TOPlist
Sledujte nás:

Orlistat

Zpět

MUDr. Petra Šrámková

Orlistat je antiobezitikum vyzkoušené více než 8 miliony pacientů a v současnosti je to v podstatě jeden z mála účinných léků na obezitu, který je na trhu.

Redukce tuku 

Orlistat je inhibitor střevní lipázy – inhibuje část účinku enzymů trávících tuky. Redukce hmotnosti zde dosahujeme sníženým vstřebáváním tuků ze střeva a to asi o 25 % při dávce  60 mg,  a tím ke snížení energetického obsahu jídla cca 600 kJ/den. 

Výukový lék

Pokud není dodržována dieta se sníženým obsahem tuku, mohou mít pacienti průjem a bolesti břicha. V tomto směru působí „ jako výukový lék“.  Pokud je však dieta se sníženým příjmem tuků dodržována jsou tyto nežádoucí účinky redukovány. 

Další benefity

Léčba obezity orlistatem má i další důležité zdravotní benefity – snížení celkového cholesterolu i LDL cholesterolu a  zmenšení obvodu pasu.  Léky lze podávat dlouhodobě až 6 měsíců nejen k vlastní redukci, ale i k upevnění si nově nabyté změny životního stylu. Léčbu po pauze můžeme i opakovat. Samozřejmě léky podáváme za respektování kontraindikací u příslušného léku, což je uvedeno na příbalovém letáku, kterých je ale relativně málo -  chronický malabsorpční syndrom - např. celiakie, pacienti po pankreatitidě, se syndromem krátkého střeva, s crohnovou chorobou, cholestáza - porucha vylučování žluči do dvanácterníku, a známá hypersensitivita na tento lék. Při léčbě orlistatem  je též nutná trvalá úprava diety zejména s ohledem na přísné omezení tuků. Orlistat je účinné antiobezitikum na komplexní léčbu metabolického syndromu.

Udržení váhových úbytků

Kromě  redukce hmotnosti je využíván i k udržení váhového úbytku. Z vlastních zkušeností je množství zhubnutých kilogramů okolo 7-11 kg v prvním roce léčby.

VÍCE INFO ZDE A ZDE

Hodnocení (31 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

22. 03. 2022 13:40
Nezlobte se na me pani doktorko Sramkova, ale jak muzete psat, ze dalsi zdravotni benefit lecby obezity orlistatem, coz je lek na hubnuti, je zmenseni obvodu pasu? Takove prohlaseni bych cekal nekde v casopise Aha! nebo neco podobneho. Kdyz clovek hubne, a je jedno, jestli s lekem nebo bez, tak se mu samozrejme i zmensuje obvod pasu.

Dalsi vec je, proc pisete, ze mnozstvu zhubnutych kg je 7-11? Jak to vubec muzete udelat? Vzdyt snad relevatni udaj je uvest zhubnuti v procentech, asi tezko 160cm obezni zena da dolu stejne jako 190cm vysoky obezni muz.



24. 02. 2014 18:35
je nutné k orlistatu užívat vitamíny? nebo stačí ty z běžného jídla? děkuji
28. 05. 2013 11:53
A mě by zajímala přibližná cena. Ale musím říct, že mě odrazují ¨jakékoliv prášky. Spíš bych potřebovala nad sebou bič.
17. 05. 2013 09:23
Chápu, že lék je pro někoho poslední záchranou - mně se to ale moc nelíbí
16. 05. 2013 21:03
tak tomu moc nefandím...
15. 05. 2013 11:04
přesně tak, léky až naposled ..
14. 05. 2013 07:57
léky až naposled....
14. 05. 2013 06:30
taky tyto tabletky neznám, až tady o nich slyším poprvé
10. 05. 2013 09:18
o slyším poprvé
04. 05. 2013 19:35
Jeden čas jsem ho užívala.
03. 05. 2013 07:59
Vím, že základ je v jídelníčku, akorát prostě někdy se mi jídelníček dodržet nepodaří a tak hledám různé berličky jak na to. Tak jsem si Orlsitat Tevu koupila, protože si ráda přece jenom pouchutnám na tučnějších věcech a zas není až tak velký problém uhlídat těch 15 gramů v pokrmu, tak si více užiju jídla a ještě mám jeden poznatek - byla jsem ted v zahraničí a mám vždy úporné problémy se zácpou a ty pokud jsem si vzala lék nebyly. Dočetla jsem se v posledním čísle časopisu Pochutnej si se STOBem, kde je článek o zácpě s obrázky stolice - tak jsem ji měla ukázkovou
:o)
02. 05. 2013 17:27
orlistat vůbec neznám....ale ty kontraindikace, aneb všechno zlé je k něčemu dobré a všechno dobré je pro něco zlé.
01. 05. 2013 08:19
z léků na hubnutí jsem vyzkoušela akorát chrom, který je proti chuti na sladké a moc na mě nezabral.
28. 04. 2013 13:26
Dík za zajímavé info.
19. 04. 2013 11:32
Nikdy jsem léky na hubnutí nezkoušela i když je jich na trhu nepřeberné množství. Mám z nich strach a bez lékařského dohledu se my to zdá jako hazard se zdravím. Je to možná jen můj názor ale jinak nic proti nemám.
19. 04. 2013 09:01
Orlistat je výukový lék, křížek u denní dávky v Sebekoučinku je výukové upozornění, jaké následky by mohlo mít překročení tuků při užívání Orlistatu. Proto si nejprve v Sebekoučinku ověřte, jestli jste schopni tento režim dodržovat bez popsaných následků z jeho překročení a teprve potom zvažte jeho užívání, jste-li obézní a váha neklesá.
18. 04. 2013 20:07
Zatím to jde bez medikamentů. Sice pomalu, ale jistě.
18. 04. 2013 11:04
MUDr. Petra Šrámková
Fitnesska
Orlistat mi hodnotí jako nevhodný dokonce i normálně tučný jogurt s 3,5% tuku, sýr s 45% tuku, nemluvě o kuřeti s kůží. Přitom mám u tuků bez problémů zelený semaforek, spíš je doháním, abych je vůbec splnila. Věřím, že pokud někdo ten Orlistat bude brát, tak určitě zhubne, protože bude moct jíst jen úplně netučné věci, nebo bude běhat a běhat a bude mít tím pádem i dost pohybu ....

Odpověd - prosím vše je třeba brát s rozumem. Hranice jogurtu u orlistatu je 3% tuku, 45 % eidam je tučný a 30% bude ok. Naší snahou je to, abychom nejedli zbytečně smetanové mléčné výrobky obecně nad 5 % tuku , abychom se vyhnuly tučným sýrům …ty jsou obecně mnohem zákeřnější než tekuté mléčné výrobky, protože na 100 g je i v nízkotučném eidamu cca. 15 g tuku ! Pokud už si ten tučný sýr vezmu pak 1 plátek a ne 3 jako bych si naplánovala u nízkotučného sýra a tuk bude stejný a průjem po orlistatu nebude.

Zkrátka u běžné redukční diety doporučované STOBem … průjem nebude a hubnutí bude rychlejší.

Léky na hubnutí jsou tu i proto že někteří i přesto že doporučovaný režim drží opravdu zhubnout nemohou..
18. 04. 2013 11:03
MUDr. Petra Šrámková
arranka
Ahoj děvčata, orlistat jsou prášky na hubnutí, vy si to zřejmě pletete se SAFA, to je zcela něco jiného. Safa je u semaforků, kdežto toto je doplněk stravy nebo snad lék na odbourávání tuků.

Odpoved.: orlistat tuk neodbourává, ale zabraňuje jejich vstřebávání pokud jsou snědeny v nadbytečné míře.
18. 04. 2013 11:03
MUDr. Petra Šrámková
Amalka12
Dá se Orlistat užívat nárazově (třeba jen jednou za týden, když neodolám a dám si třeba latté nebo chlebíček), nebo se musí brát soustavně jako celá kůra?

Odpověd: Jistě orlistat se dá užívat nárazově, přesně tak jak píšete. Ale tento způsob bych doporučila až po zhubnutí na plánovanou hmotnost k udržení hmotnosti, tak abychom při porušení dieta předešli vstřebání více kalorií např. z chlebíčku.
18. 04. 2013 11:02
MUDr. Petra Šrámková
mimino
13.4.2013
Myslím si, že je lépe hubnout přirozenou cestou, než používaní léků.

Odpověd: toto není úplně správné. Ideální je, se do obezity nedostat vůbec, a to tak že od raného věku budu dodržovat zásady zdravého životního stylu a pakliže zdědím „ty nevhodné obezitogenní geny", budu mít maximálně nadváhu. Bohužel obezita je opravdu chronická celoživotní nemoc, a jako taková má svá pravidla léčby. Tato pravidla vycházejí z dlouhodobých – i mnohaletých studií s velkým počtem pacientů. Pacienti s nadváhou bez komplikací do BMI 30 se opravdu léčí pohybovou aktivitou a celoživotní redukční dietou. Pacienti s komplikacemi a váhou s BMI nad 28 a dále i ti bez komplikací s BMI nad 30 se léčí pohybovou aktivitou, redukční dietou a již přicházejí na řadu léky na snižování hmotnosti. Tím že obezita je celoživotní onemocnění tak by se léky na snižování hmotnosti měli užívat asi celoživotně stejně jako třeba léky na vysoký krevní tlak. Zatím má pouze orlistat tento atribut, žádné další bezpečné antiobezitikum není t.č. na trhu. Určité procento lidí - a asi mnozí, kteří používáte Sebekoučink - jste motivovaní a vzdělaní a zvládnete to, což je moc dobře, ale většina národa taková není.
18. 04. 2013 11:01

MUDr. Petra Šrámková

PerditaX

Měla bych strach z řídkého případu s hustým běháním. Nee –



Odpověď: řídká stolice, až tučný průjem se dostavuje pokud nedodržujete redukční dietu s omezením tuků, při běžném redukčním jídelníčku s obsahem tuků 50-60 g se tučný průjem nevyskytuje.

Ideálně zahájit léčbu třeba v pátek po práci když mám volný víkend a můžu orlistat „vyzkoušet“.

Nejde o to mít průjem, ale o to že pokud dodržujete správnou redukční dietu, tak i z této porce snědeného tuku se mi nevstřebá asi 25-30%, což činí cca. 600-800 kj/den.

Takže při dietě držím vlastně např. na 5200 kJ ale sním 6000 kJ – což je rozhodně příjemnější a nemám hlad.

Hubnutí s orlistatem je až o 1/3 účinnější co do zhubnutých kilogramů.
13. 04. 2013 13:15

13.4.2013
Myslím si,že je lépe hubnout přirozenou cestou,než používaní léků.
12. 04. 2013 22:11
Dá se Orlistat užívat nárazově (třeba jen jednou za týden, když neodolám a dám si třeba latté nebo chlebíček), nebo se musí brát soustavně jako celá kůra?
12. 04. 2013 21:03
Orlistat se snaží vás naučit přijímat tuky rovnoměrně - má nastaveno pro hlavní jídla 12 - 19 g tuku dle celkového energetického příjmu a na svačiny 3 gramy - když si dáte na svačinu jogurt - tak se to jemně přešvihne, což samozřejmě nevadí, u sýru s 45% je však už třeba opravdu hlídat zkonzumované množství.
11. 04. 2013 08:15
Ahoj děvčata, orlistat jsou prášky na hubnutí, vy si to zřejmě pletete se SAFA, to je zcela něco jiného. Safa je u semaforků, kdežto toto je doplněk stravy nebo snad lék na odbourávání tuků.
11. 04. 2013 07:46
Fitnesska: přesně tak to mám taky. Orlistat na mě řve červeně a přitom doháním tuky abych dosáhla alespoň žlutý mínus semaforek. Pro mne jsou ty Orlistatové hodnotící křížky a fajfky spíš matoucí než pomáhající. Škoda, že nejsou volitelné, abychom je nemuseli zobrazovat.
10. 04. 2013 17:36
Orlistat mi hodnotí jako nevhodný dokonce i normálně tučný jogurt s 3,5% tuku, sýr s 45% tuku, nemluvě o kuřeti s kůží. Přitom mám u tuků bez problémů zelený semaforek, spíš je doháním, abych je vůbec splnila. Věřím, že pokud někdo ten Orlistat bude brát, tak určitě zhubne, protože bude moct jíst jen úplně netučné věci, nebo bude běhat a běhat a bude mít tím pádem i dost pohybu ....
10. 04. 2013 15:22
Souhlasím s většinou, pokud hubnu se zdravou stravou a pohybem není potřeba chemie ;-)
10. 04. 2013 14:31
Připadá mi to jako zbytečnost, obzvlášť u lidí, kteří nemají morbidní obezitu a mohou se hýbat, alespoň chodit. Je to jako "zázračná" dieta 90. let, kdy vám za nemalý peníz v obálce přišel návod na zhubnutí "NEŽER" Tohle je podobné. Pokud budu dodržovat snížené množství tuků v potravě, budu logicky hubnout. Snad jediný efekt je ten výchovný. Nedodržíš - budeš lítat na WC. Jako Antabus pro alkoholiky. Tuky v jídle mi pořád chybí a to vůbec nemám pocit, že by moje jídlo bylo nemastné - neslané.
10. 04. 2013 09:23
Musím říct, že při používání sebekoučinku a troše snahy o vyvážený jídelníček mám spíš problém s nedostatkem tuků za den. Kdyby existoval podobný lék, který by uměl redukovat příjem ze sacharidů, nadšeně bych zatleskala a asi uvažovala o jeho používání, s tuky (ve stravě :)) problém až tak nemám.
10. 04. 2013 08:59
Výsledky v úbytku tuků mám s úpravou stravy a zvýšenou pohybovou aktivitou...........proto zatím neplánuji nákup :)
10. 04. 2013 06:08
Zatím jdou kila dolů bez prášků, tak uvidíme
09. 04. 2013 12:37
Když si to tak čtu, asi to risknu a koupísi ten lék. Když to pochválila i MUDr.Iva Málková, tak se tomu dá i věřit.
09. 04. 2013 12:15
Jsem ráda, že jsem svoji váhu nenechala nikdy zajít až k obezitě.
09. 04. 2013 10:18
Nemám ráda berličky, ale uznávám, že to někdy jinak nejde. Přesto doufám, že se bez toho obejdu.
09. 04. 2013 10:00
wooow super, ale myslím si, že je lepší začít se zdravě stravovat, nežli užívat léky ;-)
09. 04. 2013 09:16
Zdravému životním stylu žádný lék nenaučí
09. 04. 2013 06:57
Uvidím,jak mi to zde půjde.Alespoň vím,co koupit.
08. 04. 2013 15:44
aantoníne, to s tím znečištěným autem jsem nepsala já - to psal níže pan doktor Svačina. Proto mě to tak vyděsilo. :-)
08. 04. 2013 15:39
Jaký je rozdíl mezi Orlistatem a Alli? Uvažuju o tom, že bych některý zkusila. Od října jsem se Stobem zhubla z 90 kg na 74 kg a dál mi to nejde, i když mám semaforek kilojoulů stále zelený (nastaveno mám 5000kJ), tuky nebo sacharidy nebo bílkoviny mám občas oranžové, ale hlídám si, aby byl oranžový jen jeden a pokaždé jiný. Měřím 163 cm, a i když mi je přes 50 a mám asi poměrně robustní kostru, neměla by to být moje konečná váha, když mám BMI 28. Pohybu nemám moc, ale 60 rychlé chůze denně dodržím vždycky, někdy víc. Přesto se mi želva nehnula už 3 týdny. Máte s tím někdo zkušenost?
08. 04. 2013 15:19
pro ifcax, není to přesně jak píšeš v obavách o lidskou důstojnost. Tento produkt jako každý podobný zachycuje jen určité procento požitých tuků. Pokud se tukama přecpeš, pak vyvolávají průjem. Používá se tam, kde je příjem tuků o něco málo větší, cca o 18 - 25 %, než má být. Pak to stáhne na normál a nic se neděje.
08. 04. 2013 15:14
myslím si, že se jedná o podobný produkt jako je Chitosan apod. To ale není lék, ale výtažek z různých rostlin atd. Funguje na bázi navazování tuků na danou látku a tím jim znemožní vstřebání se do těla a uložení se v podobě tukových zásob. Já měl něco podobného od lékaře, když jsem proležel 3 měsíce v nemocnici s páteří a nemohl jsem se pohybovat a při tom jsem chtěl hubnout. pokud jde o vitamíny a látky, které se vážou na tuk aby se mohli vstřebat, tak se tento přípravek jednoduše nevezme a je to vyřešené. On totiž účinkuje jen když jej pozřete těsně před nebo po jídle. Ale hlavně není to lék v pravém slova smyslu, jak se tady v několika příspěvcích píše. Hlavně je dost drahý, mě to stálo přes 900,- kč na 30 dnů.
08. 04. 2013 14:37
Nevím, asi jsem natvrdlá, ale tu použitelnost léku u lidí s červenými semaforky u tuků, si neumím představit...
Jako že plus tohoto léku představuje to, že dotyčnému pak bude zle a pos... si auto? Je někdo takový masochista, aby do tohoto tzv. "výukového léku" šel dobrovolně?
Možná čtu ty servírované informace špatně, ale zatím jsem to pochopila tak, že pokud budu disciplinovaná, nepotřebuji ho a pokud disciplinovaná nebudu, tak lék sice nějakým způsobem tuky ze stravy odchytí, ale bude mi pak z toho zle? (Ich formu tu mám jen pro názornost.) To mi přijde jako bych chtěla léčit obezitu nakažením úplavicí... :-(
08. 04. 2013 12:58
Nevím, jak máte nastaven energetický příjem, ale předpokládám, když hubnete že např. na 6 000 kJ. 30 % mají tvořit tuky, tedy 1800 kJ, to je zhruba 48 g tuku. Aby vám svítil zelený semaforek – je tolerance plus minus 10 % tedy od 43 do 52 gramů, oranžový minus 20 % zhruba 38 – 42 g tuků. Pokud máte vůbec problém dosáhnout na tyto gramy a doháníte to mandlemi, tak by bylo nesmysl používat lék Orlistat. Ale velká většina národa není tak disciplinovaná jako vy a jí nadměrné množství tuků a Orlistat je vpodstatě dnes jediný kvalitní lék, který mohou obezitologové doporučit.

Takže v našem případě je Orlistat vhodný pro ty,kteří mají tukový semaforek červený- zejména při vyšších příjmech. Pokud byste měli při vyšších příjmech semaforek oranžový – ale to pak znamená, že konzumujete více tuku, lze také orlistat použít (při 10 000 kJ by vám semaforek svítil žlutě minus při cca 60 gramech. Absolutně na gramy by neměly tuky bez lékařského dozoru klesnout pod 30-40 gramů.
08. 04. 2013 12:33
prof. Štěpán Svačina: Pokud hubnete při dietě, je užívání léku zbytečné a je lépe vyčkat až se Vám úbytek zastaví.
Pokud Vám váha stagnuje tak právě Orlistat dokáže váhu pohnout dolů.
08. 04. 2013 10:06
taky nebudu zkoušet, radši budu používat sebekoučink
07. 04. 2013 19:55
Do toho bych nešla .
07. 04. 2013 17:36
Udržuji váhu pomocí semafórků.
07. 04. 2013 16:33
Ráda bych si v sobě vypěstovala takovou vůli,aby nebylo potřeba léků.
07. 04. 2013 16:04
Prof. Svačina: pane profesore, a pokud mám tuky na dolní hranici příjmu (semaforek žlutý), je pro mne tedy Orlistat také vhodný? Nejsem zvyklá jíst tučná jídla, a doháním to mandlemi. Organismus tedy nepotřebuje tu předepsanou dávku tuků? Děkuji. Ivana
07. 04. 2013 15:38
To jsem teda ještě neměla a mám z toho obavy. Semaforky a pohyb, to je zatí to nejlepší, co mi pomáhá.
07. 04. 2013 15:31
prof. Štěpán Svačina:
Orlistat je v současnosti jediný opravdu dobrý lék na obezitu. Ve studii Xendos byl dokonce podáván bez přerušení 4 roky. Používat k tomu vitamíny je vhodné, ale není to nutné. Z hlediska orlistatu existují v podstatě 4 typy pacientů.

1. Pacienti držící dobře dietu, kterým však samotná dieta pro další hubnutí nestačí, ti po orlistatu výborně hubnou a mají minimum vedlejších účinků.

2. Pacienti, kteří při dietách mají zácpu a těm orlistat nejen pomůže upravit stolici ale obvykle také zhubnou.

3. Pacienti, kteří v dietě dělají chyby. Těm orlistat obvykle vyvolá průjmy či bolesti břicha, zároveň je však vychová. Pacient pozná, co je nevhodné jídlo a to postupně omezí.

4. Rozjedení pacienti, kteří si od orlistatu hodně slibují, ale nedokáží dietně spolupracovat. To bývají lidé, kteří na svou léčbu nemají dost času. Typicky třeba podnikatelé a známe případy podnikatelů, kteří nevěřili, jak nečekaná a mastná stolice může třeba po tučné uzenině či českém jídle s omáčkou být a umazali si polstrování nového automobilu.

Orlistat je tedy lék velmi vhodný pro většinu alespoň trochu spolupracujících pacientů. 50% dávka dostupná bez receptu má 85% efekt.
06. 04. 2013 23:51
Můj problém rozhodně nejsou tuky v potravě, ale cukry:-) A ty ani Orlistat vychytat neumí.. Jedla jsem kdysi Xenical, ale nic to se mnou nedělalo, protože tuků fakt moc nesním (musím se cpát denně mandlema abych měla semaforek aspoň žlutý..). U ostatních vím že měli i vážné potíže s neudržením stolice:-)
06. 04. 2013 09:39
Jsem také odpůrce jakéhokoliv léku či přípravku na hubnutí, opravdu trvale pomůže jen a jen kázeň a zdravý jídelníček a k tomu pohyb. Jinak v nic jiného nevěřím, je to tahání peněz a hlavně chemie do těla, které dostaneme i ve stravě tak dost.
05. 04. 2013 23:35
Měl jsem předepsaný od lékaře Xenical, což je lék se stejnou látkou jako Teva Orlistat a zhubl jsem 12 kg. Pomáhalo mi to hlavně v tom, že jsem si poprvé v životě uvědomil - kolik tuku má třeba klobása a že si ji s lékem nemohu vzít, nebo tučný sýr, nezblajznu už pytlík oříšků, ale jen odměřené množství. Teď jsem rád, že jsem narazil na Sebekoučink a ten mi v sestavení jídelníčku asi hodně pomůže. No a tím že odejde z těla část tuku nestrávená - tak jde hubnutí o něco rychleji.
05. 04. 2013 22:01
za mně raději bez farmak..
05. 04. 2013 19:48
Myslím si, že někomu po poradě s lékařem může pomoci. Já budu hubnout pomocí semaforků. Jde to taky.
05. 04. 2013 19:39
no nevim, nejak uz jsem zanevrela na jakekoli podpurne leky...
05. 04. 2013 14:46
no zkoušet ho nebudu, radši budu hubnout zdravou stravou
05. 04. 2013 14:00
V tomto článku mi chybí jedna zásadní věc .... mám obavu, že při užívání tohoto léku hrozí nedostatek vitamínů rozpustných v tucích (A,D,E,K) - tyto vitamíny se do organismu vstřebávají pouze, je-li ve stravě tuk. S použitím Orlistatu jednak je třeba tuky ve stravě přísně omezit, jednak lék způsobí, že i toto málo tuků se částečně nestráví, a tím pádem se nevstřebají i uvedené vitamíny. Podle zkušeností vidím, že hubnout se dá se sebekoučinkem i bez léků, takže variantu s použitím léků bych volila opravdu až v případě, kdy dodržuji zdejší režim, a přesto se hubnutí nedaří. A taky asi jedině po konzultaci s lékařem.
05. 04. 2013 12:15
Dřív bych se o tenhle zázrak zajímala, ale vzhledem k poslednímu měsíci se STOBem vidím, že to zvládnu i bez podpůrných léků :-)
05. 04. 2013 09:39
Já bych se také pripojila, kdo má zkusenost s Orlistatem?
05. 04. 2013 09:25
Napište, prosím, kdo máte s tímto lékem zkušenosti!!!

Naši partneři