TOPlist


Kdy může zelenina škodit?

 

Bc. Andrea Jakešová

 

Jak již moc dobře víte, zelenina je významnou složkou naší stravy, jelikož je skvělým zdrojem vlákniny, vitamínů, některých minerálních látek a navíc neobsahuje mnoho kalorií, což oceníme nejenom v redukčním jídelníčku.

Přesto existují případy a situace, ve kterých bychom si na konzumaci zeleniny měli dát pozor. Některé zdravotní potíže mají vliv na trávení a vstřebávání potravy a konzumace velkého množství zeleniny nebo jejích nevhodných druhů by nám tedy mohla způsobit nepříjemné potíže. Mezi nejčastější druhy zeleniny, které mohou potíže působit, patří zejména nadýmavé druhy, mezi které řadíme brokolici, zelí, kapustu, kedlubnu, ředkvičky, papriky a rajčata.

1. Onemocnění střeva

Pokud  probíhá ve střevě akutní zánět (např. u Crohnovy choroby, ulcerozní kolitidy) je důležité vyvarovat se takových potravin, které sliznici střeva dráždí a mohou tak zpomalovat její hojení. Vhodná je takzvaná bezezbytková dieta (dieta č. 5), ze které jsou vyloučeny nadýmavé druhy zeleniny, zelenina se slupkou a zrníčky. Stejná dieta se nastavuje například i po operacích střeva a obvykle se dodržuje po dobu 6-8 týdnů.

2. Syndrom dráždivého tračníku

Jako syndrom dráždivého tračníku se označuje soubor zažívacích potíží zahrnujících nadýmání, zácpu, průjem až po bolesti břicha a další nepříjemné pocity v souvislosti s příjmem potravy. Příčina může být různá a tolerované potraviny se liší individuálně, nicméně dobrým startem pro zmírnění potíží může být vyřazení vysokého množství nestravitelné vlákniny z jídelníčku. Tu najdeme právě ve slupkách zeleniny, jejich zrníčkách a v nadýmavých druzích zeleniny. Na internetu je možné vyhledat dietu šetřící (dietu č. 2), která může pomoci tyto zažívací potíže zmírnit.

3. Selhání ledvin

U některých případů selhávání ledvin se může objevit hyperkalemie, aneb příliš vysoká hladina draslíku v krvi, která má negativní vliv na funkci našeho srdce. V takovém případě je vhodné vyvarovat se konzumace potravin bohatých na draslík, mezi které se řadí například rajčata a listová zelenina.

4. Gastroezofageální reflux

Jícnový reflux je označení stavu, při kterém se žaludeční kyselina dostává zpátky do jícnu a způsobuje nepříjemné pálení žáhy. Mezi základní dietní opatření patří vyřazení dráždivých potravin, mezi které řadíme i nadýmavé druhy zeleniny.

5. Žlučníkové kameny

Bolesti břicha u žlučníkových kamenů jsou spojovány zejména s konzumací tučných pokrmů, ale málo kdo ví, že potíže můžou „žlučníkářům“ způsobit i nadýmavé potraviny, včetně zeleniny. V případě odstranění žlučníku chirurgicky je i po operaci důležité dodržovat šetřící dietu, které nadýmavou zeleninu vylučuje.

6. DNA

Nepříjemné onemocnění kloubů zvané DNA je způsobeno nadměrným příjmem purinů ze stravy. Ty jsou v největším množství obsaženy v mase a luštěninách, ale také v celeru, špenátu, květáku, hrášku, zelených fazolkách, chřestu, kapustě a v kedlubnách. V době akutního stádia onemocnění je vhodné se vyvarovat jejich zvýšené konzumaci.

7. Léčba warfarinem

Při léčbě warfarinem, tedy lékem na ředění krve, je často doporučováno přestat konzumovat zeleninu kvůli obsahu vitaminu K, jehož účinky můžou funkci warfarinu narušovat. Vyřazovat veškerou zeleninu však není nutné. Důležité je dbát pouze na to, aby v příjmu vitaminu K nebyly veliké výkyvy. To znamená, že pokud jste zvyklí si každé ráno dát na obložené pečivo plátky okurky a k obědu i malý zeleninový salát, není nutné se tohoto zvyku vzdávat. Pozor byste si měli dát pouze na nárazově zvýšenou konzumaci zeleniny, například v podobě velké porce salátu, který běžně do svého jídelníčku nezařazujete.

Ve všech výše uvedených případech je vhodné vyhledat nutričního terapeuta či specialistu, který vám s jídelníčkem poradí a pomůže ho sestavit tak, aby se zmírnily vaše potíže a nevznikl zbytečný deficit některých živin.

Vyřazení nadýmavé zeleniny je někdy také doporučováno u těhotných a kojících žen, nicméně odborníky je toto doporučení považováno za zbytečné a neopodstatněné. Není důvod k plošnému vysazování nadýmavých potravin bez jednoznačného, konkrétního důvodu. U těhotných a kojících je důležitý dostatečný příjem všech živin, kterého nejlépe dosáhneme pestrou, rozmanitou stravou.

Kromě zdravotních kontraindikací existuje ještě několik dalších situací, ve kterých bychom to se zeleninou neměli zrovna přehánět. Například před plánovanou sportovní aktivitou není tou nejlepší volbou si dát velkou porci zeleniny bohaté na vlákninu. Při sportu jsou totiž krví zásobeny převážně svaly, které pracují a funkce našeho trávení je tak zeslabena. To může způsobit nepříjemné zažívací potíže a pocity břišního dyskomfortu.

Nakonec je důležité zmínit, že i u zeleniny platí zlaté pravidlo – všeho s mírou. Její vysoký a dlouhodobý nadbytek není vhodný ani u naprosto zdravých osob. Přináší s sebou příliš velký příjem vlákniny, který sám o sobě dokáže trávicí potíže přivodit, navíc může snižovat vstřebávání důležitých minerálních látek. 

Hodnocení (19 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

07. 03. 2019 17:16

martashi

ABULA: kdybys do něho dávala zakysanku nebo podmáslí, bal ba lépe stravitelný. Ale samozřejmě - nic se nemá přehánět.

05. 03. 2019 18:12

ABULA

Před dvěma lety se mi krásně urodily okurky, takže jsem se denně s velkou chutí nacpávala okurkovým salátem. Po nějaké době mě začal bolet žaludek tak, že jsem skončila u lékaře. Potom jsem nějakou dobu mohla jíst zeleninu jen vařenou. Teď už si dávám na okurkový salát pozor. Stále mi chutná, ale mohu sníst jen malé množství. Takže - nic se nemá přehánět.

05. 03. 2019 08:50

Masa55

Nic z toho se mi netyka….huraa

05. 03. 2019 05:57

babicka Eva

Naštěstí mě žádná z uvedených nemocí netrápí, takže si zeleninu můžu dopřát.

04. 03. 2019 21:21

martashi

Co se týká dny vím své: je to tak individuální co člověk může a co ne, že mi to i přes všechny vědomosti a spolupráci s dietologem dává pěkně zabrat. Ale dělám co můžu :-)

04. 03. 2019 19:45

zdenalan

Dík za zajímavé informace.

04. 03. 2019 17:52

bessi

Díky za skvělý článek, se vším nelze jinak než souhlasit

04. 03. 2019 17:14

muriela

Díky za zajímavý článek!

04. 03. 2019 14:46

jitka17

souhalsím, že je to moc zajímavý článek .. vůbec jsem netušila, že jsou situace, kdy zelenina není vhodná

04. 03. 2019 13:28

Macatice

Tohle je opravdu zajímavý článek.
S těmi ledvinami a draslíkem si užil můj muý, když byl dlouhodobě na dialýze. Musel všechno oloupat a vařit a ten vývar vylejt - do něj se draslík vyluhoval. Po návratu z Řecka, kde na dovolené byla spousta syrové zeleniny - a hlavně rajřat, to bylo opravdu hodně zlé.
Osobně se domnívám, že všechny takové deitetické odchylky od normálu by měl s pacientem probrat jeho ošetřující lékař, jenže co si budeme povídat, někteří lidi lékařům prostě nevěří, někdy se doktor neobtěžuje něco takového zmiňovat a někteří lidi se zase zblázní v přemrštěné míře do všeho, co je někde propagované jako zdravé, Tak je dobře, že píšete i takovéhle články.

ekavkova: Já jsem myslela, že puriny má hlavně kuřecí maso - aspoň kamarád s občasnými záchvaty dny se mu raději vyhýbal.

04. 03. 2019 10:40

ekavkova

Že je při DNA problém i s konzumací některých druhů zeleniny je pro mne dost nemilé překvapení. Vždy se zmiňuje jen červené maso.

04. 03. 2019 07:41

filipova

nemám žádná zdravotní omezení, tak můžu zeleninu bez problému konzumovat.

04. 03. 2019 07:36

Veve12

Naštěstí mě tyto zdravotní problémy netrápí, tak nejsem omezená výběrem zeleniny.

04. 03. 2019 07:28

pejska

Hmm, 1,5,6. Moc mi toho ze zeleniny k jídlu nezbývá.

04. 03. 2019 06:46

ajanka

Naštěstí tyto zdravotní problémy mě netrápí.

04. 03. 2019 06:17

Jirina55

Určitě pro mne zajímavé informace. Na štěstí jsem se dozvěděla, že se v konzumaci zeleniny nemusím moc omezovat.

04. 03. 2019 05:55

nevzdavatse

Zatím se mne většina z výše uvedených omezení netýká, tak snad to nějakou dobu tak ještě i vydrží .-).

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma