TOPlist
Sledujte nás:

Jak zjistit množství vlákniny v potravinách?

Zpět
 

Ing. Hana Málková

Umění čtení potravinových obalů jsme se věnovali již několikrát. Při skutečně správném výběru potravin totiž hrají údaje na obalech velmi důležitou roli. A teď nemáme na mysli ty informace na přední straně, které jsou většinou různě zvýrazněné a svítí na všechny strany, aby zákazníka zaujaly na první pohled (a možná ho i tak trochu popletly a oklamaly). Mluvíme o těch často maličkých špatně čitelných tabulkách, které jsou ale pro rozhodnutí, jestli si tento výrobek hodíme do košíku, zásadní. Nebo by alespoň měly být. :-)

A jelikož se právě nacházíme v měsíci vlákniny, budeme na potravinových obalech zkoumat právě její množství. A bohužel zde narážíme na první problém. Určitě si pamatujete, že tuky a cukry, kterými jsme již v rámci našeho projektu úspěšně prošli, patří mezi povinné údaje, tudíž musí být na obale potraviny uvedené vždy.

Tak tomu ale není u vlákniny, která je dobrovolným údajem. Obsah vlákniny se tedy můžete či nemusíte na obale dočíst. Pokud se však výrobce rozhodne tuto informaci na obale uvést, najdete ji v tabulce nebo výčtu výživových údajů.  

Výživové údaje jsou vždy vztaženy na 100 g či 100 ml výrobku, a to i u potravin balených po jednotlivých porcích. Výživové údaje lze kromě toho vyjádřit také na jednu porci nebo jednotku spotřeby. Pokud jsou uvedeny údaje vztahující se k porci, musí být na etiketě vyznačena také velikost porce (nebo jednotky spotřeby) a zároveň musí být uveden i počet porcí nebo jednotek obsažených v balení. Nenechte se zmást, že porce leckdy neodpovídá velikosti balení, ač by to tak z logiky věci mělo být.

A co dělat, pokud se obsah vlákniny na obale nedočteme?

Tato situace už je samozřejmě složitější, ale přesto nemusíte věšet hlavu, leccos si totiž můžete odvodit i ze složení dané potraviny. Vy jako výživoví znalci už v jednotlivých složkách dokážete rozeznat ty, které jsou bohatším zdrojem vlákniny. Také je vám již známo, že jednotlivé složky jsou ve výčtu řazeny sestupně podle obsahu, tudíž složka uvedená na prvním místě je v potravině zastoupena v největším množství.

Pokud tedy chcete sáhnout po potravině, která bude zdrojem vlákniny, hledejte na prvních místech celozrnnou mouku, obilný šrot, ovesné (či jiné obilné) vločky, dále ve složení pátrejte po ořeších, semínkách, otrubách, luštěninách či přímo po vláknině - ovesná vláknina, bambusová vláknina, kukuřičná vláknina, pšeničná vláknina, jablečná vláknina, hrachová vláknina apod. Některé potraviny jsou také obohacené například o psyllium, inulin nebo rezistentní škrob. I to jsou bohaté zdroje vlákniny.

  • Na obalech některých potravin také můžete narazit na tvrzení "s vysokým obsahem vlákniny", v tomto případě si můžete být jisti, že obsahuje minimálně 6 g vlákniny na 100 g výrobku. 
  • Pokud je na obale uvedeno "zdroj vlákniny", produkt obsahuje alespoň 3 g vlákniny na 100 g.

Vodítkem může být také logo Vím co jím. Potraviny, na kterých je uvedeno, splňují kritéria z hlediska obsahu cukru, soli, nasycených mastných kyselin, transmastných kyselin a v některých kategoriích právě i vlákniny.  

A co s potravinami bez obalu?

U vlákniny je ale oříšek také to, že jejím častým zdrojem jsou potraviny nebalené - typicky ovoce, zelenina a pečivo.

I na tento problém však můžete celkem jednoduše vyzrát! Pro zmapování obsahu vlákniny v ovoci, zelenině a dalších základních potravinách můžete využít databáze potravin snadno dohledatelné na internetu. V ideálním případě zvolte některou z těch ověřených. Doporučit vám můžeme například tuto databázi, která je spravovaná Ústavem zemědělské ekonomiky a informací, nebo naši databázi zde, která z těchto hodnot také vychází a obsahuje navíc i přehled všech běžně dostupných balených potravin.

Stanovení obsahu vlákniny je však analyticky poměrně náročná metoda a asi i kvůli tomu se můžete v různých zdrojích setkat často s dost odlišnými hodnotami. Nicméně, pokud se budete řídit základními pravidly a zařazovat do jídelníčku obecně známé zdroje vlákniny (celozrnné výrobky, luštěniny, ořechy, ovoce, zeleninu), tak určitě nic nezkazíte a už nemusíte řešit, zda je ve 100 g obsaženo 8, 10 nebo 11 g vlákniny.

Jak vybrat správné pečivo?

Výběru pečiva budeme věnovat celý samostatný článek. Prozatím vám prozradíme jen jednoduchou poučku, že pokud si chcete koupit opravdu celozrnné pečivo, hledejte toto spojení na obale nebo u nebaleného pečiva na štítku. Nenechte se zmást vícezrnným, speciálním, cereálním, tmavým a dalším bůhvíjakým pečivem. V těchto případech se totiž nejedná o celozrnné pečivo a vysoký obsah vlákniny není zajištěn, i když u některých výrobků tomu tak může být. 

Zmapujte si jídelníček

A pokud si chcete zmapovat množství vlákniny, které se skrývá ve vašem celodenním jídelníčku, doporučujeme zapsat si váš typický denní jídelníček do programu Sebekoučink, který vám pomocí tří barev semaforků ukáže, nakolik doporučených 30 g vlákniny za den plníte. :-) 

Narozdíl od jiných programů je obsah vlákniny uveden opravdu u všech položek v databázi a celkový denní příjem tak není nijak zkreslený.

Vyzkoušejte Sebekoučink na 3 dny zdarma.

Hodnocení (55 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

21. 04. 2017 19:27
už dlouho nosím do obchodu malou lupu,písmemka jsou kolikrát tak malá,že i s lupou to je problém přečíst
19. 04. 2017 20:02
Číst, číst a vybírat.... Jinak to nejde...
19. 04. 2017 17:59
Chodím do obchodu s lupou a hlídám složení
19. 04. 2017 13:00
Opravdu velmi užitečný článek. Děkuji
18. 04. 2017 20:21
Začínám chodit do obchodů z brýlemi.
14. 04. 2017 18:43
Dekuji za informace
14. 04. 2017 11:06
díky za info
13. 04. 2017 08:02
Hezký článek :o) děkuji.Škoda,že v obchodech je celozrnného pečiva pomálu.
13. 04. 2017 07:47
také si myslím, že mám dost vlákniny, ale pro kontrolu dám i sebekoučink
13. 04. 2017 07:47
také si myslím, že mám dost vlákniny, ale pro kontrolu dám i sebekoučink
13. 04. 2017 00:29
zajímavý článek
12. 04. 2017 20:05
Snažím se složení sledovat a vybírat si vždy tu vhodnější variantu, někdy je to na vesicích nebo v malých městech dost těžké, ale jde to :-) A moc díky za dobré rady, je fajn, když přesně vím, na co se zaměřit a čemu se vyhnout :-)
12. 04. 2017 17:35
Myslím si, že vlákniny mám dost. Snažím se jíst všechny druhy potravin, které zde uvádíte a které obsahují více vlákniny.
12. 04. 2017 13:51
složení občas sleduji, ale bohužel když nemám sebou brýle na čtení nemám šanci to přečíst. Ale i tak jsem si přečetla celý tento článek
11. 04. 2017 09:28
Přehledný článek a zajímavý článek - děkuji
11. 04. 2017 08:12
Složení při nákupu sleduji, teď se tedy víc zaměřím i na vlákninu :-)
11. 04. 2017 07:58
Také mám špatné zkušenosti s nabídkou celozrnného pečiva na našem trhu. Většinou mi nabídnou vícezrnné, fit a kdovíjaké ještě další...
11. 04. 2017 07:10
Zajímavý blog! Díky :-)
11. 04. 2017 07:06
Pbyrtusova: Ano, tímto také potvrzuji, že komentáře čtu :) Je jich opravdu velké množství, takže je to jak píše Macatice, zareaguji, jen pokud je to opravdu nutné :)
11. 04. 2017 05:06
Já se opět snažím víc zvýšit příjem vlákniny, člověk si uvědomí, že ji opravdu příjímal málo
10. 04. 2017 23:34
Souhlasím s Macaticí, čtou to všichni, kteří mají zájem a většinou i reagují komentářem.
10. 04. 2017 23:32
10. 04. 2017 18:05 Pbyrtusova: Myslím, že čte - a nejen já. Protože když se tu objeví nějaký relevntní dotaz nebo připomíka, tak někdo z tvůrců STOBu určitě zareaguje, obvykle Hanka Málková.
10. 04. 2017 23:27
10. 04. 2017 18:05 Pbyrtusova: Upřesni, co myslíš tím "tyto příspěvky".
Pokud tím myslíš tyto diskuse pod články, odpověď zní ano. Důkazem budiž moje reakce a odpověď na tvou otázku.
Pokud tím myslíš tento článek a jemu podobné, jistě ho čtou všichni ti, kteří do diskuse pod něj píšou: "Děkuji za úžasný článek a ještě úžasnější tabulky," :-)
10. 04. 2017 21:21
tabulku složení většinou sleduji, ale někdy je problém ji vůbec najít
10. 04. 2017 19:58
Díky za opět zajímavé informace, pomáhají mi s výběrem zdravých potravin.
10. 04. 2017 18:54
Číst tabulečky je občas náročné, ale stojí to za námahu :-), loga jsou fajn, ale i tak raději prohlédnu tabulku, na článek o pečivu se těším :-).
10. 04. 2017 18:05
Čte někdo tyto příspěvky? ;-)
10. 04. 2017 13:15
Na pečivo jsem taky zvědavá :)
10. 04. 2017 13:04
Těším se na článek s pečivem. Vůbec se v něm nevyznám a ráda bych jedla kvalitní pečivo
10. 04. 2017 12:50
No, nejhorší je, že u nás ne vždy lze sehnat celozrnné pečivo, většinou jen vícezrnné.
10. 04. 2017 12:47
Konečně mi někdo dokázal vysvětlit rozdíl mezi pojmy vysoký obsah vlákniny a zdroj vlákniny, díky
10. 04. 2017 10:17
Díky,díky,díky :-))) Srozumitelné a jednoduše pochopitelné.Jen sebou musím tahat lupu
10. 04. 2017 08:52
O NutriDatabázi jsem doteď nevěděla...inu stále se člověk učí.
10. 04. 2017 08:44
Díky za info, srozumitelně napsané.
10. 04. 2017 08:30
Jen kdyby ty etiketky nebyly tak mrňavé.
10. 04. 2017 08:29
Hezky napsané. :-)
10. 04. 2017 08:18
Sleduji více podíl vlákniny v potravinách, semaforek vlákniny v Sebekočinku se začíná zelenat.
10. 04. 2017 07:29
snažím se vše pochopit a pomalu se začínám řídit pokyny co vyčtu
10. 04. 2017 07:17
díky za nové zajímavé informace
10. 04. 2017 06:36
Perfektní informace pro nákup a orientaci.

Naši partneři