TOPlist
Sledujte nás:

Hrášek není hrách. Nebo je?

Zpět

Autor: Bc. Karolina Kamberská

Věřte nebo ne, jako dítě jsem si myslela, že hrášek a hrách jsou dvě různé rostliny. Hrášek je ten dobrý, šťavnatý a nasládlý, a hrách je ten otravný, ze kterého nám ve školce vařili nevábně vypadající kaši. 

 

Až později mi došlo, že jsou to dvě vývojová stádia téhož. Ale stejně to s ním není úplně jednoduché. Spousta klientů až na kurzech STOBu poprvé zjišťuje, že hrášek není luštěnina - a mě to vůbec nepřekvapuje! Pojďme si v tom tedy udělat pořádek. Kdy se hrášek stává hrachem, kdy je vlastně považován za zeleninu a kdy je to luštěnina? A liší se v obou stádiích jeho složení?
 

Hrášek je zelenina

Hrášek je zkrátka nezralý hrách. Což ale vůbec neznamená, že by byl horší - naopak, většině z nás asi mladičký, šťavnatý hrášek chutná nejvíc. Když u nás na zahradě dozrává, vždycky si dávám předsevzetí, že ho příští rok vyseju více. Protože rodina neustále chodí a nenápadně, mezi řečí „sklízí”. Do polévky nakonec nezbyde skoro nic - ale to mi rozhodně nevadí, protože čerstvý hrášek je stejně nejlepší. 

 

Mladý hrášek je považován za zeleninu. U běžného dřeňového hrášku jíme jen svěží zelené kuličky, jeho lusk je příliš pevný díky vnitřní „pergamenové” vrstvičce. 

Naopak u hrachu cukrového jsou k snědku i lusky. Ty pak skvěle fungují i v salátech a polévkách - tedy všude tam, kam rádi dáváme i hráškové kuličky.

Nutriční složení hrášku

Mladý hrášek je nutričně velmi bohatá potravina. Obsahuje vitaminy A, B (1, 2, 3, 6), C, E, K, spoustu draslíku a hořčíku i další důležité minerální látky včetně železa. Je také bohatý na vlákninu, a navíc je poměrně dobrým zdrojem bílkovin. Ze 100 g čerstvého hrášku jich získáte 6 gramů (jiné druhy zeleniny obsahují většinou okolo 2 g bílkovin). 

 

Hrášek má tím pádem rozhodně pozitivní vliv na naše zdraví, a zároveň poměrně málo energie – 330 kJ na 100 gramů. Je to přece jen o něco víc, než je průměr ostatní zeleniny (cca 100 kJ) - mimo jiné proto, že hrášek obsahuje více živin a méně vody. To znamená, že sníst půl kila hrášku za den už by bylo trochu moc - ale to asi nikdo z nás nedělá, že?

V létě čerstvý, po zbytek roku mražený

Sezóna čerstvého hrášku je krátká, ale nic nám nebrání užívat si ho po celý rok - velmi snadno se mrazí a neztrácí tím ani moc ze svých zdravotních benefitů. 

U čerstvého i mraženého hrášku je důležitá jedna věc - příliš je při tepelné úpravě netrápit. V podstatě stačí jen bleskově prohřát (však je jíme i syrové, že?). Pokud mražený hrášek přidáváme třeba do polévky nebo rizota, bohatě stačí přidat ho na poslední dvě minutky. Jedině tak uchováte jeho úžasnou šťavnatost, sladkou jemnou chuť a svěží barvu. Na převařený, béžový hrášek je opravdu smutný pohled. 

Co s hráškem v kuchyni

Asi nikomu nemusíme radit, co s hráškem - používáme ho všichni v kuchyni běžně. Nezapomínejme ani na klasická jídla, jako jsou klasická „babičkovská” rizota nebo třeba omeleta s hráškem a vařenými novými bramborami - je to velmi zdravá lahůdka! Pyré ze zeleného hrášku sice můžete jíst tradičně k anglickým fish and chips, ale to není zrovna vhodné jídlo pro hubnutí. Zkuste si místo toho hrášek dát k porci minutkového čerstvého lososa. Pro inspiraci se koukněte třeba na tento recept na lososa s hráškovým tatarákem.

 

 

 

Z hrášku připravíte i skvělé polévky, můžete ho přidat do jakékoli omáčky k těstovinám nebo jiné příloze. Skvěle se hodí i na pomazánky, jako je například hrášková s cottagem.