TOPlist


Rizika pro vaše srdce

 

Věra Boháčová, DiS., nutriční terapeutka

Fórum zdravé výživy

 

Základní rizikové faktory srdečně-cévních onemocnění jsou všeobecně známy. I když je přitom mnoho lidí přesvědčeno, že tato onemocnění ohrožují více muže než ženy, skutečnost je jiná. V relativních i absolutních číslech umírá na nemoci srdce a cév více žen než mužů. Muži jsou však více ohroženy v mladším věku než ženy. Stále však platí, že nemoci srdce a cév jsou v České republice nejčastější příčinou úmrtí. K rizikovým faktorům patří:

 

* vysoký cholesterol

* vysoký krevní tlak

* genetická predispozice

* nesprávná životospráva

* obezita

* cukrovka

 

Podívejme se na často diskutovaný cholesterol

Zvýšená hladina celkového cholesterolu a „zlého“ LDL cholesterolu v krvi patří k významným příčinám srdečně-cévních onemocnění. Hodnota celkového cholesterolu v krvi by se měla pohybovat do 5,0 mmol/l. Jeho hladina nad 8,5 mmol/l přitom znamená zvýšení rizika onemocnění srdce a cév čtyřikrát. V případě zvýšené hladiny cholesterolu je důležité znát také hodnotu „zlého" LDL cholesterolu a „hodného" HDL cholesterolu. Hodnota „zlého“ LDL cholesterolu by neměla překročit 3 mmol/l a hodnota „hodného“ HDL cholesterolu by se neměla pohybovat u mužů pod 1 mmol/l a u žen pod 1,2 mmol/l.

Vyšší hladina cholesterolu může být způsobena genetickou zátěží, ale často závisí na naší životosprávě.

Pokud máte zvýšenou hladinu cholesterolu, je výhodné do svého jídelníčku kromě dalších důležitých úprav pravidelně zařazovat rostlinný tuk Flora pro.activ. Flora pro.activ obsahuje aktivní složku, rostlinné steroly, které při každodenním používání výrazně snižují hladinu „zlého“ LDL cholesterolu, a to v průměru o 10 % během 3 týdnů, aniž by měla vliv na hladinu „hodného“ HDL cholesterolu. Odborníky doporučované množství 2 – 2,5 g sterolů denně Vám zajistí konzumace pouhých 30 g tohoto nízkotučného (40 % tuku) rostlinného tuku (10 g = cca 1 lehce namazaný krajíc chleba). Při tom si musíte samozřejmě hlídat celkové množství přijatého tuku, které by mělo tvořit 30 % z celkově přijaté energie, tedy od 50 g tuku při příjmu okolo 6 000 kJ po 80 g tuku při příjmu okolo 10 000 kJ.

Pokud splníte doporučenou dávku tuku Flory pro activ vzhledem k efektivitě sterolů, započítejte si do denního příjmu tuků 12 g rostlinného tuku.

Více o tucích v článku tuky pod lupou.

Hodnocení (26 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

19. 04. 2014 17:53

jesus

ve Stobu jsem se odnaučila jíst sádlo

19. 05. 2013 10:47

Ariellaida

Chybí tam STRES! Stres je největší riziko pro srdce! Tož hezky vše v klidu, žádný rozčilování a trápení, jinak nám ani Flora nepomůže. ;-)

19. 05. 2013 10:43

mooorka

Používám máslo a slunečnicový olej - doporučeno pro nízký obsah vit. K.

15. 05. 2013 11:25

Gogosek

U nás v rodině bohužel několik infarktů bylo, takže se snažím už teď tomu předejít

13. 05. 2013 23:13

Jan Vacha

mám zvýšenou hladinu choleserolu.....Floru pro activ jsem začal jíst poměrně nedávno a chutná mi

11. 05. 2013 08:18

vitanek1

Moc zajimavý článek

07. 05. 2013 11:25

radka78

Hezký článek.

07. 05. 2013 10:59

lerus

Díky za jajímavé informace

07. 05. 2013 09:44

PerditaX

Manžel by měl vysoký cholesterol i kdyby se stravoval zcela bez tuků - tělo si ho prostě vyrobí. Prý je to dáno geneticky.

07. 05. 2013 09:40

souhlasím s tebou

02. 05. 2013 17:23

JohnMayall

řekl bych, že krom vrozených predispozic je to celé o správné životosprávě.

01. 05. 2013 08:17

já máslo používám, ale jen občas.

29. 04. 2013 14:07

odbornici7s

Tamara Starnovská:


Flora pro.activ (v zeleném obalu) je jediným tukem (i potravinou) s obsahem rostlinných sterolů. Její používání je tedy vhodné u toho, kdo má zvýšenou hladinu cholesterolu. Nic ovšem není dostatečně účinné bez současné úpravy jídelníčku. Na hladinu cholesterolu v krvi má zásadní vliv zejména složení tuků v našem jídelníčku, resp. zastoupení jednotlivých skupin mastných kyselin. Zatímco nenasycené mastné kyseliny (rostlinné oleje, kvalitní margaríny, semínka, tuky ryb) mají příznivý vliv na snižování cholesterolu, masné kyseliny nasycené (obsažené zejména v másle, sádle, uzeninách, tučných mléčných výrobcích, kokosovém a palmojádrovém tuku) jeho hladinu zvyšují. Ukázalo se, že složení tuku v našem jídelníčku sehrává daleko důležitější roli, než samotný příjem cholesterolu. Kontroluje se nejen celková hladina cholesterolu, ale i jeho dvě složky, tedy i hladina HDL a LDL. Zjištění těchto hodnot patří k běžným kontrolním odběrům u lékaře.

Zánětlivé procesy v organizmu opravdu mohou sehrávat roli při ukládání cholesterolu v cévách. Tyto procesy však mohou být i mnohonásobně nižší intenzity než takové, které se projevují např. zánětem bakteriálním. Také na tyto procesy má vliv naše životospráva - riziko je vyšší při vyšší tělesné hmotnosti, nízké fyzické aktivitě, při nadměrné konzumaci nasycených tuků aj. Více se k tomuto tématu můžete dočíst na: http://www.fzv.cz/fzv/aktivity/tiskove-konference/302-safa-utoci-aneb-ctvrt-stoleti-na-ceskych-talirich.aspx.

Diskutuje se i o homocyseinu jako jednom z faktorů ovlivňující náš srdečně-cévní systém, nicméně nemusí mít přímý vliv na hladinu cholesterolu. Zvýšená hladina homocysteinu však je výrazně méně častý nález, tedy nelze ji považovat za obecný důvod zvýšené hladiny cholesterolu.

29. 04. 2013 09:40

.lelinka.

Máslo nepoužívám a olej jen olivový

27. 04. 2013 20:00

Kveta Silna

kupuji floru light, olej řepkový, cholesterol mám celkem dobrý.

27. 04. 2013 17:15

jajucha

Dobré informace... děkuji za ně.

27. 04. 2013 17:06

radka78

Díky za zajímavý článek.

27. 04. 2013 14:00

To mimino: hodnoty cholesterolu sr zjištují pravidelně, kdy si přečtěte v dalším našem článku:http://www.stobklub.cz/clanek/-zivotne-dulezite-laboratorni-hodnoty/
To Muriela: doplnit vitaminy bohužel nestačí.....to by nám 60% populace neumíralo na srdečně cévní choroby. Vkládaly se naděje do tzv.antioxidantů -vtamínu C a vitamínu E, studie však efekt nepotvrdily....

25. 04. 2013 14:31

muriela

Vysokou hladinu cholesterolu může způsobit i vysoká hladina homocysteinu ... ta vzniká dost často při nedostatku kyseliny listové a vitamínů B6 nebo B2 ... je-li tomu tak, může stačit doplnit tyto vitamíny

25. 04. 2013 10:11

katkastill

Děkuji za pěkný článek.

25. 04. 2013 00:49

mimino

25.4.2013
Když je cholesterol tak nebezpečný,proč se pravidelně nezjištˇují jeho hodnoty?

24. 04. 2013 23:24

zdenalan

No to budu muset také kamarádit s florou a nebo jíst nenamazaný chléba.

24. 04. 2013 22:13

tkoskubova

Děkuji za přínosný článek.

24. 04. 2013 14:16

Hanka a Martin Silny

Na semináři nám říkali,že není ani tak nebezpečné množství cholesterolu v krvi,pokud jsou cévy v pořádku,ale pokud je v nich zánětlivé místo,tak se v něm cholesterol ukládá.Ale jak to zjistím,že tam mám zánět??

24. 04. 2013 14:07

Cervanek

já mám chlesterol v pořádku,používám Floru light a v sebekoučinku mi pak dost často chybí tuky

24. 04. 2013 10:05

filipova

já si máslo dávám ale jen tence namažu a občas, jinak používám olivový a řepkový olej, vyjímečně sádlo, taky používám termizovaný sýr nebo lučinu žervé - tence přeáznu chleba a na to plátek šunky, z rizikových faktorů žádný nemám

24. 04. 2013 09:10

vsliz

Kupuji máslo, já ho sice moc nejím, mažu si spíše na chléb termizované sýry nebo pomazánky, ale děti a partnerka ho jedí, dám si fakt výjimečně. Z rostlinných tuků používám olivový a slunečnicový olej, smažíme minimálně, spíše na dušení a jiné tepelné úpravy.
Živočišné tuky konzumuji v uzeninách, ale ono je to všechno asi podle pravidla: všeho s mírou.
nedávno jsem si nechal měřit cholesterol, všechno v normě, doktorka byla spokojená a já koneckonců také.
Recept? Aktivní život, hodně svalové práce a pohybu. Neodepírat si nic, ale také nepřijímat víc, než by člověk měl. Život se má prožít a ne přežít, když hubnete, je pravda, že je prostě třeba hlídat nutriční a kalorické hodnoty, ale jinak prostě žijte :-)
Bo tak je to spravne, tak to ma byt!

24. 04. 2013 07:31

ifcax

Přiznám se, že ne - margarín na pečivo prostě nedám. Pro mě na chleba patří máslo, na tepelnou úpravu pokrmů máslo či sádlo (samozřejmě, raději míň než víc).
Kvalitní (a drahý) olivový či lněný olej dávám do zeleninových salátů; krom dvou malých lahviček těchto olejů se u mě jiné rostlinné tuky nenajdou. Tlak nízký, cholesterol asi taky (no, poslední měření už bylo dost dávno a to nad ním doktorka vrtěla hlavou, protože celkkový cholesterol sice byl na hranici těch 5 mmol, ale z toho byly 3 na HDL a 2 LDL.
K napodobování samozřejmě nenabádám :-), ale je fakt, že zprávy o tom, že se od strašení živočišnými tuky už pomalu ustupuje, se objevují i v odborném tisku čím dál častěji...

24. 04. 2013 00:35

VelkaKatka

A to jde jen o tu dražší, zeleno-bílou Floru? Ostatní tyto steroly neobsahují?

23. 04. 2013 20:57

butrflaj

Já teda margaríny vůbec nemám ráda - nechutnají dobře. Ale v sebekoučinku mám vždycky problém mít tuky na 100%.

23. 04. 2013 20:23

Iva77

Doma v ledničce už jen Flora, jinak opravdu nic :-)

23. 04. 2013 20:09

Hanuja

Já třeba na pečivo, chléb žádné tuky roslinné, ani máslo nemaži. Alespoň trochu snížím celodenní dávku tuků, kterých mám ve stravě stejně dost. Zvláště ty ve skryté formě.

06. 04. 2013 12:24

srboma

Rostlinné tuky jsou rozhodně lepší než živočišné, já osobně na vaření používám olivový olej, ale celkově se snažím spíše omezovat dávky tuku, spoustu "skrytého tuku" je třeba v pečivu, sušenkách, mléčných výrobcích, bacha na to ;-)!

03. 04. 2013 18:28

Liba Babina

Také je máme rádi, ale manžel je koupil proto, že mají dobrý vliv na oči, obsahují prý Luthein.

08. 03. 2013 21:08

JarMilo

Dobry den, slysela jsem nazor, ze jsou dobre pistacie na snizovani Cholesterolu? Prosim o vas nazor. Dekuji.