TOPlist


Tři dobré věci aneb jak zvýšit svou duševní pohodu

 

 

Tereza Beníčková

„Většinou příliš přemýšlíme nad tím, co se nám v životě nepovedlo, a málo myslíme na to, co se povedlo.“ Toto není pouze nějaká má negativistická spekulace, ale slova z knihy Vzkvétání amerického psychologa Martina Seligmana, jež se svou prací zasloužil o zrod směru, který se nazývá pozitivní psychologie.

Pozitivní psychologie vznikla na přelomu tisíciletí jako protiváha k obecné tendenci psychologické vědy zaměřovat pozornost především na patologii a opomíjet to „normální“ nebo dokonce to pozitivní a hezké, co v životě člověk prožívá.

Jednou z otázek, kterou si pozitivní psychologie logicky kladla bylo, zda a jak je možné trvale zvýšit míru duševní pohody a prožívaného štěstí. Výzkumy, které na toto téma proběhly, však nevyznívaly zrovna povzbudivě. Věděli jste například, že lidé, kteří vyhrají velkou částku v loterii, jsou sice přechodně šťastnější, ale už po několika měsících se jejich míra prožívaného štěstí a duševní pohody vrátí do normálu? A to na takovou hladinu, na které byla před výhrou. Jako by se snad ani nic převratného nestalo. Z toho vyplývá, že vnější, i velmi silné pozitivní podněty a události v zásadě nemají trvalý vliv na míru pozitivních emocí, kterou v životě prožíváme. Obecně máme tendenci si na všechny pozitivní změny přivyknout a začít je brát jako normu.

Martin Seligman si v návaznosti na toto zjištění pokládá otázku a uvádí tak velmi trefný a hezký příklad. „Nemáme to náhodou se snahou o zvýšení naší duševní pohody podobně jako se snahou o štíhlou linii?“ Řada lidí podlehne během svých snah zhubnout restriktivním dietám plným zákazů, které sice krátkodobě zafungují, hubnoucí shodí přebytečná kila, ale protože tato dieta jednoduše není dlouhodobě udržitelná (nemůžeme ji držet věčně stejně tak, jako nemůžeme věčně vyhrávat v loterii), v momentě, kdy od ní upustí, vrací se jejich váha postupně zpět do původního stavu (a často dokonce přibyde pár kil navrch). Úplně stejně se i naše nálada postupně po nějakém vnějším pozitivním zážitku, vrátí opět do normálu.

A tak ani mě na tomto místě nemůže než napadnout paralela. Víme, že pokud upustíme od nepřirozených a restriktivních diet a postupně přijmeme zdravé a pozitivní životní návyky za své (stanou se přirozenou součástí našeho života) můžeme nejenom zhubnout ale především si váhu udržet. Je ale stejně tak možné trvale zvýšit prožívanou spokojenost a štěstí?

Pozitivní psychologie je v tomto směru naštěstí optimistická (ještě aby ne!) a dává nám na tuto otázku odpověď.

Vděk

V úvodu zaznělo, že je přirozenou lidskou tendenci více zaměřovat se na negativní věci, které se nám v životě dějí, a opomíjet (nebo si až příliš lehce zvykat) na ty pozitivní. Slovo přirozenou používám záměrně, protože z evolučního hlediska byla pro naše prapředky schopnost co nejlépe analyzovat nepříznivé události, chyby či dokonce katastrofy, život zachraňující. Ovšem ve světě, který nás bezprostředně neohrožuje, se tato schopnost stává spíše „ne-schopností“ vidět slunce za mraky. Jednoduše řečeno, na cestě k větší duševní pohodě a spokojenosti, bychom se měli snažit překonat naši přirozenou tendenci „nimrat se“ v každém nezdaru, a naopak se aktivně procvičovat ve schopnosti přemýšlet o tom, co zrovna dobrého se nám v životě děje.

A to můžeme udělat právě tím, že dáme v našem životě více prostoru obyčejné ale krásné a důležité emoci, kterou je vděk.

Jak často pociťujete vděčnost? Jak často se vám stává, že vám někdo vděk vyjádří? A jak často jste to zase vy, kdo vyjadřuje vděk někomu jinému?

Zkuste si na tyto otázky zodpovědět a pokud máte jen trochu pocit, že vděku ve vašem životě by mohlo být i více, čtěte dál.

Vděk je pozitivní emoce, která se ukazuje být i velmi silným nástrojem ke zvyšování celkové hladiny duševní pohody. Pomáhá nám totiž si více uvědomovat to pozitivní a krásné, co se nám v životě děje. Již bylo několikrát zmíněno, že až příliš často máme tendenci si na tyto dobré události a skutečnosti v našem životě zvyknout a vnímat je jako normu. Projevení vděku ale pomůže si těchto věcí znovu všimnout, zvědomit si je, a tak i částečně znovu prožít radost jako ve chvíli, kdy se staly součástí našeho života. Nemusíme tedy stále dokola vyhrávat v loterii, abychom byli šťastnější. Stačí, když se naučíme prožívat více vděku za to, co nám výhra všechno umožnila.

Tři dobré věci

Stejně jako se přijetí zdravějšího životního stylu neobejde bez trénování pozitivních návyků, neobejde se ani zvýšení prožívané duševní pohody bez tréninku vděčnosti.

K tomu slouží jednoduché „cvičení“, které má název Tři dobré věci.

Vyčleňte si každý den před spaním pár minut, vezměte si blok a tužku (ale můžete si vzít i notebook či váš běžný diář), a napište si 3 věci, které se ten den povedly, za které jste  ten den vděční. Ale nejenom to. Napište i v krátkosti, proč se tyto věci povedly. 

Tyto tři věci mohou být drobnosti, které vás ten den potěšily (např. „Hezky jsem si popovídala o polední pouze s kolegyní.“ nebo třeba „Šla jsem z práce pěšky.“), ale mohou to být samozřejmě i významné události. U každé takové pozitivní události si zodpovězte otázku „Proč se stala? Proč se mi to dnes podařilo?“ (např. „Protože mě má kolegyně ráda, já mám ráda jí a dobře si rozumíme.“ nebo „Protože jsem dobrá a mám pevnou vůli začít se více hýbat.“).

Možná vám to z počátku bude připadat divné, ale uvědomte si, že s negativními událostmi toto děláme daleko častěji a přirozeně. Před spaním si přehráváme, jak jsme například tu odpolední poradu nezvládli a analyzujeme každý moment té vnímané „katastrofy“ dokud neusneme.

Věřím, že stojí za to, zkusit to jinak. A místo zpackané porady se zamyslet a uvědomit si, že když jsem následně přišla z práce domů, čekal na mě manžel, který mě pohladil a hezky utěšil. A takové momenty přeci stojí za trochu toho vděku.

Tak co, půjdete do toho? :-)

Hodnocení (56 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

22. 03. 2018 08:23

EvikPu

Hezký článek a musím potvrdit, že to večerní zastavení a přemýšlení nad tím, co se povedlo-líbilo-potěšilo, pomáhá. Snažím se vést takový "Deník radosti" od ledna ;) Dostala jsem od 7-leté dcerky vyrobený deníček a ten je na to jako dělaný. Už jenom ho vzít ruky je radost :)

18. 02. 2018 21:38

evickag

Dneska sa chválim za to, že som v sebe našla silu a išla na kolo aj keď ma moje pdve potvory v noci vobec nenechali vyspať.. Mojou odmenou je, že sa cítím lepšie a príjemne naladená..

17. 02. 2018 18:54

dylen

je to super článek,dnes to zrovna napíšu,šla jsem s pejscima na dlouhou procházku a ještě dvě věci napíšuJe pravda,že spíš jsem viděla,co se mi nepovedlo,ale chválit se za to,co se povedlo,to je pěkný!

16. 02. 2018 19:12

dolevina

Podmětný článek

16. 02. 2018 18:58

lenkavy

Já se např. dnes chválím za to, že jsem vyšla na pravidelný páteční nordic, i když u nás hustě sněžilo....:-). Včera večer jsem si popovídala s manželem a za to se taky chválím. Většinou večer už nemáme síly na sdílení zážitků z celého dne, protože jsme oba příliš unavení. Ale kdy se nám to podaří, je to moc fajn...:-)  A člověk pak nepotřebuje ani čokoládu!

16. 02. 2018 18:52

lenkavy

Milé dámy a pánové, tak jak vám jde odměňování? Za co jste se tento týden již pochválili? A jaký je to pro Vás pocit?

16. 02. 2018 11:37

tmavovlaska

Díky za povzbuzení !

16. 02. 2018 08:11

Kumpi

Je velmi těžké změnit styl myšlení, zakódovaný v člověku. Je ale pravda, že při pozitivním myšlení jdou věci najednou snadněji. Je to ale běh na dlouhou trať. Chtěla bych to naučit i své děti. :-)

15. 02. 2018 15:36

MiaSu

Díky, tohle zkusím ... doufám, že bude co večer psát ...

15. 02. 2018 12:12

ensis

Zajimave. Zkusim. Ty veci co se mi nepovedly me sem tam vytoci. Treba u pozitivnich bude dopad pozitivni

15. 02. 2018 07:26

JARI59

Umět hovořit o pozitivních věcech víc než opačně - vědomě zaměnit pořadí, někdy je to oříšek

14. 02. 2018 23:18

Slonik71

Děkuji za článek

14. 02. 2018 13:34

Olga Porter

Tak zkusím to:) ale je pravda, že přemýšlet o tom, co jsem dokázala a co se mi povedlo je náročnější, než přemýšlet o neúspěších.

14. 02. 2018 07:59

tkoskubova

Děkuji za krásný článek a podněty.

13. 02. 2018 18:19

Niraska

Opravdu moc hezký článek, mám vyzkoušeno, že tohle pomáhá :-)

13. 02. 2018 16:23

Vadana

Zajímavý článke. jRozhodně vyzkouším.

13. 02. 2018 14:26

nevzdavatse

Jaruna1: všechno nejlepší a ať se vede na poli boje se stresem :-). Být na sebe hodná, to se přesně dlouhodobě snažím naučit. Heslo:"Malými kroky k velkým cílům" jsem si vzala za vlastní :-).

13. 02. 2018 13:52

LuckaN78

zajímavý a velmi podnětný článek...je o čem přemýšlet a hlavně to vyzkoušet...díky

13. 02. 2018 09:46

Jaruna1

Dnes mám narozeniny, od rána si dělám radost. Přiměla jsem se k malému cvičení, ( krční páteř), a chci být na sebe i dál " hodná", protože s tím mám potíže. A tak mi váš článek padl přesně do noty. Budu si psát věci, které se mi povedly....Přeji všem hezký den !

13. 02. 2018 05:51

dasa67

Zajímavý článek, určitě to budu zkoušet.

13. 02. 2018 05:45

certice07

Nádhera, stačí si spoustu věcí "jen" uvědomit. Děkuji moc za inspiraci...budu se víc snažit :-)

13. 02. 2018 05:26

nevzdavatse

Jejda, včera jsem usnula jako špalek a na "pochvalu " zapomněla. Napravím to hned ráno,

12. 02. 2018 23:08

Hanuja

Moc hezký článek. Budu si 3 věci do diáře každý den zapisovat. Zkusím to.

12. 02. 2018 17:22

11jana

radost mám když mě pochválí někdo jiný a je to upřímné

12. 02. 2018 15:31

ronecekk

občas se v práci chválím ,ale spíše z legrace :) Pokusím se , to myslet vážně :)

12. 02. 2018 14:28

IrenaM

což o to, pochválit se umím ale víc to potěší od někoho druhého :-)

12. 02. 2018 14:01

klosa

Taky se neumím chválit ,budu se snažit se to naučit

12. 02. 2018 11:36

HanaDvorak

Jdu do toho!

12. 02. 2018 11:35

Hefaista

Děkuji za krásný článek, zkusím to. Bývám také na sebe přísná, ale zrovna dnes se mám za co pochválit tak začnu. Je to velká pravda. Ještě jednou děkuji.

12. 02. 2018 11:34

ekavkova

Myslím, že vděk dost souvisí i s věkem. Za mlada si člověk neuvědomuje, že vše dobré není samozřejmostí.

12. 02. 2018 11:05

muriela

Už vím, že tohle opravdu člověku pomáhá, ale stále ještě to nemám zafixované ... tak díky za připomenutí, budu se o to snažit

12. 02. 2018 10:49

madridacka

Zhruba pře třemi lety jsme si na výzvu Saši psaly co se nám povedlo a za co se pochválit. Jdu to najít, případně zaktualizovat.

12. 02. 2018 10:25

bessi

Nejsem zvyklá se chválit a připadne mi, že ani není zač. A každý večer? To snad ani ty tři věci nedám dokupy....No zkusím a uvidím :-)

12. 02. 2018 10:21

paniLiba

To bude těžké, jsem hodně sebekritická, a co někdo považuje za úspěch, je pro mne samozřejmost. Neumím se chválit ale zkusím to.

12. 02. 2018 09:40

Masa55

Tak tohle jsem ještě nikdy nedělala, abych si večer promýšlela můj den z pohledu pochval, nějak nevím co s tím....nu hurá do toho...

12. 02. 2018 09:38

jesus

bible nám říká: Buďte vděčni

12. 02. 2018 08:39

coumba

Už jsem se tady na Stobu naučila hledat radosti všedních dní a taky občas pochválit sama sebe. Ne vždy se to daří, ale zlepšuje se to. Tento týden to zkusím hodit na papír:-)

12. 02. 2018 08:06

Veve12

Mám to podobně jako Hanakomo - od mala mě spíše kritizovali, hlavně máma. Já to dělám jinak, druhé chválím a občas i sebe. Vyzkouším to a uvidíme, jestli dříve neusnu :-)

12. 02. 2018 07:54

vachova

Neumim se pochavalit sama-musim se to naučit.

12. 02. 2018 07:47

lenkavy

Moc hezký článek. Mohu jen potvrdit účinky těchto technik v praxi, sama jsem tato cvičeni zkoušela a stale praktikuji...:-). Už ne písemně, ale večer si promítnu svůj den a poděkuji sobě i druhým. Nejde to hned, stejně jako např. posilování se neprojeví po první hodině, ale jde to....:-).

12. 02. 2018 07:31

filipova

no zkusím to

12. 02. 2018 07:01

ajanka

No vyzkouším, ale občas mi připadá, že ani ty 3 věci dohromady nedám....

12. 02. 2018 05:51

babicka Eva

Je příjemné, když vám někdo z rodiny vyjádří vděk za něco, co děláte a chcete dělat pro rodinu.

12. 02. 2018 05:44

Hanakomo

No tak tp je,bohužel, byly jsem vychování se nechvalit,spíše mě mě jen celý život kritizovali co vše dělám špatně, ale vím že jsou i věci, které se mi provedly. Jen na ně ve spěchu zapominam.Tak ju,jídlo už zvladam,pohyb též a jdu se zakousnout do pro mě nejtěžší výzvy

12. 02. 2018 01:07

martashi

Většinou před usnutím rekapituluji den a plánuju den další, většinou si nestihnu ani vynadat ani se pochválit :-)) usínání mi jde :-))

12. 02. 2018 00:38

nevzdavatse

Ano, mám to nastavené tak, že vidím své chyby, prohry a neúspěchy, Pochválit sama sebe je pro mne těžké. Budu to zkoušet :-).

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma