TOPlist
Sledujte nás:

Cvičení je lék 7S

Zpět
 

K nárůstu nadváhy a obezity dochází nejen v rozvinutých zemích, ale i v zemích rozvojových. Jako zásadní příčina toho vzestupu ve více než 95 % případů se uvádí pasivní životní styl a z něj vyplývající nedostatek pohybového zatížení.

Při našem současném životním stylu dochází k významnému poklesu rutinní, běžné fyzické aktivity cca o 30 % na každých 10 let a my nejsme schopni tento úbytek „dohnat“ ve svých volnočasových aktivitách. Je to daň za to, že se můžeme rychle přesunovat z místa na místo, netrpíme hlady, na práci máme stroje, žijeme v blahobytu jako nikdy před tím. Ke svému životu vydáváme čím dál, tím méně energie, ale přijímáme jí pořád stejně. Fyzikální zákony platí stále.

Náš organismus se tomuto drasticky rychlému poklesu nedokáže přizpůsobit, geneticky je naše tělo uzpůsobeno jako před 30 000 lety k povaze lovce – tj. počítá s pravidelnou fyzickou aktivitou.

Když je příjem vyšší než výdej, musí se přebytečná energie někam ukládat, a to do našich tukových zásob. Naše úložní prostory pro tuk nejsou neomezené a posléze dochází k nežádoucímu „ztukovatění“ např. jater, slinivky břišní, nárůstu tolik nebezpečného nitrobřišního tuku, a tím k poškození funkce těchto orgánů. Vysoký krevní tlak, cukrovka 2. typu, porucha metabolismu tuků, onemocnění srdečně-cévního aparátu, jako např. srdeční infarkt, onemocnění kloubů a stovka dalších onemocnění jsou důsledkem sedavého životního stylu, sedentarismu, hypokinézy, nedostatku pohybové aktivity – ať už to nazveme jakýmkoliv jiným názvem.

Že je potřeba se více „hýbat“, uzná asi každý, problémem je velmi často otázka: Jaká pohybová aktivita je pro mě vhodná a hlavně bezpečná? Jak mám začít? V jaké intenzitě? Kde?

MUDr. Marie Skalská

Hodnocení (28 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

10. 05. 2013 08:51
už jsem koupila orbitrek
28. 03. 2013 08:40
Cvičení je lék. Ale rozhodně nedoporučuji cvičit, když na vás něco leze;-) Lépe vyležet a pak teprve cvičit.
12. 03. 2013 14:37
Auuto sice máme, ale nemám řidičák. Tak mi nic jiného než chodit pěšky nezbývá
12. 03. 2013 13:42
Jo lidé s nadváhou se většinou stydí chodit mezi hubeňější na cvičení ale to přece není nutné.Chodit můžeme všichni a když zkusíme jít na nějaké to cvičení zjistíme ,že tam určitě nejsme sami kdo má nadváhu :-)
06. 03. 2013 10:44
Myslím, že s tím souvisí další velký problém, a to, že lidé s nadváhou se stydí chodit cvičit mezi hubenější, což problém výběru vhodného sportu prohlubuje
04. 03. 2013 21:17
Já se snažím chodit pěšky, kde to jde.Auto nepotřebuji.
28. 02. 2013 13:22
Jo a pořídila jsem si krokoměr, snažím se, když to jde, aspoň část cesty jít pěšky.
28. 02. 2013 13:19
Tak jsem začala cvičit na rotopedu, 2x týdně chodím na vacushape a pořídila jsem si vibrační plošinu, ta plošina je opravdový zázrak, vřele doporučiji.
27. 02. 2013 10:13
Pořídila jsem si pernamentku na plavání, jinak od jara s hůlkama a kolo
27. 02. 2013 10:11
co poradíte cvičebnímu antitalentu, aby si pořídil na začátek na doma? rotoped, orbitrek či jak se to všechno jmenuje?
21. 02. 2013 10:36
kdysi dávno předávno jsem si koupila eliptický trenažér, asi dva roky mi stál doma jako věšák na věci a krásně se na něj prášilo... Po zaregistrování na stobu jsem na něj usedla a už neslezla... jsme dvojka, nerozluční kamarádi:-) Ale šíleně se těším na jaro, až nasednu na kolo a budu pořádat výlety po okolí.
21. 02. 2013 10:24
Osobně mám spinningové kolo v obýváku a když je venku škaredě a nedá se na kolo nebo in-line, tak šlapu doma u televize.
20. 02. 2013 08:44
od podzimu do jara jezdím na orbitreku,a jinak s hůlkami a na kole
19. 02. 2013 22:41
Po zaregistrování na STOBu jsem si pořídila orbitrek. občas stojí, ale snažím se ho pravidelně používat :-))
19. 02. 2013 22:00
Co jsem se zaregistrovala na Stobu tak se snažím mít více pohybu. Přes zimu jezdím na rotopedu, když je lepší počasí tak ho vyměním za kolo. Když mi práce dovolí zajdu na zumbu nebo slow tonning a každé ráno si dám malou rozcvičku.
19. 02. 2013 20:06
Podle mě je nejlepší začít procházkami a eskalátory a výtah vyměnit za schody, pokud je to možné. A o vhodnosti cvičení si myslím, musí každý rozhodnout sám. Je spousta sportů a cvičení, které fyzicky zvládám, ale vůbec mě nebaví a tak si vybírám ty, na které se těším a bavím se při nich.
19. 02. 2013 19:40
Nejlepší je když v tom začátku člověk není sám :-)
19. 02. 2013 18:58
Jak jsem postupně odhazovala kila, přidávala jsem pohyb. Na začátku to byla pouze pomalá chůze, postupně jsem přidala jízdu doma na rotopedu, turistické výlety po horách, v současné době chodím pravidelně do posilovny.

Naši partneři