TOPlist
Sledujte nás:

Jak zjistit intenzitu cvičení

Zpět
 

dva běžci s holemi

Intenzita zatížení musí být vždy přiměřeně přizpůsobena druhu, frekvenci a trvání pohybové aktivity tak, aby zajistila dostatečnou fyziologickou účinnost a současně neměla negativní účinky na zdraví.

Často používaným ukazatelem správné intenzity cvičení je srdeční tepová frekvence.


Společnost sportovní medicíny doporučuje obecně jako kriterium kvality u dospělých osob intenzitu zátěže na úrovni 60-90% maximální tepové frekvence, přičemž maximum tepové frekvence se odvozuje ze vzorce :

TFMAX = 220 - věk


V praxi se používá zjištění přímo v místě hmatatelného tepu nebo ji můžeme sledovat pomocí měřičů tepové frekvence. Nejpřesnější formou je tzv. Sporttester, který tepovou frekvenci neustále zaznamenává v průběhu celého cvičení. Cvičící se musí naučit reagovat na signály svého těla a sportovat na úrovni, která vyhovuje právě jemu. Je-li tep moc rychlý, je třeba zmírnit pohybovou aktivitu a pokud je naopak pomalý, je nutné zvýšit intenzitu.

Dobrým hrubým ukazatelem intenzity je také dýchání. Pohybuje-li se cvičící v pásmu aerobního tréninku, mělo by být dýchání zrychlené a prohloubené.

Zcela jednoduchým testem je také test hovoru. Pokud jedinec dýchá normálně a nemá při cvičení problémy souvisle mluvit, pak se pravděpodobně nachází v pásmu snížené intenzity.

Pokud dýchá zhluboka, schopnost mluvit je velmi snížena, ale ještě nelapá po dechu, pak se pravděpodobně vyskytuje v optimálním pásmu intenzity.

Pokud dojde k lapání po dechu a jedinec není schopen vyslovit více než tři slova, pak se dostal do příliš intenzivního cvičení a je již v anaerobním pásmu, které je často doprovázeno svalovou bolestí a únavou.

Pro zvyšování fyzické zdatnosti je doporučována intenzita cvičení těsně pod anaerobním prahem.

Čím vyšší je fyzická zdatnost, tím výše je umístěný anaerobní práh a tudíž i intenzita.


Chcete pracovat na zvýšení kondice? Různé druhy cvičení můžete vyzkoušet i v rámci kurzů zdravého hubnutí

kurzu hubnutí získáte podporu skupiny i odborníka. Umíme celé hubnutí zpříjemnit a motivovat vás od začátku do konce. Prozradíme vám také, jak opět nepřibrat. Už žádné diety, vsaďte na odbornost našich lektorů a léty prověřenou metodiku.

>> Vyberte si z nabídky kurzů zdravého hubnutí se cvičením <<

V Praze můžete navštěvovat i samotné cvičení. Cvičení je vhodné pro začátečníky všech váhových i věkových kategorií i pro pokročilé.

>> Vyberte si z nabídky cvičení v Praze <<

  

Hodnocení (68 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

02. 11. 2015 14:16
Zajímavé!
06. 05. 2013 14:47
ten výpočet maximální tepovky mi přijde jemně zvláštní....je mi 28 a běžně mám při kvalitním běhání tepovku na 215 Max a 195 průměr. při intenzitě zátěže na 60-90% bych se měl pohybovat v průměrných číslech 115- 173. Podle tohodle výpočtu jsem asi nějaký hybrid nebo mi brzy při tom běhu, byť se šetřím a nejdu ,,na krev,, hrozí kolaps.
02. 05. 2013 08:49
ráda bych si koupila sporttestr jelikož ho nemám. Myslím že je to důležitá součást cvičení.
24. 04. 2013 19:58
Test při hovoru je pro mě nejlepší,protože sporttestr nemám
23. 04. 2013 20:17
Teď právě řeším tepovou frekvenci při chůzi, resp. heatu - použila jsem poznatky děvčat zařazených do studie na FTVS a "dovolila" jsem si dost podstatně zvýšit - ale pohyb udýchám :-)
23. 04. 2013 16:51
23.4.2013
Zatím sporttester nemám.Uvažuji o koupi.
23. 04. 2013 11:09
Co když dovedu dlouze mluvit, ikdyž mám podle sporttesteru tepovou frekvenci kolem 80%? Při rychlé chůzi. Špatný sporttester?
21. 04. 2013 17:20
21.4.2013
Klidovou tepovou frekvenci jsem si několikrát měřila a často jsem ji nedokázala změřit.
09. 04. 2013 13:56
jak je to s chůzí s holema???
09. 04. 2013 13:55
Podle mého pulsmetruje 120 ,sle podle tohoto výpočtu bych musela mít 158,tak nevím
17. 03. 2013 08:34
Zajímavé informace, vyzkouším.
15. 03. 2013 23:29
Mám pulzmetr...
14. 03. 2013 13:26
No podle propočtu musím choditvelmi pomalu, skoro jako šnek:-)
13. 03. 2013 20:25
Hned si to jdu spočítat.
13. 03. 2013 20:13
Já ráda chodím sama, zatáhnu břicho a šlapu. Okolo 3 km úplně cítím,jak se všechno povoluje, svaly, klouby, krásně " kloužou " a já si to vychutnávám a šlapala bych dál a dál a ještě když u toho svítí sluníčko a je teplo,tak neznám nic krásnějšího. Já už chci jaro!!!!!!!!!!!!!
13. 03. 2013 20:05
Test hovoru je prima dnes jsem zkoušela při chůzi a bylo to fajn.Dokud s někým dete bavíte se,ale jak jsem šla pak sama pěkně jsem přidala do kroku a to bych asi takový dialog vést nemohla. :-)
13. 03. 2013 17:51
Zajímavé. Test hovoru.
13. 03. 2013 12:01
Test hovorem mi vyhovuje :-)))
12. 03. 2013 23:05
Jojo, test hovorem taky využívám :-)
12. 03. 2013 22:15
Zkusím ten test hovorem, připadá mi dobrý.
12. 03. 2013 19:03
dobrý je test hovorem, přsnější sporttester.
12. 03. 2013 15:00
Mně ten kalkulátor nějak nefunguje
12. 03. 2013 14:15
Ideální test hovoru
12. 03. 2013 12:03
pohyb s idelaní tepovkou je asi nejlepší chůze, jak už chci třeba jet na elipticalu, tak se musím hlídat abych to nepřešvyhla
12. 03. 2013 10:39
Používám sporttester a snažím se jím řídit,když cvičím. Klidně i zvolním,i když jedou na DVD rychleji,abych zpomalila tep. Přece jen se mi hlásí zvukově,když jsem mimo.
12. 03. 2013 08:52
já mám teda problém udržet tepovku v aerobním pásu...třeba u jízdy na rotopedu je mi příjemnější jezdit v anaerobním pásmu...sportestr jsem pořídila...ale příliš složitě se nastavuje
12. 03. 2013 07:33
používám test hovoru, měřič tepové frekvence nemám
12. 03. 2013 05:53
Používám pás a hodinky Suunto, super pomocníci
04. 03. 2013 12:33
Používám měřič tepové frekvence. Ale je fakt, že i test hovoru člověku hodně napoví :-)
04. 03. 2013 06:16
Test hovoru používám, když jdeme s dcerou s hůlkama. Do kopce jsem určitě v anaerobním pásmu, funím jako kobyla :-)
03. 03. 2013 20:06
to ivanhu: mám také krokoměr, ale používám ho pouze na počet kroků a tím pádem na ujité nebo ušlapané km, na měření spálených kJ používám sporttester, přijde mi přesnější, navíc u něj si hlídám "tu svou spalovací tepovku". :-)
03. 03. 2013 15:58
Ivanhu: nemém krokoměr, ale sporttester od Suunta a řídím se podle něj. Vždy mi vypočítá mnohem méně než program tady.
25. 01. 2013 11:02
chystám se ho koupit, ale zatím s ním zkušenosti nemám...
06. 03. 2011 15:04
Koupil jsem si krokoměr - zadal jsem do něj váhu a délku kroku a po 5-ti km procházce rychlostí 6 km/hod mi spočítal, že jsem spálil 1575 kJ. Pokud hodnotu zadám do fitkoučingu (chůze trvala 50 min), vyjde mi hodnota 2070 kJ. Rozdíl o jednu 1/4. Co je přesnější? Má s krokoměry někdo zkušenost?
Ivan

Naši partneři