TOPlist
Sledujte nás:

Vegetariánství, veganství, nebo raw?

Zpět
 

Ing. Hana Málková

 

Žijeme v době, která přináší určité trendy – ve všem. Pole stravování, jídla a zdravé výživy není výjimkou. Na internetu a v časopisech se to poslední roky jen hemží všemi možnými výživovými směry. Dříve bylo populární vegetariánství, postupně se stále více lidí uchylovalo k veganství a nakonec to došlo k syrové – raw stravě. Snad to nebude pokračovat ještě dále a nezvrhne se to v trend brethariánství. :-)

Jen stručně pro připomenutí, co zmiňované směry znamenají:

  • vegetariánství - vylučování masa
  • veganství - vylučování všech živočišných produktů (včetně mléka a vajec, příp. i medu)
  • raw strava - vylučování všech potravin, které prošly tepelnou úpravou nad 42 °C, tzn. jídelníček založený především na zelenině, ovoci, ořechách a některých dalších potravinách

A jak lze tyto směry hodnotit z výživového hlediska?

Na každém směru většinou najdeme určitá pozitiva. V první řadě je to fakt, že se člověk vůbec zamyslí nad svým jídelníčkem. Často se stává, že díky tomu zařadí nové potraviny, omezí některé z méně vhodných potravin a žije tak nějak celkově uvědoměleji a "zdravěji". Což může mít za efekt i to, že třeba člověk zhubne či odezní některé zdravotní problémy. Z dlouhodobého hlediska ale striktní dodržování některých směrů může vést i k určitým rizikům.

A čím více druhů potravin vyloučíme a čím jednostrannější je náš jídelníček, tím je větší riziko, že nám můžou v jídelníčku nějaké důležité živiny chybět a jiné naopak přebývat. K poskládání plnohodnotného jídelníčku jsou potom zapotřebí opravdu důkladné znalosti z výživy a ani ty často nestačí.

Správně poskládaný vegetariánský jídelníček, který obsahuje mléčné výrobky a vejce, může být naprosto v pořádku a nemusí v něm vůbec nic scházet. Hůře už je na tom ale vegan, který vylučuje všechny živočišné produkty. Některé vitaminy a minerální látky jsou obsažené pouze v potravinách živočišného původu (např. vitamin B12, který je nutné ve veganském jídelníčku přijímat formou doplňků), nebo jsou sice v rostlinných potravinám obsaženy, ale jsou z těchto zdrojů hůře využitelné (např. minerální látky - vápník a železo). Tyto látky budou tedy ve veganském jídelníčku chybět. Stejně tak tomu je u raw stravy, kde navíc ještě přibývá riziko kontaminace škodlivými mikroorganismy, které se ničí až při tepelné úpravě, a také riziko nedostatku některých makroživin (bílkoviny, tuky).

Na druhou stranu se můžete jednotlivými směry inspirovat a z každého si odnést to nejlepší. Může to být zařazení nových vhodných potravin, na které jste dosud nebyli zvyklí (např. luštěniny, semínka, kvalitní rostlinné oleje apod.), omezení nevhodných potravin v podobě uzenin či tučného masa, fastfoodu apod., a nebo právě dostatečná konzumace všech možných druhů ovoce a zeleniny.

 

výhody

nevýhody

rizika

raw strava

velké množství zeleniny, dostatek ovoce

zařazování ořechů

zařazování luštěnin (nejčastěji klíčených)

vylučování průmyslově zpracovaných potravin

nedochází ke ztrátám živin během tepelné úpravy,

nedochází ke vzniku škodlivých látek během tepelné úpravy

 

nižší obsah cholesterolu, živočišných tuků

nižší obsah sodíku, dostatek draslíku

dostatek vitaminu C, kyseliny listové

dostatek vlákniny

vylučování zdrojů plnohodnotných bílkovin (maso, vejce, mléko)

vylučování zakysaných mléčných výrobků

vylučování ryb

horší stravitelnost a vstřebatelnost některých živin z rostlinných zdrojů

horší stravitelnost a vstřebatelnost některých živin bez tepelné úpravy (např. lykopen)

riziko mikrobiální kontaminace

nedostatek vápníku, železa, zinku a vitaminu B12

hrozí nedostatek bílkovin

hrozí nedostatek n-3 mastných kyselin

hrozí celkový nedostatek energie

hrozí nadbytek vlákniny

veganská strava

velké množství zeleniny,

dostatek ovoce

zařazování luštěnin

zařazování ořechů

vyloučení uzenin a tučných masných výrobků

nižší obsah cholesterolu, živočišných tuků

nižší obsah sodíku, dostatek draslíku

dostatek vitaminu C, kyseliny listové

dostatek vlákniny

vylučování zdrojů plnohodnotných bílkovin (maso, vejce, mléko)

vylučování zakysaných mléčných výrobků

vylučování ryb

horší stravitelnost a vstřebatelnost některých živin z rostlinných zdrojů

 

nedostatek vitaminu B12

hrozí nedostatek železa, vápníku, zinku

hrozí nedostatek bílkovin

hrozí nadbytek vlákniny

 

Radou na závěr může být to, ať si každý z daného výživového směru vezme jen to nejlepší, co bude vyhovovat právě jemu. Raději se vyvarujte jakýchkoliv striktních diet, kterými byste si mohli při nedostatečných znalostech spíše uškodit. A tyto směry (mimo dobře poskládaný vegetariánský jídelníček) rozhodně nepatří do jídelníčku dětí, těhotných a kojících žen.

Vždy se nakonec dostaneme k osvědčenému pravidlu "jezte pestře, střídmě a pravidelně se hýbejte", což bohužel nezní tak atraktivně a senzačně jako být veganem či se stravovat pouze syrovou stravou. Možná vás varianta pestrého stravování bude z počátku stát trochu více úsilí, ale cesta to bude o to příjemnější a především s trvalým pozitivním efektem na vaše zdraví.

Hodnocení (44 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

21. 08. 2017 06:53
Zustanu u svého
05. 08. 2017 22:03
hlavně mládež, která dnes těžce experimentuje je v ohrožení takových úletů
05. 08. 2017 06:40
Je to dobrá inspirace k novým potravinám, novým úpravám, ale nepřehánět, od všeho s mírou
04. 08. 2017 21:05
do geteriánství ani veganství bych nešla
04. 08. 2017 18:51
Nic z výše uvedených směrů mě neoslovilo.
04. 08. 2017 14:45
Omezení masa je určitě správné, ale k úplnému vyloučení se nepřikláním. Tak od každého něco.
04. 08. 2017 00:27
... nic se nemá přehánět...víte, jak poznáte vegana? Nijak, sám vám to řekne během pěti minut...mně osobně se zamlouvají tzv,"supervegani" - to jsou ti, co nejedí nic, co má v názvu samohlásky..
03. 08. 2017 21:05
Často nakupuji ve zdravé výživě robi maso a produkty z něho, goody foody a jiné náhražky masa a moc mi to chutná. Jen je u nich třeba kontrolovat více složení, aby tam nebylo moc dochucovadel a špatných éček. Taky chodím do jídelny, kde vaří bez masa a opravdu to umí. Nejsem ale vegetarián a občas si dám maso, častěji ryby. Uzeniny mám ráda, ale snažím se jim vyhýbat. Z různých směrů si jde vzít to nejlepší a to je zábavné se takto nechat inspirovat!!!
03. 08. 2017 17:05
Jednu výhodu raw strava má - žena, které se nechce vařit složité recepty už není líná, ale je in.
03. 08. 2017 17:04
Vřele souhlasím z Yogii. Každý ať jí, co mu vyhovuje, ale extrémy většinou mají více nevýhod než vyhod.
03. 08. 2017 09:44
Dcera s rodinou jsou vegetariáni a vždy se těším, co dobrého dostanu při jejich návštěvě. Zeť vaří perfektně a nápadité.Kromě toho to zjevně působí na lepší imunitu, veškeré epidemie se jim vyhýbají.
03. 08. 2017 08:16
Jsem všežravec - od každého něco
03. 08. 2017 07:59
To není nic pro mne. Bez masa ani rána.
02. 08. 2017 22:06
Pěkný přehled.
02. 08. 2017 22:01
moc hezky napsané, všeho s rozumem
02. 08. 2017 21:55
Já nemusím mít maso v každém jídle, ale bez ryb a drůbeže bych si to asi neuměla představit. S chováním ke zvířatům je to jiná věc, jak píše sifaka.
02. 08. 2017 21:13
Souhlasím,že člověk je všežravec, Můj muž říká, že má vegetariánskou stravu rád - obzvláště jako přílohu k masu :-)
02. 08. 2017 20:30
Pěkné vysvětlení pro toho, kdo teprve hledá cestu ve svém osobním stravování.Hlavně tedy pro mládež.Co se týče vegetariánství, tak to já je zase chápu, protože jak se lidé chovají ke zvířatům-to zůstává rozum stát a kor když je prokázané, že bez masa člověk nezahyne............jenže tohle je na jinou diskuzi.
02. 08. 2017 19:41
Pěkný článek
02. 08. 2017 19:41
Pěkný článek
02. 08. 2017 19:41
Pěkný článek
02. 08. 2017 18:54
Veganství nebo raw stravu si nedokážu pro sebe a rodinu představit. Je to opravdu náročné na sestavení celodenního jídelníčku. Zatím jsme ti všežravci a vůbec nám to nevadí.....
02. 08. 2017 18:34
díky stobu jsem se naučila jíst zeleninu a pestrou stravu a za to vám patří dík
02. 08. 2017 18:34
díky stobu jsem se naučila jíst zeleninu a pestrou stravu a za to vám patří dík
02. 08. 2017 11:18
tak tohle se mě netýká
02. 08. 2017 10:21
Pěkně sepsané. Měli by si to přečíst hlavně vegani a rawáci
02. 08. 2017 10:16
Pěkně napsaný článek.
02. 08. 2017 09:47
Někdo je víc na maso, někdo zase víc na slané nebo sladké. Každopádně si myslím, že člověk je všežravec a měl by mít od každého trochu a nic nepřehánět z extrému do extrému.
02. 08. 2017 08:48
Já je nechápu, neumím si představit, že bych neměla maso. Bývalá kolegyně začala být vegetariánkou, pak vegankou, kvůli hubnutí. Nejen , že nezhubla, ale ještě přibrala, neb v jejím jídelníčku převládaly sacharidy.Ale komu neni rady , tomu neni pomoci..
02. 08. 2017 08:47
Vegetariánskou stravu mám ráda a občas si ji dám, jím však téměř vše, co mi přijde pod ruku :-).
02. 08. 2017 08:22
Přesně tak, výstižný a moc pěkný článek.
02. 08. 2017 08:12
Tady se jen potvrzuje, co už všichni ze Stobu známe.
02. 08. 2017 07:46
Vegetariány a vegany respektuju, ale nechápu.
02. 08. 2017 07:36
pěkně napsané ale to se mě netýká

Naši partneři