TOPlist


Jak si nahrát profilovou fotku?

Informace

  • Registrace: 05. 12. 2012

Výzva 52

Aktuální výzva:
Připravím si domácí pomazánku

Počet bodů v týdnu: 0
Celkový počet bodů: 13

sebekoučink Sebekoučink

Držím!
- +
  • Zahájení: 07.02.2019
  • Ukončení: 02.05.2019
  • Cíl: Žít zdravě

Zaplacený cyklus je přístupný do 04.05.2019

Získané body

Jak sbírat body?

Počítadlo pohybu

Můj pohyb

Chůze:0 km
Kolo:0 km
Cvičení:0 h 0 min

Všichni uživatelé

Chůze:94283.59 km
Kolo:52553.52 km
Cvičení:4307 h 5 min

Přidat pohyb

STOBkolo

Více o STOBkolu

petrita

Jak psát blog?

Výzva č. 40: Mlsám zdravě

06. 10. 2019

Máte rádi sladké?  Já ano. To je i jeden z důvodů, proč mám ráda STOB – nezakazuje jíst věci, které máte rádi. Právě naopak. Učíme zařazovat je do vašich jídelníčků, ale s mírou. Nevýhoda diet je v tom, že si lidé odpírají, co mají rádi. Jenže to pak zákonitě vede k tomu, že se toho v slabé chvilce přejedí a dietu přeruší, dokud zase nenasbírají dostatek sil a nezačnou znova (obvykle s nějakými kily navíc). A tak se pořád točí v černobílém kolotoči odpírání si nebo přejídání se.

A takhle to my ve STOBu nechceme. Takže za nás: mlsání ano, ale s mírou a chytře.

Pojďme se nejprve podívat na množství. Upřímně: kolik sladkostí běžně za týden sníte? Jíte je denně? Zákusek ke kávě, po každém hlavním chodu sladká tečka, něco dobrého večer k televizi, případně jako uvolňovač napětí, když jste ve stresu? Samozřejmě záleží, jak máte poskládaný jídelníček během celého vašeho dne, nicméně přidaný cukr by neměl přesáhnout 10 % celkového energetického příjmu. (Jak na tom jste vy, si můžete zjistit v programu Sebekoučink).

Pokud chcete snížit množství sladkostí, zaměřte se na velikost porce, když výrobek kupujete nebo když ho doma připravujete. Opravdu je nutné koupit si 300g čokoládu jen proto, že je ve slevě? Vážně musíte napéct celý plech buchty, když jste v domácnosti jen dva a navíc váš partner na sladké moc není? Protože častokrát i když máme v plánu nejíst sladké, ale ono se na nás v kuchyni vesele směje, bývá těžké odolat. Proto si to neztěžujte a neobklopujte se zbytečnými sladkostmi, pokud je nechcete jíst. Sledujte jak velké je balení. Kupujete si tyčinku, která má 60 g nebo 35 g? Jsou sušenky jednotlivě balené (a spíš tak zvládnete sníst jednu) nebo sníte celé 100g balení?

Další možnost je postupně snižovat četnost jedení sladkostí. Jestli jste zvyklí si denně po obědě dát zákusek, zkuste příští týden jeden den vynechat. Nebo se o zákusek podělte a dejte si ho třeba napůl s kolegyní. Je dobré si dávat postupné reálné cíle. Budete pak mít radost, že jste jich dosáhli a to vám pomůže v dalším snažení. 

Jedna věc je množství a další (neméně důležitá) složení. Jaké sladkosti jíte? Jíte zákusky plné tuku a cukru nebo je tam i něco prospěšného navíc? Tím něčím prospěšným myslím vlákninu, bílkoviny, zdravé tuky, vitamíny a minerální látky. Vlákninu, vitamíny a minerální látky najdete mimo jiné v celozrnných produktech, takže když máte možnost zvolit celozrnný produkt (třeba upéct z celozrnné mouky), uděláte tak pro sebe lépe. Zároveň však mějte na paměti, že když si dáte celozrnný koláč s třtinovým cukrem, neznamená to automaticky, že jíte něco zdravého. Když bude daná sladkost obsahovat ovoce nebo zeleninu (dá se péct s mrkví, řepou, cuketou, dýní), také je to jistě zdravější. Možná to některé z vás překvapí, ale do pečení se dá přidat i luštěnina (můj oblíbený recept jsou fazolové muffiny), kterou v těstě ani nepoznáte a vylepší vám nutriční složení pokrmu. Můžete také použít luštěninové mouky.

Pokud saháte po sladkosti v obchodě, sledujte složení, koukněte se na tabulku nutričních hodnot, kolik daná potravina obsahuje cukru, tuku, nasycených mastných kyselin na 100 gramů výrobku. Podívejte se v obchodě, jestli existuje lepší varianta s vhodnějším složením a nutričními hodnotami. Rozhodně nenakupujte podle reklam a obrázků na obalu, to nemusí nic znamenat.

Když vidím jídelníčky svých klientů, sladké se v nich vyskytuje celkem často, především u žen. Co ale sladké dělá je, že vám krátkodobě dodá energii (stoupne vám hladina krevního cukru), bohužel však po relativně krátké době cukr klesne nízko a vy se dostanete do stavu, kdy jste slabí, malátní, unavení a honí vás mlsná – protože vaše tělo potřebuje opět doplnit cukr. Mluvím teď o glykemickém indexu. Především pokud konzumujete potraviny s vysokým glykemickým indexem (bílé a sladké pečivo, cukr, med, bonbóny, sušenky, limonády,..), budete tyto příznaky nízké hladiny krevního cukru zažívat o to více. Zkuste tedy jíst potraviny s nízkým glykemickým indexem a především sacharidy kombinovat s bílkovinou, tukem nebo vlákninou. Prakticky to znamená, že když už si dáte zákusek (nebo zmrzlinu), bude s tvarohem nebo bude obsahovat zdravé tuky (třeba oříšky nebo semínka – pozor ale na množství, tuky mají víc energie než bílkoviny a sacharidy) nebo třeba ovesné vločky či ovoce.

Zdravé mlsání si nejlépe můžete vyrábět sami. Můžete si ho tak připravit podle vaší chuti a navíc budete přesně vědět, co obsahuje. Může to být tak jednoduché, jako třeba tvaroh smíchaný s ovocem a trochou hořké čokolády. (Vzpomínám si, jak jsem jako dítě ráda vylizovala mísu od těsta na koláč. Ušetřete si syrová vejce, mouku a spoustu cukru a dopřejte si ten stejný slastný pocit :-)).

Tipů na zdravé mlsání je ale opravdu plno a může to být stejně jednoduchá záležitost jako zmíněný tvaroh s čokoládou :-) Inspirovat se můžete i v našem zbrusu novém e-booku Mlsám zdravě se STOBem. Budeme rádi, když se s námi na oplátku podělíte o vaše oblíbené recepty.

Závěrem: je jisté, že žijeme v době, kdy na nás sladké útočí ze všech stran a je snadné tomu propadnout. Je však možné trochu snížit množství a mlsat zdravěji. Uvidíte, že si na to snadno zvyknete a už se jen těžko vrátíte ke každodennímu mlsání spousty nekvalitních sladkostí plných cukru a nevhodných tuků. Zkrátka vám přestanou chutnat a mnohem více si pochutnáte na kvalitnějších ideálně i vlastnoručně vyrobených dobrotách, a ještě k tomu s vědomím, že prospíváte svému zdraví.

Tak co, máte chuť to vyzkoušet? :-) Pokud do toho půjdete (nebo už máte tento krok úspěšně za sebou), rádi si přečteme vaše zkušenosti v komentářích.

Hodnocení (34 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

10. 10. 2019 09:29

sarka45

Nejsem naštěstí moc na sladké a díky STOBu jsem se naučila příležitostně mlsat zdravě. :-)

09. 10. 2019 20:28

ekavkova

Petra mi mluví z duše, taky bez sladkého nemohu být a díky Stobu jsem se naučila být jako chytrá horákyně: mlsat a přitom jíst zdravě.

09. 10. 2019 20:25

LuckaN78

díky za připomenutí a dobré rady, snažím se...

07. 10. 2019 23:51

Jirina55

Já ujedu spíše na brambůrkách ale už se mi to daří držet pod kontrolou ...

07. 10. 2019 21:34

smolicek71

Sladkosti jsem už odbourala, ale hořké kafe, to opravdu nepozřu...bez sladké kávičky, nemakaj ručičky... !!

07. 10. 2019 21:08

iiivana

Celkem sladké zvládám, nechává mne několik dní napokoji, ale pak přijde okamžik a stejná situace a já mám obrovskou chuť příležitostné sladké sníst. Možná díky STOBU začínám chápat, že si to způsobuji sama, když se bráním vzdát se slazeného pití.

07. 10. 2019 12:57

Hanina1

Osobně mám jednu rezervu - čas od času mne přepadne chuť na čokoládu a já ji podlehnu - tabulka je ve mně raz dva. Nevyčítám si to ale, protože to jednak není často, jednak si (když už) dopřeju kvalitní hořkou čokoládu - třeba s chilli, Důležité je, že jsem celkově v pohodě.

07. 10. 2019 12:52

tkoskubova

Děkuji za pěkný článek,který je i povzbuzením,neboť problémy se sladkým mám.

07. 10. 2019 10:56

madridacka

Občas mlsnu něco oříškově-čokoládového. Jinak mlsám bílý jogurt s ovocem, doma vyrobenou tvarohovou zmrzlinu či mátový čaj s medem.

07. 10. 2019 10:44

jesus

já zákusky vůbec nejím ani čokolády a oplatky, nechutnají mi

07. 10. 2019 08:43

klosa

SLADKÉ MOC NEMUSÍM,KDYŽ TAK SI UDĚLÁM OVESNOU KAŠI S MEDEM A NASTROUHÁM TROCHU HOŘKÉ ČOKOLÁDY.

07. 10. 2019 08:16

Masa55

Moc děkuji za připomenutí. v současné době s mlsáním bojuji, musím se vrátit na : 1 x k dpolední kávičce a víc ne !!!!

07. 10. 2019 07:36

filipova

Tak dnešní ráno jsem zahájila svatebními koláčky od šéfa. Kávu a čaj nesladím, jogurty si většinou kupuji bílé, doma nic sladkého nemám nebo max. hořkou čokoládu, peču málo a vždy se rozdělím s mámou, dcerou nebo vezmu žravým kolegům do práce. Ale když jsem na kávičku tak si občas něco sladkého dám a vůbec si to nevyčítám.

07. 10. 2019 05:48

babicka Eva

Nesladím kávu ani čaj, ale občas něco sladkého si dám, když čokoládu, tak hořkou.

07. 10. 2019 04:50

ajanka

Občas něco sladkého do jídelníčku zařadím, ale není toho moc a není to každý den.

06. 10. 2019 22:39

martashi

Občas něco zobnu, ale není to nijak často, raději si dám jablíčko.

06. 10. 2019 21:36

nevzdavatse

Moc hezký článek.
Nezakazuju si sladké, jsem na sebe "hodná". Nepřeháním to, vybírám si a pokud mé tělo dostává plnohodnotné potraviny, zas tak moc po sladkém nevolá. Tady jsem se sebou, myslím :-), spokojena.

17. 11. 2018 20:15

ekavkova

Bez trochy sladkého se neobejdou, ale snažím si dát malé množství kvalitního pokrmu(hořkou čokoládu, tvaroh s domácí marmeládou nebo ořechové mysli.

13. 11. 2018 13:11

LuckaN78

snažím se vybírat si zdravější sladkosti, ale občas také zhřeším....ještě je co zlešovat

13. 11. 2018 05:53

dasa67

Naučila jsem se jíst jenom hořkou čokoládu jednu kostičku po jídle. Jinak sladké prakticky nejím, jen výjimečně zákusek na nějaké oslavě.

12. 11. 2018 21:25

bessi

Většinou si upeču semínkový koláč s trochou medu a přesnídávkou. Při jeho vychutnávání si k němu přidávám tvaroh. Pokud zrovna upečeno není, tak si k ranní kávičce dám žitné kytičky a bez výčitek. Tyto sladkosti si dopřávám každý den a i tak se vejdu do sebekoučinku.

12. 11. 2018 21:09

tmavovlaska

Téměř nepeču, když tak tvarohový nebo jablkový koláč. Zákusky jen někdy, sušenky nebo čokoládu si bohužel kupuji, ale denně to není. Cosi dám, to si ale vždy vyčítám.

12. 11. 2018 19:44

nevzdavatse

Myslím, že s mlsáním to nepřeháním a co si dám, si nevyčítám :-).

12. 11. 2018 19:24

tkoskubova

Děkuji za článek,který se dobře čte.Horší je to už s realitou,nemám naštěstí pocit,že bych byla úplně na sladkostech závislá.

12. 11. 2018 18:46

ajanka

Občas napeču koláče, ale je to třeba na oběd, takže si ho bez výčitek dám. Nepeču toho moc, takže každý má akorát :-).

12. 11. 2018 18:20

HankaCh

Průmyslově vyráběné sladkostí - jako různé sušenky a plněné oplatky jsem přestala kupovat a jíst už dávno (po čase jsem ochutnala a nechutnaly mi), ale domácí koláček je prostě domácí koláček ;-) Poslední dobou se mi to daří regulovat, že si ho plánovaně dám na snídani. A když mě opravdu extrémně honí chuť na sladké, tak mám zásobu sušeného ovoce a že se mi ho letos podařilo nasušit opravdu hodně.

12. 11. 2018 17:45

Hanakomo

Občas si doma udělám muffiny s ovesnými vločkami a jablky, recept samozřejmě se Stobu Většinou nemlsam, a když ano, tak Rey sušenky

12. 11. 2018 14:53

zdenalan

Mám ráda sladké ale moc nepeču ale mám to komu dát, koukám to rozdat, v případě nutnosti mne stačí sojová tyčinka má jen 211 kcal. a 50g.

12. 11. 2018 13:35

filipova

já moc nepeču a když tak sním jeden kousek a zbytek rozdám, mám ráda milenu (nesmím si ji kupovat, ale zásobuje mě občas kolega v práci - to bych vám přála vidět 3 šuplíky narvané sušenkama, čokoládama, ....) a tic tac pomerančový, sušenky nemusím a čokoládu občas si dám tu hodně procentní ale není to konzumace každý den spíš jen občas.

12. 11. 2018 12:19

muriela

Mám moc ráda kvalitní hořkou čokoládu, téměř každý den si po snídani dávám 1/2 kostičky. Jinak sladké moc nemusím s výjímkou řecké chalvy, ale tu běžně doma nemám, tak to zase tak veliký problém není. Občas taky upeču domácí buchty nebo koláč ze špaldové mouky, většinou s tvarohem nebo mákem.

12. 11. 2018 10:52

martashi

Mám výhodu,že mi místo sladkého stačí jablko nebo jiné ovoce. Nebo ovoce zalité v želatině,kterou rozpouštím v ředěném džusu, Občas si dám domácí moučník, ale vždy s vejdu do semaforků. Slané tyčinky by asi byly větší problém, ale ty nekupuji atak mě nemá co lákat. Občas si upeču domácí z celozrnné a hrachové mouky a sýra, ale to zase nebývá často.

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Kvíz o ceny

Soutěž o produkty Meggle
Výhru je nutné si vyzvednout na Dni Zdraví 19.10.2019 v Praze v Modřanech. Více info zde
Soutěž byla ukončena. Gratulujeme vítězům: babicka Eva, oveckaLS, JanaKo

Ankety

Připravujete si domácí pomazánky?

Hlasovat