TOPlist


Co jíst, když nejím ryby

 

Bc. Andrea Jakešová

Jak už jsme si řekli v několika předchozích článcích, ryby jsou zdrojem mnoha pozitivních látek.  Ryby jsou v našem jídelníčku tím nejlepším zdrojem omega 3 mastných kyselin (zejména kyselina eikosapentaenová (EPA) a dokosahexaenová (DHA)), jejichž dostatečné množství potřebujeme pro to, abychom se vyvarovali vysokému krevnímu tlaku, srdeční arytmii a jiným srdečním příhodám, Alzheimerově nemoci, demenci, diabetu (cukrovce) a jednoduše udrželi naše srdce zdravé a náš mozek fit. Obzvlášť důležité jsou omega 3 kyseliny v době těhotenství. Dále jsou ryby skvělým zdrojem vitamínu D, důležitého pro naše kosti, a jódu, nepostradatelné látky pro činnost štítné žlázy. Opomenout nemůžeme ani obsah vitamínu A, selenu, zinku a kvalitních bílkovin.

Co ale dělat v případě, že máte na ryby a mořské plody alergii, a nebo jejich chuť prostě nedokážete překonat? Z jakých potravin můžete zmíněné látky nahradit?

Omega 3 mastné kyseliny

Druhým nejlepším zdrojem jsou hned po rybách a plodech moře také některé rostlinné oleje. Jedná se především o olej lněný, řepkový a olej z vlašských ořechů. Můžeme je přidat třeba do salátu, pomazánek a řepkový olej je navíc velmi vhodný i na tepelnou úpravu.

Do salátu si navíc můžeme přihodit hrstku právě lněných semínek či vlašských oříšků a pokrm tím obohatit o další porci omega 3. Omega 3 kyseliny můžeme najít také v sóje (sójové boby, sójový olej, další výrobky ze sóji) a například i v semínkách chia.

Rostlinné zdroje však obsahují převážně kyselinu alfa-linolenovou (ALA), nikoli EPA a DHA, proto se konzumaci ryb nedokážou plně vyrovnat.

Sáhnout můžete po omega 3 kyselinách ve formě doplňků, tomuto tématu bude věnován samostatný článek.

Vitamín D

Kromě sluníčka a ryb je dobrým zdrojem „déčka“ také vajíčko (zejména žloutek), houby, zejména ty druhy, které rostou s přístupem světla nebo jsou pěstovány pod UV světlem (žampiony), v menší míře i mléko a mléčné výrobky a nakonec výrobky vitamínem D fortifikované, tzn. obohacené. U nás jsou to nejčastěji mléčné výrobky, margaríny a rostlinné oleje, nově se můžeme setkat i s obohacenými cereáliemi.

Vitamín A

Vitamín A najdeme mimo rybího masa také v mase drůbežím, hovězím, vepřovém, skopovém, a to zejména v játrech. Dále také ve vaječném žloutku, mléčných výrobcích a ve formě beta karotenu (v těle se mění na vit. A) také v mrkvi, rajčatech nebo meruňkách.

Jód

Kromě efektu na správné fungování naší štítné žlázy je jód velice důležitý zejména v době těhotenství, díky svému pozitivnímu efektu na vývoj plodu. Kde ho ale získat, když nejíte ryby? Vyzkoušet můžete novinku na trhu, a to obohacené vejce o jod, tzv. IQejce. Dalším dobrým zdrojem jsou také mořské řasy, které můžeme přidat třeba do polévky, salátů či nejrůznějších asijských pokrmů. Jód najdeme také v mléčných výrobcích a sýrech a některých druzích zeleniny, například v brokolici.

Zapomenout nesmíme ani na jodizovanou sůl, která výrazně pomohla ve snížení nedostatku jodu u naší populace, zejména u dětí. Neznamená to ale, že byste měli kvůli obsaženému jódu více solit.

Selen

Selen v našem těle působí jako antioxidant a kromě ryb ho najdeme ve všech dalších druzích masa, v mořských řasách, vajíčku, mléce a ořechách.

Zinek

Zinek je nezbytnou látkou pro správný chod našeho organismu a jeho nedostatek se nejčastěji projeví na vzhledu kůže, vlasů a nehtů. A kde ho najdeme? Mimo ryb také v hovězím a vepřovém mase, v luštěninách, listové zelenině, ve vaječném žloutku, meruňkách, semínkách dýně a slunečnice a oříšcích.

Pokud ryby z nějakého důvodu nejíte, zaměřte se na to, aby v jídelníčku nechyběly výše zmíněné potraviny. Ale pokud k vynechání ryb nemáte závažný důvod, doporučujeme je do jídelníčku pravidelně zařazovat, protože jsou opravdu cenným zdrojem živin a dají se jen těžko nahradit. 

Hodnocení (48 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

30. 10. 2017 19:41

Minervistka

Ryby nemůžu kvůli alergii, takže díky za náhradní tipy

30. 10. 2017 09:35

madridacka

U mne ryby vedou.

29. 10. 2017 20:26

poradna

Díky za tipy.

29. 10. 2017 20:18

otylie

K rybám mám od malička odpor, nepozřu je! Snažila jsem se zkoušet všechny možné druhy i úpravy, ale vždy to dopadlo stejně - nepřekonala jsem se. Takže to řeším, že si denně holt zobnu kapsli s rybím olejem.

29. 10. 2017 16:39

Dumar

Skvělý přehled, diky

28. 10. 2017 20:03

dylen

ty vytamíny jsou zajímavé

28. 10. 2017 10:29

jesus

ryby až tak moc nemusím, ale jednou týdně si dám, většinou tuňáka

28. 10. 2017 09:34

vachova

rybu mám jednou tydně

27. 10. 2017 20:31

babicka Eva

Ryby mám ráda, ale přehled důležitých vitamínů je také přínosný.

27. 10. 2017 16:26

eva.ri

Nejdriv jsem se ryb bala kvuli kostem, ale ted kdyz prodavaji uzasne chlazene filety bez kosti, delam je rodine aspon jednou za tyden.

27. 10. 2017 07:57

Kumpi

Hezký článek. Takže kdo je všežravec, má se nejlíp. :-)

27. 10. 2017 07:45

JARI59

Nemáme problém střídat suroviny a pochutiny, které víc prospívají zdraví a imunitě

26. 10. 2017 23:06

Hanuja

Zajímavé a cenné rady.

26. 10. 2017 22:26

martashi

Díky za pěkný článek.

26. 10. 2017 20:59

Pbyrtusova

Jím ryby, zinek omega...

26. 10. 2017 20:40

LuckaN78

Hezky clanek, dobre rady

26. 10. 2017 19:09

ifucikova

Díky za užitečné rady.

26. 10. 2017 18:36

ajanka

dobré rady, takže když občas nestíhám zařazovat do jídelníčku ryby vím čím je aspoň částečně zařadit :-).

26. 10. 2017 14:37

dolevina

to jsou užitečné rady, ryby moc nejím.

26. 10. 2017 12:11

DanaR

Ryby mám sice ráda, ale občas na ně v jídelníčku zapomínám, tak se tyto rady docela hodí, děkuji.

26. 10. 2017 12:07

tkoskubova

Pěkný článek,děkuji.

26. 10. 2017 11:46

filipova

to jsou dobré rady díky

26. 10. 2017 09:35

ekavkova

Snažím se o pestrou stravu, takže oleje a semínka hojné míře využívám. Stejné jako ořechy a zeleninu.Ale ryby nic nenahradí

26. 10. 2017 09:35

ekavkova

Snažím se o pestrou stravu, takže oleje a semínka hojné míře využívám. Stejné jako ořechy a zeleninu.Ale ryby nic nenahradí

26. 10. 2017 09:16

bessi

Díky za rady. Článek přeposílám synovi, který ryby nerad.

26. 10. 2017 08:30

Masa55

Moc děkuji za velmi cenné rady.

26. 10. 2017 07:55

irwinka

ryby mám ráda, ale bohužel je nezařazuji moc často

26. 10. 2017 07:40

Slonik71

Mě ryby chutnají a snažím se zařizovat do jídelníčku nejméně 2x v týdnu

26. 10. 2017 07:38

Yogii

Šikovný článek pro ty, kdo ryby nemohou.

26. 10. 2017 07:29

evasla

Ořechy mám moc ráda. Budu jíst častěji a více.

26. 10. 2017 07:13

hajekrad

Mě ryby naštěstí chutnají a jím je.

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma