TOPlist


Jak si nahrát profilovou fotku?

Informace

  • Registrace: 01. 09. 2016

Výzva 52

Aktuální výzva:
Než nakoupím, čtu!

Počet bodů v týdnu: 13
Celkový počet bodů: 13

sebekoučink Sebekoučink

Držím!
- +
  • Zahájení: 29.05.2019
  • Ukončení: 21.08.2019
  • Cíl: Žít zdravě

Zaplacený cyklus je přístupný do 23.08.2019

Získané body

Jak sbírat body?

Počítadlo pohybu

Můj pohyb

Chůze:14.00 km
Kolo:858.00 km
Cvičení:0 h 30 min

Všichni uživatelé

Chůze:88489.59 km
Kolo:48224.13 km
Cvičení:4175 h 45 min

Přidat pohyb

STOBkolo

 

Aktuální stav: Nechce se mi?

Více o STOBkolu

Martin Pavek

Jak psát blog?

Výzva č. 41: Jděte na to pestře

09. 10. 2018

Pestrý jídelníček založený na kvalitních potravinách je zárukou kvality a vyváženosti. Pokud budeme pravidelně zařazovat kvalitní potraviny ze všech potravinových kategorií, docílíme toho, že z jídelníčku získáme všechny potřebné živiny, nebude nám nic chybět a naopak ani nic přebývat, jak se může snadno stát u jednostranně založených jídelníčků.

Spojení Jím pestře může být ale pro někoho abstraktním pojmem a nebude vědět, co si pod tím představit. Výživové trendy, jako je například vegetariánství, veganství, raw strava nebo strava bezlepková nám na první pohled nabízejí o poznání jednodušší řešení. Říkají nám vynechejte maso, veškeré živočišné potraviny, vše, co je tepelně zpracované nebo vše, co obsahuje lepek. Jak prosté a jednoduché!

Nicméně, jak už bylo řečeno, z nutričního hlediska už to taková sláva není a reálně si poskládat plnohodnotný jídelníček s takto omezeným výběrem už dá opravdu zabrat a většinou se nám to ani nepodaří.

Proto bychom na to měli jít zcela jinak! Neuchylujme se k omezujícím výživovým směrům a trendům, ale právě naopak, jezme vše, v rozumném množství a střídejme to. Samozřejmě je řeč o kvalitních potravinách, které by vždy měly tvořit základ našeho jídelníčku. Pokud to tak ale opravdu bude, můžete si s klidem čas od času dovolit i nějakou tu "méně vhodnou" potravinu a určitě vám to neublíží. 

Trend pestrého jídelníčku se sice na první pohled může zdát trochu abstraktním a hůře uchopitelným, ale je to jen o zvyku. Zpočátku je potřeba nad jídelníčkem trochu více přemýšlet a více se tomu věnovat (což však platí u všech trendů), časem se ale pestrý jídelníček stane samozřejmou součástí vašeho života. A věřte, že to bude mnohem příjemnější způsob než některý zprvu jednoduše se tvářících "omezujících" trendů.

Tak s chutí do toho! Inspirujte se pro začátek našimi radami v článku a přehledném taháku. Vytiskněte si úkolníček a splňte ho alespoň na 75 %, nemusíme být vždy hned 100%.

Skvělým pomocníkem při sestavování pestrého vyváženého jídelníčku je také program Sebekoučink. Jednak za vás ohlídá, jestli je váš jídelníček vyvážený z hlediska zastoupení základních i některých rizikových živin a zároveň se v něm můžete inspirovat. Prohlédněte si seznam potravin v databázi, projděte si jednotlivé kategorie a vyberte si nějakou nutričně hodnotnou pro vás novou potravinu.

5 základních rad, jak si zpestřit jídelníček

1. Zařaďte každý den nějakou potravinu, kterou jste třeba dříve jedli, ale dlouho jste ji neměli.

2. Zařaďte každý týden jednu zcela novou potravinu, kterou jste ještě nikdy neměli (pokud vám zprvu nebude chutnat, dejte tomu šanci a ochutnejte ji ještě několikrát, uvidíte, že vám třeba zachutná). Pro každého to znamená něco jiného. Jen pro inspiraci může to být například quinoa, soba nudle, tempeh, mořské řasy (například wakame), ančovičky, hummus, mungo klíčky, dýňový olej, ořechová másla, zajímavý druh sýra, neobvyklé koření atd.

3. Když půjdete na nákup, kupte si alespoň jednu potravinu, kterou běžně nekupujete. Můžete navštívit i specializované prodejny se zdravou výživou, zahraničními potravinami nebo farmářské trhy.

4. Navštivte restauraci a vyberte si méně tradiční jídlo, zkoušejte i cizí kuchyně. Výborné jsou i bufetové restaurace, kde si můžete sami vybrat a nakombinovat různé pokrmy (jen pozor na množství, není nutné ochutnat úplně vše).

5. Každý týden vyzkoušejte alespoň jeden nový recept. Prolistujte si nějakou kuchařku nebo chvíli brouzdejte na internetu, vyberte si nový recept se zajímavou surovinou, kterou běžně nejíte (inspirovat se můžete i recepty zde na stobklubu).

Přijďte v sobotu 20. 10. na již tradiční Den zdraví! Kromě bohatého programu zde můžete ochutnat a rovnou i zakoupit zajímavé potraviny, které rozhodně mohou být součástí pestrého jídelníčku. Více informací o Dni zdraví se dozvíte zde.

Každodenní triky a tipy pro pestřejší jídelníček

  • Když si připravujete salát, použijte alespoň 3 ingredience, místo zelného, mrkvového nebo okurkového si udělte salát míchaný.
  • Podobně si můžete připravit i ovocný salát, který si dáte místo klasického jablka na svačinu.
  • Namíchejte si vlastní müsli nebo směs vloček - využijte různé druhy vloček (ovesné, žitné, ječné, pohankové), přidejte různé druhy ořechů a semínek, případně i sušeného ovoce.
  • Namíchejte si semínkovou směs (např. dýňová, slunečnicová, sezamová) a používejte do salátů, jogurtu, kaší apod.
  • Připravte si luštěninovou směs z různých druhů luštěnin, využijete ji například pro přípravu polévky.

Život (ani jídelníček) by neměl být stereotypní a neměli bychom se ochuzovat o nové zážitky, o nové chutě a měli bychom se neustále překvapovat. Tak s chutí do PESTRÉHO ŽIVOTA!  

Pokud už teď máte nějaké zkušenosti, jak se vám daří PESTROST zařazovat do života a jídelníčku, podělte se o to s námi v komentářích.

Hodnocení (26 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

11. 12. 2018 17:35

crhovam

Po asi tak měsíci zkoušení jíst pestře jsem s překvapením zjistila, že tak už dávno jím :-)
Každý den si říkám: Co bude na večeři, co jsme už dlouho neměli?
Také se pokaždé v obchodě koukám po nových zajímavých potravinách, vždy je chci ochutnat. A vrchol dovolené jsou pro mě vždycky místní trhy a všechno to skvělé místní jídlo :-)

28. 10. 2018 23:50

Slonik71

Děkuji za inspiraci

28. 10. 2018 23:50

Slonik71

Děkuji za inspiraci

14. 10. 2018 18:37

tmavovlaska

Snažím se jíst pestře, ale nic nového nezařazuji.

12. 10. 2018 00:18

Macatice

Já jsem, co se domácí stravy týče, asi hodně konzervativní. Nicméně snažím se o vyvážený jídelníček. Nejvíc pestrosti si asi užiju v Rybárně, kam s kolegy chodím na oběd (když tedy výjimečně jsem v práci a nedělám z domova). Mívají tam moc dobré a rozmanité věci - posledně ůosos a slávky na víně s nastavovanou kaší a spoustou zeleniny okolo. A i jinak si v reatauracích vybírám věci, které si doma obvykle neuvařím.
Ale díky STOBu jsem se třeba naučila jíst olomoucké tvarůžky (nikdy předtím jsem je nechtěla pro jejich aroma), kupuju si různé oříšky a semínka a sušenou zeleninu a taky jsem poznala kuskus a bulgur. Celozrnný kuskus jím pravidelně, bulgur jsem se ještě nenaučila moc vařit (neodhadnu správné množství vody a délku vaření).

09. 10. 2018 20:26

bessi

Docela často si dělám vlastní míchanice. Oříškovo-semínkové, zeleninové i müsli...

09. 10. 2018 20:24

margarithka

Ja bych veganstvi a vegetarianstvi urcite nenazyvala trendem. Vetsinou je za tim urcite presvedceni a jak se v dnesni dobe zacina ukazovat nejen eticke ale i ekologicke. Navic je vse prave o pestrosti...a prijde mi, ze vegani a vegetariani maji vetsinou te pestrosti vic nez vetsina nas masozravcu.

09. 10. 2018 20:07

LuckaN78

Děkuji za inspiraci

09. 10. 2018 13:05

nevzdavatse

Láká mne zkoušet nové. posledním experimentem byla pomazánka z červené řepy. Dobrota :-). Úkolníček se mi moc líbí. Doma nejde tiskárna, vytisknu v práci a namnožím. Byla by ho škoda "jen na týden", je hodně inspirativní.

09. 10. 2018 05:36

dasa67

S pestrým jídelníčkem mám docela problém, něco nového zkouším jen občas, budu to muset napravit.

08. 10. 2018 19:07

ajanka

Snažím se jíst pestře, ale určitě je co zlepšovat :-)! Tak vzhůru do toho :-)!

08. 10. 2018 18:17

HankaCh

Snažím se nakupovat pestře, experimentovat i třeba jen se základními surovinami nebo s tím co se mi podaří vypěstovat (poslední hit plněné cuketové květy, když ty plody nějak nerostly :-) ) Při cestách ochutnávám lokální a hlavně neznámá jídla.

08. 10. 2018 14:10

ekavkova

Experimentují v jídle celkem ráda, Takže si občas s chutí vyzkouším něco nového

08. 10. 2018 14:10

ekavkova

Experimentují v jídle celkem ráda, Takže si občas s chutí vyzkouším něco nového

08. 10. 2018 11:35

Pavliczek007

Výborná výzva - kolem tohoto tématu v myšlenkách kroužím už několik týdnů, ale na realizaci zatím nedošlo. Praktický dotaz: kde kupujete bulgur? Moje Billa ani Lidl ho nevedou. Dík!

08. 10. 2018 10:38

klosa

Úkolníček jsem si vytiskla , teď už jen vyplňovat. Vyzkouším nové potraviny.

08. 10. 2018 09:55

martashi

Určitě využiju jak tahák tak i úkolníček a přizpůsobím zdravotním omezením,která mám, díky za článek.

08. 10. 2018 08:56

Masa55

Toto neni jednoduchý úkol, jinak zvládnou plnit pestrý jídelníček ten co žije ve větším městě, jinak ten kde jsou krámy jen s vietnamskými obchodníky a jinak ten, kde krámy nejsou vůbec.
Vím, dá se udělat zásobička potravin ( taky to tak dělán ), nebo záloha z vlastních zdrojů, ale to pak vede k tomu, že pestrost potravin se trochu vytrácí. Když jedu na větší nákup jednou za 3 týdny, tak spíš koukám na potraviny, které mi vydrží, než na pestrost.
Tím tento úkol nezanedbám, jen přispůsobím danným podmínkám.

08. 10. 2018 08:14

filipova

Také jsem si vytiskla tahák i úkolníček a budu vyplňovat
jen vynechám ořechy a některou syrovou zeleninu - potraviny, na které jsem alergická

08. 10. 2018 08:05

coumba

Výzva tohoto týdne se mi moc líbí. Úkolníček už mám vytištěný, určitě si ho namnožím i na další týdny. Už zase na některé potraviny/třeba luštěniny/ zapomínám.

08. 10. 2018 05:14

Hanakomo

Skvělé, pravda je že jíme i očima. A kdo by nedostal chuť na zdraví berevny talíř, kde nebude jen zelenina. Dík za výzvu

08. 10. 2018 05:11

Jirina55

Na včerejší vycházce do Žďárských vrchů jsem postřehla, že se na toto téma hodně mluvilo a svačinky z batůžků se dávaly ochutnat. Všichni zastávali názor, že jíst se má všechno a s rozumem a tomu odpovídala i cestovní nabídka. A zajímavým postřehem bylo i to, e nejlépe se hubne tak, že si najdu svůj styl a pak už mne neovládá myšlenka na to e musím hubnout. A kila tiše a radostně ubývají ....

08. 10. 2018 04:47

babicka Eva

Úkolníček a tahák se budou určitě hodit, budu se snažit rozšířit sortiment luštěnin.

08. 10. 2018 02:57

tkoskubova

Děkuji za zajįmavý článek.

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Kvíz o ceny

Soutěž o 5 poukazů na eshop REJFOOD v hodnotě 300 Kč

Ankety

Čtete údaje na obalech potravin?

Hlasovat