TOPlist


Jak si nahrát profilovou fotku?

Informace

  • Registrace: 25. 11. 2016

Výzva 52

Aktuální výzva:
Piju dost

Počet bodů v týdnu: 0
Celkový počet bodů: 188

sebekoučink Sebekoučink

0%

0kg
0 kg 3 kg
  • Zahájení: 21.03.2019
  • Ukončení: 16.05.2019
  • Cíl: Zhubnout

Zaplacený cyklus je přístupný do 18.05.2019

Získané body

Jak sbírat body?

Počítadlo pohybu

Můj pohyb

Chůze:0 km
Kolo:0 km
Cvičení:0 h 0 min

Všichni uživatelé

Chůze:83056.21 km
Kolo:46196.66 km
Cvičení:4011 h 54 min

Přidat pohyb

STOBkolo

Více o STOBkolu

TerezaBenickova

Jak psát blog?

Výzva č. 51: Odnaučte se uzobávat

19. 12. 2018

Teda… padesátá první Výzva! To je něco. Nejprve bych chtěla srdečně pogratulovat každému, kdo společně s námi ve Výzvě 52 došel až sem. Klobouk dolů.

Tento rok už jsou před námi tedy pouze dva důležité úkoly, neboli Výzvy. A ta aktuální zní „Nejím mezi jídly“. Ne náhodou jsme tuto Výzvu naplánovali právě na období svátků a až téměř na konec našeho projektu. K jejímu zvládnutí totiž budete potřebovat znalosti a dovednosti hned z několika předešlých Výzev (které ale už jistě máte v malíku).

Bezmyšlenkovité ujídání malých porcí během celého dne (mimo naplánovaný jídelníček), ochutnávání při vaření, jedení „jen tak mimochodem“… To všechno patří ke zlozvykům, které nám mohou dělat jídelníčku pořádnou paseku. A to zvláště při hubnutí! Ne nadarmo jeden z prvních úkolů, který od nás dostávají účastníci „stobích“ kurzů zdravého hubnutí, zní „Zapisujte všechno jídlo, které se dotkne vašeho jazyka.“ Divili byste se, kolik pokusů o redukci váhy troskotá na úplně malých a zdánlivě bezvýznamných porcičkách jídla.

Protože… porcička k porcičce a najednou jste přijali množství jídla v energetické hodnotě celého oběda, aniž byste si to vůbec uvědomili!

O všech rizicích spojených s uzobáváním malých porcí jídla během dne se více dozvíte ve skvělém článku od Andrey Jakešové.

A protože ve zmíněném článku najdete skutečně všechno, co by vás o tzv. uzobávání mohlo zajímat, zaměříme se v tomto blogu na praktickou stránku problému, tedy na otázku, jak se zlozvyku, jaký uzobávání během dne nepochybně je, bránit.

5 rad, jak bojovat proti (bezmyšlenkovitému) uzobávání

1. Jezte pravidelně

Pravidelný jídelníček je alfou omegou vyváženého stravování a zdravého životního stylu. Je totiž docela dobře možné, že pokud si ráno dopřejete vydatnou (a vynikající) snídani, uděláte si čas na vyvážený oběd, během dlouhého dne nezapomenete na svačinku a vaše večeře bude vypadat podstatně zdravěji než jako dvě sklenky červeného, pak vás v takovém „na zdravé jídlo bohatém“ dni ani nenapadne uzobávat při práce sušenky nebo krást doma dětem z košíčku bonbóny. No vážně, vyzkoušejte to!

Pokud s pravidelným stravováním stále bojujete, mrkněte na Výzvu „Jím pravidelně“.

2. Plánujte

S pravidelným jídelníčkem rozhodně úzce souvisí i plánování. Nenechte se zaskočit hladem ani chutí a buďte připravení. Věřte, že udělat si každý den pár minut čas a rozplánovat si co, nebo kde, budu další den jíst, rozhodně stojí za to. Nevzdávejte se plánování jídelníčku ani o Vánocích, protože právě udržení pravidelného režimu i během svátečního období, může být klíčové pro to, abyste udrželi váhové výkyvy na uzdě.

Máte druhý den naplánovaný sváteční oběd u příbuzných? Dobře. A co budete předtím snídat? A stihnete během dne i trochu toho pohybu? Zkrátka… nerezignujte na svůj (jistě správně rozjetý) zdravý životní styl jen proto, že v prosinci je tak nějak více povinností (i těch příjemných) a jednotlivé dny nejsou všechny jako přes kopírák.

Plánování vám se vám stále ještě tak úplně nedaří? Zopakujte si naši starší Výzvu „Mám svůj plán.“ Bude se hodit!

3. Všímejte si

Tato rada je možná vůbec nejdůležitější ze všech, které v tomto blogu zazní.

Všímavé jedení je podle mého názoru skoro zázračnou metodou a odpovědí na spoustu potíží a překážek při hubnutí. A přitom na něm není nic těžkého.

Pokud to tak ještě nemáte, dejte sami sobě co možná nejdříve jednoduché pravidlo. VŽDY než vložíte jídlo do úst se sami sebe zeptejte „Proč chci tohle jídlo sníst?“. Možná budete překvapení, jak často bude vaše odpověď…

  • „Protože to tu leží.“
  • „Protože je to poslední kousek.“
  • „Protože to hezky voní.“
  • „Protože mi to nabídli.“

… nebo třeba (pokud budete skutečně všímaví):

  • „Protože potřebuju něčím zajíst ten stres, ve kterém jsem.“

Asi vás nepřekvapí, že ani jedna z těchto odpovědí není důvodem, proč dobrotu skutečně sníst. A možná jen tato prostá otázka „proč“ vám pomůže si uvědomit, že jídlo vlastně ani nechcete. Že na něj možná ani nemáte takovou chuť, a že by to byla jen zbytečná energie navíc.

Ale jaká odpověď na otázku „Proč?“ by byla ta správná? Třeba tato: „Tohle jídlo si chci dát, protože už je čas se najíst, mám ho v plánu, mám na něj chuť a mám čas si ho teď užít a vychutnat.“

Všímavé jedení je o tom spojit se se sebou samým, zavnímat své potřeby a užít si pomalu každé sousto. Je o tom „zplnomocnit se“ k tomu říci jídlu ano (jen já se vědomě rozhodnu, jestli se chci právě teď najíst), ale i říci jídlu ne.

Všímavé jedení (neboli mindful eating) je krásným tématem, kterému jsme se věnovali v naší 10. Výzvě.

4. Naučte se říkat ne

Někdy to ale ani nejsou vaše ruce, které přinesou dobrotu až téměř k vašim ústům. Zvláště ve vánočním období, kdy se nám doma vrší krabice s cukrovím a jedlými dárky, se tak nějak mnohem ochotněji dělíme s ostatními a hlavně… neodbytně nabízíme dobroty nejrůznějšího druhu.

To, že vám někdo něco nabídne, však vůbec neznamená, že ona dobrota skončí ve vašich ústech. Nenechte si sebrat právo na to rozhodnout, co a kdy budete jíst, a nebojte se odmítat. Nebo dělat kompromisy. Možná to ze začátku bude těžké, možná zažijete pár zklamaných pohledů či narážek, ale žádný (možná jen zdánlivě) zklamaný pohled nebo jedovatá poznámka, není horší než vaše výčitky svědomí, váš špatný pocit a vaše úplně zbytečná kila navíc.

A věřte, že vaše okolí po čase (a možná i kratším, než si myslíte) pochopí, že nejste žádný automat, do kterého může kdokoliv kdykoliv hodit sladkost. A pokud budete upřímní a otevření, věřím také, že vaši blízcí pochopí vaše záměry a podpoří vás.

Pro jistotu si ještě připomeňte náš nedávný článek „Jak zvládnout neodbytného hostitele“.

5. Eliminujte (vizuální) podněty

Protože ... sejde z očí, sejde z mysli.

Máte doma na stole připravené nejrůznější dobroty (cukroví nevyjímaje), které jsou vám pořád na očích a neustále přístupné? Vše vraťte zpátky do obalu či krabičky a ukliďte. Uvidíte, že vás pak uzobávání bude méně lákat.

Ještě lepším krokem je však zbytečně velké množství lákavých dobrot doma vůbec nemít, s čímž souvisí i poslední rada - Nechoďte nakupovat hladoví… A to nikdy!

Vánoce jsou těžkou (ale zvládnutelnou) zkouškou

Vánoce jsou spojené s větší nabídkou méně zdravých potravin a zejména cukroví je opravdu nebezpečným lákadlem.

Jak jsou na tom s energetickou hodnotou jednotlivé druhy vánočních dobrot? To se dozvíte v článku z Tipů pro vás.

Kromě výše zmíněných rad, můžete letos vyzkoušet i nějaké zdravější druhy cukroví, nahradit část mouky celozrnnou či použít méně cukru. V první řadě se ale pokuste mít nad jeho konzumací větší kontrolu. Není nutné si cukroví naprosto odpírat, ale je dobré si jeho konzumaci lehce naplánovat a dovolit si bez výčitek svědomí například 5 kousků cukroví za den.

To je všechno. Máte nějaké vlastní tipy, jak bojovat proti bezmyšlenkovitému uzobávání? Podělte se o ně s námi v komentářích!

Hodnocení (24 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

19. 12. 2018 15:56

bejbinka

pěkný přínosný článek,děkuji...

19. 12. 2018 11:59

LuckaN78

díky za připomenutí, zaujalo mě hlavně to říkat si "proč"...

19. 12. 2018 06:02

dasa67

Děkuji za přínosný článek. S uzobáváním problémy nemám, odnaučila jsem se to a cukroví přes vánoce jím stejně jako sladkosti přes rok, jeden kousek hned po jídle, výjimečně něco málo víc, ale hlídám se.

18. 12. 2018 21:47

Masa55

Děkuji za připomenutí a dobré rady, jak neuzobovát,mám jedinou radu, dodržet během dne dobrý jídelníček a večer nebudou už takové chutě.

18. 12. 2018 17:05

bessi

Děkuji za článek....když uzobávám, tak většinou jen v dopoledních hodinách, aby bylo dost času to spálit a aspoň přibližně to započítám do jídelníčku

17. 12. 2018 18:47

nevzdavatse

Celý den jsem si zodpovědně opakovala: "Žádné uzobávání mezi jídly" a hlavně jsem své motto respektovala :-).

17. 12. 2018 17:31

ekavkova

Jediné řešení je nemit tato lákadla k dispozici.

17. 12. 2018 17:05

Niraska

No jo, vyhmátlli jste mě :-) V průběhu roku nemám nejmenší problém s uzobáváním, jen teď při přípravě cukroví občas kousek zkusím - potřebuji vědět, jeslti se povedlo, hlavně cukroví pečené podle nových receptů. Ale když to pak leží na stole, to už mě nechává v klidu, pokud si někdy dám, tak místo některého jídla, konzumaci mám pod kontrolou. Mému tělu dělá dobře hlavně pravidelné stravování a pohyb.

17. 12. 2018 15:17

madridacka

Já bych řekla, že toto je ta nejtěžší výzva. Nejlepší řešení je skutečně nemít dobrot na stole a do ledničky chodit jen v čas jídla jíst jen z talířků u stole a před cestou na raut se najíst velkoobjemového jídla (zelenina). Teda to dělám já.

17. 12. 2018 14:47

tkoskubova

Děkuji za pěkný článek.Největší problémy mám se snídaní

17. 12. 2018 11:52

muriela

Pro mne je základem dostatečně jíst v první polovině dne ... pokud mi toto okolnosti nedovolí, pak mne odpoledne a v podvečer honí mlsná, a to pak většinou něco uzobnu ... Další věc - myslím, že je dobré naučit se jíst vše z talíře a u jídelního stolu (cukroví běžně na stole nemám, je v chladnu na verandě v krabičkách)

17. 12. 2018 07:04

ajanka

Ano, bude to výzva. Naštěstí ujíždím jen dopoledne, protože vím že to ještě zvládnu odbourat pohybem. Odpoledne mě už to tak neláká a taky většinou dlouho trávím oběd, takže pocit sytosti přetrvává delší čas než po snídani...

17. 12. 2018 05:12

babicka Eva

Tuto výzvu si musím opakovat, protože teď je doba, kdy to k uzobávání láká.Ale budu se snažit řídit vašimi dobrými radamil

17. 12. 2018 04:16

Jirina55

S touhle výzvou se budu hodně potýkat. U6 pro to, že mám uzobávání v každodenním popisu práce. Bez opakovaného ochutnání připravovaného jídla se kuchař těžko obejde. Na návštěvách problém nemám - i včera jsem s omluvou dokázala nedojíst skvělý oběd na návštěvě a místo dalšího jídla jsem požádala o sklenku vody. Moje autíčko mi prokázalo službu - nacpaná nemůžu spolehlivě řídit. A dortíky a chlebíčky beru dneska sebou do práce a "pomstím" se spolupracovnicím. Ale o povinném ochutnávání budu více přemýšlet

17. 12. 2018 03:32

Hanakomo

To nám to ale uteklo. Zvládli jsme 50 výzev. Všechny pro mě samotnou byli velkým přínosem. Něco mi dalo zabrat, něco sem dávala s přehledem. Děkuji moc celému vašemu teamu. A pokud každý z nás, došel až sem...... Nemůže přeci uzobavat mezi jídly - proč by to dělal??? :-))))

17. 12. 2018 00:11

martashi

Další rok skoro za námi, spoustu nových i opakovaných informací se snažíme zanést nejen do hlavy,ale taky do praxe. Někdy to jde lépe někdy hůře, ale nepřestáváme se snažit a projekty STOBuná v tom vydatně pomáhají.Díky.

16. 12. 2018 23:58

nevzdavatse

Já, ovlivněná prací ve školství :-), vnímám Vánoce a konec roku jako takovou symbolickou zkoušku toho, co jsme se za celý rok naučili. Nebylo toho málo, co jste nám Vy, skvělí učitelé dokola "tloukli do hlavy" :-). Ne, že by se na naší straně občas nevloudily chybičky, ale snažili jsme se být - v rámci možností - dobrými žáky, Tak to musí snad být ve výsledku také vidět. Prostě, budeme se snažit, abychom tou závěrečnou zkouškou se ctí prošli a Vám, skvělým učitelům neudělali ostudu :-). Uzobávání prostě nebude :-).

16. 12. 2018 22:42

coumba

Děkuji za článek a moc jsem zvědavá na na tipy od ostatních. Já sam s tímto problémem, stejně jako se sladkým / vlastně s obojím dohromady/, bojuji stále dost neúspěšně.
A ne Vy nám, ale my Vám bychom měli pogratulovat a poděkovat, že jste nám vydrželi po celý rok ve Výzvě 52 dávat tolik zajímavých informací a podnětů. Je neskutečné jak rok rychle utekl, a kolik jsme toho jen se Stobem a Stobáky zažili. Ať už virtuálně, nebo i při osobních setkáních v přírodě i ve městě.

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Kvíz o ceny

Soutěž byla ukončena. Gratulujeme výherkyni linduskafr

Ankety

Kolik tekutin denně běžně vypijete?

Hlasovat