TOPlist
Sledujte nás:

Datum registrace: 05. 12. 2012

Jak si nahrát profilovou fotku?

petrita

Sebekoučink

Zaplacený cyklus 2019/2 archivován automaticky dne 04.03.2020

Získané body

Tento měsíc: 3
Celkem: 1249
Zobrazit více

 

?

Jak sbírat body

Počítadlo pohybu

Můj pohyb
Chůze: 0 km
Kolo: 0 km
Cvičení: 0 h 0 min
 
Všichni uživatelé
Chůze: 104568.86 km
Kolo: 56110.13 km
Cvičení: 4561 h 29 min

Přátelé

Stob skupiny

 

?

Jak se připojit ke skupině

petrita

Jak psát blog?

Výzva č. 40: Mlsám zdravě

06. 10. 2019

Máte rádi sladké?  Já ano. To je i jeden z důvodů, proč mám ráda STOB – nezakazuje jíst věci, které máte rádi. Právě naopak. Učíme zařazovat je do vašich jídelníčků, ale s mírou. Nevýhoda diet je v tom, že si lidé odpírají, co mají rádi. Jenže to pak zákonitě vede k tomu, že se toho v slabé chvilce přejedí a dietu přeruší, dokud zase nenasbírají dostatek sil a nezačnou znova (obvykle s nějakými kily navíc). A tak se pořád točí v černobílém kolotoči odpírání si nebo přejídání se.

A takhle to my ve STOBu nechceme. Takže za nás: mlsání ano, ale s mírou a chytře.

Pojďme se nejprve podívat na množství. Upřímně: kolik sladkostí běžně za týden sníte? Jíte je denně? Zákusek ke kávě, po každém hlavním chodu sladká tečka, něco dobrého večer k televizi, případně jako uvolňovač napětí, když jste ve stresu? Samozřejmě záleží, jak máte poskládaný jídelníček během celého vašeho dne, nicméně přidaný cukr by neměl přesáhnout 10 % celkového energetického příjmu. (Jak na tom jste vy, si můžete zjistit v programu Sebekoučink).

Pokud chcete snížit množství sladkostí, zaměřte se na velikost porce, když výrobek kupujete nebo když ho doma připravujete. Opravdu je nutné koupit si 300g čokoládu jen proto, že je ve slevě? Vážně musíte napéct celý plech buchty, když jste v domácnosti jen dva a navíc váš partner na sladké moc není? Protože častokrát i když máme v plánu nejíst sladké, ale ono se na nás v kuchyni vesele směje, bývá těžké odolat. Proto si to neztěžujte a neobklopujte se zbytečnými sladkostmi, pokud je nechcete jíst. Sledujte jak velké je balení. Kupujete si tyčinku, která má 60 g nebo 35 g? Jsou sušenky jednotlivě balené (a spíš tak zvládnete sníst jednu) nebo sníte celé 100g balení?

Další možnost je postupně snižovat četnost jedení sladkostí. Jestli jste zvyklí si denně po obědě dát zákusek, zkuste příští týden jeden den vynechat. Nebo se o zákusek podělte a dejte si ho třeba napůl s kolegyní. Je dobré si dávat postupné reálné cíle. Budete pak mít radost, že jste jich dosáhli a to vám pomůže v dalším snažení. 

Jedna věc je množství a další (neméně důležitá) složení. Jaké sladkosti jíte? Jíte zákusky plné tuku a cukru nebo je tam i něco prospěšného navíc? Tím něčím prospěšným myslím vlákninu, bílkoviny, zdravé tuky, vitamíny a minerální látky. Vlákninu, vitamíny a minerální látky najdete mimo jiné v celozrnných produktech, takže když máte možnost zvolit celozrnný produkt (třeba upéct z celozrnné mouky), uděláte tak pro sebe lépe. Zároveň však mějte na paměti, že když si dáte celozrnný koláč s třtinovým cukrem, neznamená to automaticky, že jíte něco zdravého. Když bude daná sladkost obsahovat ovoce nebo zeleninu (dá se péct s mrkví, řepou, cuketou, dýní), také je to jistě zdravější. Možná to některé z vás překvapí, ale do pečení se dá přidat i luštěnina (můj oblíbený recept jsou fazolové muffiny), kterou v těstě ani nepoznáte a vylepší vám nutriční složení pokrmu. Můžete také použít luštěninové mouky.

Pokud saháte po sladkosti v obchodě, sledujte složení, koukněte se na tabulku nutričních hodnot, kolik daná potravina obsahuje cukru, tuku, nasycených mastných kyselin na 100 gramů výrobku. Podívejte se v obchodě, jestli existuje lepší varianta s vhodnějším složením a nutričními hodnotami. Rozhodně nenakupujte podle reklam a obrázků na obalu, to nemusí nic znamenat.

Když vidím jídelníčky svých klientů, sladké se v nich vyskytuje celkem často, především u žen. Co ale sladké dělá je, že vám krátkodobě dodá energii (stoupne vám hladina krevního cukru), bohužel však po relativně krátké době cukr klesne nízko a vy se dostanete do stavu, kdy jste slabí, malátní, unavení a honí vás mlsná – protože vaše tělo potřebuje opět doplnit cukr. Mluvím teď o glykemickém indexu. Především pokud konzumujete potraviny s vysokým glykemickým indexem (bílé a sladké pečivo, cukr, med, bonbóny, sušenky, limonády,..), budete tyto příznaky nízké hladiny krevního cukru zažívat o to více. Zkuste tedy jíst potraviny s nízkým glykemickým indexem a především sacharidy kombinovat s bílkovinou, tukem nebo vlákninou. Prakticky to znamená, že když už si dáte zákusek (nebo zmrzlinu), bude s tvarohem nebo bude obsahovat zdravé tuky (třeba oříšky nebo semínka – pozor ale na množství, tuky mají víc energie než bílkoviny a sacharidy) nebo třeba ovesné vločky či ovoce.

Zdravé mlsání si nejlépe můžete vyrábět sami. Můžete si ho tak připravit podle vaší chuti a navíc budete přesně vědět, co obsahuje. Může to být tak jednoduché, jako třeba tvaroh smíchaný s ovocem a trochou hořké čokolády. (Vzpomínám si, jak jsem jako dítě ráda vylizovala mísu od těsta na koláč. Ušetřete si syrová vejce, mouku a spoustu cukru a dopřejte si ten stejný slastný pocit :-)).

Tipů na zdravé mlsání je ale opravdu plno a může to být stejně jednoduchá záležitost jako zmíněný tvaroh s čokoládou :-) Inspirovat se můžete i v našem zbrusu novém e-booku Mlsám zdravě se STOBem. Budeme rádi, když se s námi na oplátku podělíte o vaše oblíbené recepty.

Závěrem: je jisté, že žijeme v době, kdy na nás sladké útočí ze všech stran a je snadné tomu propadnout. Je však možné trochu snížit množství a mlsat zdravěji. Uvidíte, že si na to snadno zvyknete a už se jen těžko vrátíte ke každodennímu mlsání spousty nekvalitních sladkostí plných cukru a nevhodných tuků. Zkrátka vám přestanou chutnat a mnohem více si pochutnáte na kvalitnějších ideálně i vlastnoručně vyrobených dobrotách, a ještě k tomu s vědomím, že prospíváte svému zdraví.

Tak co, máte chuť to vyzkoušet? :-) Pokud do toho půjdete (nebo už máte tento krok úspěšně za sebou), rádi si přečteme vaše zkušenosti v komentářích.

Hodnocení (34 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

25. 10. 2019 21:30
Já se snažím dlouho vydržet bez sladkostí, ale většinou to poruším , když mám nějaký problém a jsem delší dobu ve stresu. Děkuji za rady jak mlsat zdravě
10. 10. 2019 09:29
Nejsem naštěstí moc na sladké a díky STOBu jsem se naučila příležitostně mlsat zdravě. :-)
09. 10. 2019 20:28
Petra mi mluví z duše, taky bez sladkého nemohu být a díky Stobu jsem se naučila být jako chytrá horákyně: mlsat a přitom jíst zdravě.
09. 10. 2019 20:25
díky za připomenutí a dobré rady, snažím se...
07. 10. 2019 23:51
Já ujedu spíše na brambůrkách ale už se mi to daří držet pod kontrolou ...
07. 10. 2019 21:34
Sladkosti jsem už odbourala, ale hořké kafe, to opravdu nepozřu...bez sladké kávičky, nemakaj ručičky... !!
07. 10. 2019 21:08
Celkem sladké zvládám, nechává mne několik dní napokoji, ale pak přijde okamžik a stejná situace a já mám obrovskou chuť příležitostné sladké sníst. Možná díky STOBU začínám chápat, že si to způsobuji sama, když se bráním vzdát se slazeného pití.
07. 10. 2019 12:57
Osobně mám jednu rezervu - čas od času mne přepadne chuť na čokoládu a já ji podlehnu - tabulka je ve mně raz dva. Nevyčítám si to ale, protože to jednak není často, jednak si (když už) dopřeju kvalitní hořkou čokoládu - třeba s chilli, Důležité je, že jsem celkově v pohodě.
07. 10. 2019 12:52
Děkuji za pěkný článek,který je i povzbuzením,neboť problémy se sladkým mám.
07. 10. 2019 10:56
Občas mlsnu něco oříškově-čokoládového. Jinak mlsám bílý jogurt s ovocem, doma vyrobenou tvarohovou zmrzlinu či mátový čaj s medem.
07. 10. 2019 10:44
já zákusky vůbec nejím ani čokolády a oplatky, nechutnají mi
07. 10. 2019 08:43
SLADKÉ MOC NEMUSÍM,KDYŽ TAK SI UDĚLÁM OVESNOU KAŠI S MEDEM A NASTROUHÁM TROCHU HOŘKÉ ČOKOLÁDY.
07. 10. 2019 08:16
Moc děkuji za připomenutí. v současné době s mlsáním bojuji, musím se vrátit na : 1 x k dpolední kávičce a víc ne !!!!
07. 10. 2019 07:36
Tak dnešní ráno jsem zahájila svatebními koláčky od šéfa. Kávu a čaj nesladím, jogurty si většinou kupuji bílé, doma nic sladkého nemám nebo max. hořkou čokoládu, peču málo a vždy se rozdělím s mámou, dcerou nebo vezmu žravým kolegům do práce. Ale když jsem na kávičku tak si občas něco sladkého dám a vůbec si to nevyčítám.
07. 10. 2019 05:48
Nesladím kávu ani čaj, ale občas něco sladkého si dám, když čokoládu, tak hořkou.
07. 10. 2019 04:50
Občas něco sladkého do jídelníčku zařadím, ale není toho moc a není to každý den.
06. 10. 2019 22:39
Občas něco zobnu, ale není to nijak často, raději si dám jablíčko.
06. 10. 2019 21:36
Moc hezký článek.
Nezakazuju si sladké, jsem na sebe "hodná". Nepřeháním to, vybírám si a pokud mé tělo dostává plnohodnotné potraviny, zas tak moc po sladkém nevolá. Tady jsem se sebou, myslím :-), spokojena.
17. 11. 2018 20:15
Bez trochy sladkého se neobejdou, ale snažím si dát malé množství kvalitního pokrmu(hořkou čokoládu, tvaroh s domácí marmeládou nebo ořechové mysli.
13. 11. 2018 13:11
snažím se vybírat si zdravější sladkosti, ale občas také zhřeším....ještě je co zlešovat
13. 11. 2018 05:53
Naučila jsem se jíst jenom hořkou čokoládu jednu kostičku po jídle. Jinak sladké prakticky nejím, jen výjimečně zákusek na nějaké oslavě.
12. 11. 2018 21:25
Většinou si upeču semínkový koláč s trochou medu a přesnídávkou. Při jeho vychutnávání si k němu přidávám tvaroh. Pokud zrovna upečeno není, tak si k ranní kávičce dám žitné kytičky a bez výčitek. Tyto sladkosti si dopřávám každý den a i tak se vejdu do sebekoučinku.
12. 11. 2018 21:09
Téměř nepeču, když tak tvarohový nebo jablkový koláč. Zákusky jen někdy, sušenky nebo čokoládu si bohužel kupuji, ale denně to není. Cosi dám, to si ale vždy vyčítám.
12. 11. 2018 19:44
Myslím, že s mlsáním to nepřeháním a co si dám, si nevyčítám :-).
12. 11. 2018 19:24
Děkuji za článek,který se dobře čte.Horší je to už s realitou,nemám naštěstí pocit,že bych byla úplně na sladkostech závislá.
12. 11. 2018 18:46
Občas napeču koláče, ale je to třeba na oběd, takže si ho bez výčitek dám. Nepeču toho moc, takže každý má akorát :-).
12. 11. 2018 18:20
Průmyslově vyráběné sladkostí - jako různé sušenky a plněné oplatky jsem přestala kupovat a jíst už dávno (po čase jsem ochutnala a nechutnaly mi), ale domácí koláček je prostě domácí koláček ;-) Poslední dobou se mi to daří regulovat, že si ho plánovaně dám na snídani. A když mě opravdu extrémně honí chuť na sladké, tak mám zásobu sušeného ovoce a že se mi ho letos podařilo nasušit opravdu hodně.
12. 11. 2018 17:45
Občas si doma udělám muffiny s ovesnými vločkami a jablky, recept samozřejmě se Stobu Většinou nemlsam, a když ano, tak Rey sušenky
12. 11. 2018 14:53
Mám ráda sladké ale moc nepeču ale mám to komu dát, koukám to rozdat, v případě nutnosti mne stačí sojová tyčinka má jen 211 kcal. a 50g.
12. 11. 2018 13:35
já moc nepeču a když tak sním jeden kousek a zbytek rozdám, mám ráda milenu (nesmím si ji kupovat, ale zásobuje mě občas kolega v práci - to bych vám přála vidět 3 šuplíky narvané sušenkama, čokoládama, ....) a tic tac pomerančový, sušenky nemusím a čokoládu občas si dám tu hodně procentní ale není to konzumace každý den spíš jen občas.
12. 11. 2018 12:19
Mám moc ráda kvalitní hořkou čokoládu, téměř každý den si po snídani dávám 1/2 kostičky. Jinak sladké moc nemusím s výjímkou řecké chalvy, ale tu běžně doma nemám, tak to zase tak veliký problém není. Občas taky upeču domácí buchty nebo koláč ze špaldové mouky, většinou s tvarohem nebo mákem.
12. 11. 2018 10:52
Mám výhodu,že mi místo sladkého stačí jablko nebo jiné ovoce. Nebo ovoce zalité v želatině,kterou rozpouštím v ředěném džusu, Občas si dám domácí moučník, ale vždy s vejdu do semaforků. Slané tyčinky by asi byly větší problém, ale ty nekupuji atak mě nemá co lákat. Občas si upeču domácí z celozrnné a hrachové mouky a sýra, ale to zase nebývá často.

Kvíz o ceny

Soutěž o tyčinky YES!

Ankety

Jak jste na tom s váhou po období karantény?

Naši partneři