TOPlist
Sledujte nás:

Datum registrace: 29. 11. 2013

Jak si nahrát profilovou fotku?

hordelymvs

Původní Sebekoučink

37 %
0 kg 19 kg

Již zhubnuto: 7 kg

Získané body

Tento měsíc: 0
Celkem: 9709
Zobrazit více

 

?

Jak sbírat body

Počítadlo pohybu

Můj pohyb
Chůze: 0 km
Kolo: 0 km
Cvičení: 1 h 0 min
 
Všichni uživatelé
Chůze: 133169.72 km
Kolo: 66076.10 km
Cvičení: 5525 h 40 min

Přátelé

hordelymvs

Jak psát blog?

Upozornění: Jedná se o blog uživatele STOBklubu, který neprochází kontrolou a nemusí splňovat zásady STOBu.

Solím, solíš, solíme... Malý postřeh pro věčné bojovníky s tlakem

05. 02. 2014

Tak se zatím úspěšně prokousávám STOB klubem, vypadá to, že první cyklus bych měl zvládnout (ještě tak 3 další a už se to bude blížit původnímu stavu krásného vyrýsovaného plavce-motýlkáře...:-) ). Nebudu teď ale psát o tom, jak jsem za posledních 10 let zvládl střídavě ponabírat 128 a pozhubnout 86 kg.

Chtěl bych se podělit o svou zkušenost s úspěšnou úpravou krevního tlaku. Jednoho krásného dne mi pan doktor naměřil 170/110, a jelikož předchozí měření už měla k této hodnotě stoupající tendenci, ztratil se mnou nervy a zachrastil krabičkou s prášky. No, když jsem si přečetl příbalový leták a představil si, jak se můj chudák mozek stává doživotně závislým na ranní tabletce, všechno se ve mně vzbouřilo a začal jsem hledat všechno možné, co se s tím dá dělat tzv. naturálně. Zakoupil jsem tedy kvalitní orientální přístroj až z dalekého Japonska s univerzální manžetou a jal se činit pokusy.

První fáze - bezalkoholická
Spočívala v naprosto brutálním (z mého tehdejšího pohledu) snížením příjmu alkoholu, tj. asi o 95%. Bohužel, výsledky se nedostavily - diastola si klidně dál skákala přes 100... No,  respektive někdy tlak spadl na 120/75, ale to bylo vždy bezprostředně po požití těch 5% alkoholu a s vystřízlivěním se to vrátilo na původní hodnotu.

Druhá fáze - čajíčková
Po dlouhém gůglování a vytipovávání různých čajů a přírodních přípravků započal jejich nákup a konzumace. Nicméně, ani intenzivní 2 týdny této kúry nepřinesly kýžený výsledek.

Třetí fáze - konečně to funguje!!!
Myslím si, že pro většinu lidí, kteří se zabývají správnou životosprávou je to asi samozřejmost, ale já jsem vygůglil Ameriku v podobě článků o příjmu soli. Tou dobou jsem již byl poměrně znalý STOBák, který si počítal svůj příjem. No, a když jsem si spočítal sůl, tak to vylezlo zhruba na 15 g denně (to je, pokud se nemýlím, vrchovatá polévková lžíce - v mém předSTOBovém životě to bývalo dokonce i 30-40g!!!). Vzhledem k tomu, že jsem narazil na celkem důvěryhodnou informaci, že u lidí s příjmem soli pod 2 g denně se sníží riziko mrtvice o 90%, tak jsem se na to vrhnul vší silou. A, světe div se, už po 3 dnech (!) mi tlak spadl na 125/85 a drží se tam plus mínus DODNES. Tedy, pokud mi zrovna nezavolá kolega či zákazník s nějakou jobovou zvěstí, kdy to na chvilku vyskočí. Ale to si zajdu zaběhat indiánský běh nebo skočím na kolo a za 30 min je to zpátky dole.

Co mi ale chybí? Teď musím sakramentsky přemýšlet, jak nahnat bílkoviny. Musel jsem se zříci svých milovaných tvarůžků (5g soli na 100g), šunky (2.5-4g), omezit prakticky všechny sýry kromě cottage a na služebkách v hotelech důrazně vyžadovat přípravu jídla bez soli. Doma si musím vařit, což mne sice baví, ale například v číně a suši jsem se musel rozloučit s většinou sójovek (10-25g) a pro namáčení sójových kostek musím používat svůj vývar (sbohem, bujóny 10-25g a navíc palmový olej fuj)... Sbohem, prodávané kořenící směsi (30-75g)... Až teď si uvědomuji, jak je současný středoevropský potravinový trh vůči nám antisoličům nepřátelský. A navíc mým domácím spolustrávníkům to, ačkoliv jsou trpěliví a v mém režimu mne plně podporují, viditelně příliš nešmakuje.

Je tady někdo, kdo kromě základních STOBáckých semaforků sleduje ještě i sůl? Jakékoliv nápady na zpestření jídelníčku budou vítány.

STOBu a všem jeho věrným zdar!

Petr
Hodnocení (6 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

13. 03. 2014 03:06
To muriela: Souhlasim ze rozmaryn je supr koreni - kdyz delam lososa (vzdy na zelezne panvi) a dam tam cerstvy rozmaryyyyyyn, ach, soli, kde je ti konec.....
13. 03. 2014 02:34
To veselinek: Presne tak, taky su biloplastak jak vysity - moje hodnoty v ordinaci vzdycky min. o 10 vyssi jak normalne. Vsem - fakt, nezoufejte, tlak se da v naproste vetsine pripadu resit prirozene, a hodnoty u doktora berte s rozumnou rezervou. Nekde jsem cetl (resp. u pana doktora Pavelky na pralek.cz) ze jistojistou hypertenzi znamena pouze pokud je alespon jednou z nekolika mereni namerena jedna hodnota diastoly min. 100 mmHg... Ale ani tak opravdu nezoufejte, z 80% se to da resit - nechlastejte (pouze s Mirou), sportujte (pouze s Vervou), nesolte a hlavne zhubnete (idealne se STOBem:) ) howgh, hodne zdaru vsem, vzdycky je svetlo na konci tunelu, byt toho nejtemnejsiho. Zdravi hordelymvs, ktery ma jeste 43 kg do konce tunelu...
11. 03. 2014 23:40
Jó, trnky a kdoule.
Děláš to moc dobře. Aspoň já mám zkušenost, že pokaždý mi změřej tlak jinej.
Tak si taky myslím, víckrát po pěti, nebo dvaceti minutách a průměr. A už jsem taky slyšel, že po přiřícení se do ordinace - stres i z prostředí - někteří benevolentní lékaři radí odečíst až dvacet mmHg.
Kolísá to neuvěřitelně.
11. 03. 2014 22:29
Ahoj vsem, diky moc za tipy, postrehy a podporu. Sul mi uz prestala chybet uplne, ty prumerne 2 g denne se daji dluhodobe vydrzet uplne v pohode. Pro veselinka: Opravdu to tak bylo, sam jsem byl skoro zdeseny (pozitivne). Pristroj Omron M6 Comfort, nova siroka manzeta, metoda mereni obe ruce, pak pokracovat na vyssi - tri mereni v rozpeti 3-5 minut, udelat aritm. prumer. K tomu samozrejme pohybova aktivita 30 min denne. Od te doby to jeste parkrat skocilo na 140/95, ale to bylo vzdycky potom co byla akce (zapijeni potomka apod) a skoncilo se ve sklepe (pripadne sklepech) kamaradu o 6 rano a na zaver se kostovaly stamprle (slivovica, merunkovica, vinovica, a ... ze to neuhodnes... mirabelky ... kecas, ty mas aj oskorusovicu? a to su ryngle a letni trnky a durancie atd atd atd pak uz jenom vesele zpivajici okno az do obeda)
11. 03. 2014 20:43
Ano, sůl se musí hlídat. Jinak tlak leze nahoru, otékají nohy....
11. 03. 2014 20:30
Ahoj,
zvolila jsem stejnou metodu a při přípravě pokrmů se řídím tím, že sůl je nad zlato a zlata mnoho nemám. Dám vědět, jaké budou výsledky
11. 03. 2014 09:06
Zajímavý a poučný blog.Osobně mám nižší tlak.Celoživotně málo solím,tak to možná bude také trošku tím. :o))
11. 03. 2014 08:46
Já i můj muž jsme ti, kteří přestali brát léky na tlak. Když nám je naordinovali, tak jsme oba měli vyšší hodnoty. Po úpravě stravování jsme oba pozorovali, že jsme unavení a malátní a tlak jsme měli stabilně nízký. Tak jsme vysadili postupně léky ( po konzultaci s lékařkou) a nyní ho máme v normálu. Je pravda, že i méně solím.
11. 03. 2014 08:03
Ten můj dělá to samý, solí aniž by to ochutnal. A to mě taky dost rozčiluje,protože na tlak bere asi 4 prášky denně. Ale komu není rady...
11. 03. 2014 07:40
zajímavý.. solím víc než by se mělo, někdy to nahrazuju kořením(s obsahem solí), snažím se to hlídat, ale mě to prostě bez toho nechutná:-(.Ovšem můj chlap, je extrém a vytáčí mě do nepříčetností tím, že každý jídlo osolí ještě předtím než ho ochutná:-(,jeho stravování by bylo na samostanou knihu, no.. komu není rady:-(,ale když vidím jak si vědomě škodí tak mě to drásá!
Tobě Petře držím palce ať se ti daří mít sůl v rozumné míře nad zlato:-)
01. 03. 2014 15:20
Já nesolím vůbec, přílohy ani maso ne. Dělám to tak už 2 roky. Zvláštní ale je, že pokud jím v restauraci nebo u rodičů, kteří normálně solí, nepřipadá mi jídlo třeba příliš slané, což bych vzhledem k mému nepoužívání soli očekávala. Teď jsem si zvykla do všeho dávat pálivou papriku, a to docela hodně..nevím zda to není škodlivé.
01. 03. 2014 14:19
To je zajímavý blog. Měla bych ho dát přečíst mužovi. Já solím poměrně málo a muž automaticky každé jídlo, aniž by ho ochtunal, posype solí. A samozřejmě má tlak vysoký, i když už léta se krmí prášky na jeho snížení. Občas má snahu sůl nahradit kořením, ale dopadne to tak, že si jídlo posype libečkem, petrželkou, koprem oreganem a pod. a samozřejmě ještě taky solí....
01. 03. 2014 14:14
Tak já mám tlak taky nízký, a nějaké solení-nesolení jsem začla řešit až tady na STOBu. Do vody s těstovinama či bramborama sůl nedávám, i maso jsem kdysi jenom pepřila a paprikovala, příp. dala jiné jednodruhové koření či bylinky, solit jsem začla až po té, co vařím i příteli. Sojovku do číny nebo sushi použiji párkrát do měsíce, takže z toho vědu nedělám. Navíc ani Havlíček ji úplně nezavrhuje, pokud ji člověk necpe do každého jídla a tlak nemá vysoký. Uzeniny nejím, tvarůžky jenom se silným sebezapřením pokud potřebuji nutně dohnat bílkoviny a došel proteiňák, šunky se kvůli tomu vzdávat nebudu a tučným sýrům taky neholduji častěji než 1-2x do měsíce k vínu. Ve srovnní s mým okolím mi přijde že jsem sůl omezila, což se projevuje i tím, že mi pytlík se solí drží asi 2 roky :D Spíš bych potřebovala vyřadit cukr :D
01. 03. 2014 14:03
Ahoj,
díky za zajímavý článek :-) Osobně sůl přímo nesleduji a nepočítám (tlak vysoký nemám), ale denně vařím, a jídlo téměř nedosoluji ... používám hodně bylinky a koření (jednodruhové) a mám ráda, když pokrm chutná po ingrediencích , které obsahuje ... když je jídlo přesolené, tak člověk vlastně vnímá jen slanou chuť. Myslím, že když někdo nemůže solit vůbec, doporučuje se místo soli používat česnek ... ale tam je zase problém chodit mezi lidi :-)
Co se týče tipů" tak třeba brambory nesolím vůbec, vařím je ve slupce s libečkem a kmínem, nebo peču zase ve slupce, posypané třeba provensálskými bylinami nebo rozmarýnem ...na talíři k nim přidám trochu zakysané smetany a jarní cibulku. Maso bez soli si představit neumím, chce to jen téměř vynechat uzeniny. Tvaroh je také možné dochutit bylinkami a pažitkou nebo cibulkou a téměř nesolit. Další dobrý zdroj bílkovin jsou ořechy, a ty jsou nejlepší jen tak :-)
01. 03. 2014 13:40
Jinak dřív jsem neměl doma ŽÁDNOU sůl.
01. 03. 2014 13:38
Plavec- motýlkář ! To by bylo lákadlo na ženský ! Ta diastola, do prčic, do prčic, do prčic ! Ty lhůty uzdravení jsou, hordelye, nenaštvi se prosím, nějak krátký, a tudíž pro mě podezřelý. A Aktivitou se zvyšuje tlak.
JINAK: TAKY TU SůL samozřejmě omezuji, A POŘÍDIL JSEM SI kvůli tomu
v lékárně sůl s redukovaným obsahem sodíku. Hordely, máš s tímhle zkušenost ?
28. 02. 2014 23:40
Ahoj Petře, já tedy sůl vůbec nesleduji, nicméně snažím se tak nějak rozumně s ní zacházet a nic nepřehánět. Když jsi načal ten vysoký tlak...já mívala taktéž třeba 160/110, jednou dokonce 200/120...u doktora, samozřejmě :-) To bylo moje nejstresovější období a doktoři mi samozřejmě dali prášky. Později se situace uklidnila a já mám zase tlak v normálu (měřím se doma Omronem, který je přesný). Prášky jsem brát přestala. Nikdo mě přeci nemůže nutit brát prášky, pokud mám tlak normální. Syndrom bílýho pláště jako by nikdo nechápal....
No ale u tebe to zjevně nebyl ani tak stres, jako strava. Popravdě...ještě jsem neslyšela o tom, že by (i když) radikální omezení soli TOLIK snížilo krevní tlak...ale možné to očividně je :-) Přemýšlím nad zdroji bílkovin bez soli...no maso je bez soli hnusné :-/ Tofu natural by šlo ochutit jiným kořením, nebo sójové maso, pokud se ti vyloženě nehnusí :-) Ve tvém případě bych asi hojně využívala rostlinné zdroje bílkovin - sója, quinoa, luštěniny. Čočka je výborná i neslaná, jen tak na pánvičce s cibulkou a šmak jí místo soli dodá celer...tuňák ve vlastní šťávě přesolený nebývá, je bohatým zdrojem bílkovin a když se smíchá s tvarohem jako pomazánka, tím spíš :-)...já si nikdy množství soli ve stravě nepočítala, tak jen doufám, že bych neskončila taky podobně vysoko jako ty :-) Slané sýry totiž miluju...
07. 02. 2014 08:50
No spíš mám opačný problém - křeče do nohou na které mi pomáhá trochu soli jen tak :-(
Ale zase tlak mám naopak nízký a navíc ani normálně moc nesolím (týden jsem měla zaměněnou sůl za cukr než jsem si toho všimla a ani přítel si nevšiml, že jsou brambory vařené se špetičkou cukru místo soli :-))
07. 02. 2014 08:33
U nás tak napůl - třeba sýry, syrečky, šunka ano, ale doma vařená jídla téměř nesolíme - používám hodně bylinky, česnek (ten tedy tlak zvedá), jednodruhové koření (třeba majoránka "dosolí") a i kořenící směsi bez soli a glutamátu. A tlak mám dvouciferný, drahý trojciferný - aritmetický průměr v normě...A existuje i "sůl bez soli" - ale už si nepamatuju jak se to jmenuje, používala ji příbuzná, když měla potíže se štítnou žlázou - kupovalo se v lékárně.
07. 02. 2014 08:09
Noo, tak to já jsem asi musela být v minulém životě beran, protože sůl miluju a solim hodně.... Ale tlak mám spíš nižší až normánlní...
Ale je pravda, že sůl je opravdu ve všem... A když ne sůl, tak E 621-5 glutamát... To teda sleduju pečlivě...
06. 02. 2014 22:10
hordelymvs - až půjdu k lékaři tak se zeptám jestli nemůžu prášky vysadit. Sama to neudělám. To se bojím. Vím, že to není nic dobrého. Každý mi říká, že když už prášky člověk jednou začal brát tak je to napořád. Když to se mnou tenkrát seklo tak jsem myslela, že je to můj konec (180/120) Už bych to nechtěla zažít. :-((( A v naší rodině nikdo vysoký tlak neměl.
06. 02. 2014 12:42
S článkem souhlasím. Solíme minimálně. Ale ta "schovaná sůl"! Používám třeba miso. Tlak se taky tak nějak plíží hore. Budu se muset nad sebou zamyslet.
06. 02. 2014 10:23
To Veve12: Souhlasim, ze jsou proste pripady, kdy tlak jde snizit pouze medikaci (geneticke predpoklady apod). Dalsi mozne faktory jsou sice stres a nedostatek pohybu, ale tlaky jako 200/120 se uz podle mne daji tezko snizit priozenou cestou. A prestat brat prasky bez konzultace s lekarem je vysoce rizikove -telo uz se mohlo postupne odnaucit samo tlak redukovat. Na druhou stranu, mam neoverene informace ze za nektere predepsane leky inkasuji nekteri lekari provize, takze je to asi hodne tezke... Ja jsem zvolil variantu radsi s nimi jeste nezacinat. V budoucnu kdo vi - kdybych se dostal na svou cilovou vahu a zil zdrave a pritom vysoky tlak porad mel, asi by mi nezbyvalo nic jineho nez do nich opravdu jit - tzn. u nich zustat uz naporad, byt treba se snizenou davkou (POZOR - nejsem lekar a moje rady odbornou konzultaci nenahradi)
06. 02. 2014 10:14
Jo, a nastesti, billy cukr ke svemu zivotu vubec nepotrebuji. Staci mi ovoce a sem tam musli tycinka. To si dam radsi krasne vyzraly steak nebo dozlatova upeceneho pstruha:-P
06. 02. 2014 10:08
To Ariellaida: Na nesoleni jsem si zvykl prekvapive rychle, naopak si tedka vsechny jemne odstiny chuti vychutnavam daleko intenzivneji. Jsou to jenom ostatni clenove me rodiny, kteri moje skvela jidla nazyvaji "plotovinami", tj. "to, co roste za plotem":)
06. 02. 2014 10:05
To jsem na tom trochu lépe. Poslední naměřený tlak 99/59. S cukrem to mám stejné jako Martin, s tím rozdílem, že ho používám pouze při pečení dortů a chleba. Myslím, že po pár týdnech si organismus na nižší příjem soli zvykne bez problémů.
06. 02. 2014 10:01
omezení soli mi už po pár dnech způsobilo, že jsem si navykla a pro pocit příjemné slanosti mi stačí méně soli:) dřív jsem solila hodně, postupně jsem tak nějak mimochodem sůl omezovala a dnes všichni mé jídlo dosolují:) ale ono je to opravdu jen o zvyku a proces je to daleko rychlejší než se sladkým, tedy u mě
06. 02. 2014 09:42
Slané mi nechutná vyjma uvedených sýrů, zato bez sladkého se neobejdu - cukr v domácnosti nevedu, ale trocha stévie nebo ovoce je každopádně potřeba :-)
06. 02. 2014 08:26
Jsem na tom jako moorka. Včera u doktora 90/60. No, tak jsem si dala večer s milým štamprlu na posilněnou. Doma solíme tak nějak normálně. Ale do číny nechodíme, kořenící směsi a jiné takové "solnaté" věci nepoužíváme. Je to asi i stylem života. A jak se zvyká na méně soli? Nebo jsi si ještě nezvykl? U cukru si zvyknout jde, tak mě zajímá, jak to "chutná" po pár týdnech, měsících, když se omezí solení.
06. 02. 2014 07:33
Solím minimálně a proto mám asi nízký tlak :-)))
06. 02. 2014 07:22
Já jsem nikdy moc nesolila a tlak mi lítal nahoru dolů jak se mu chtělo. Váha byla v pořádku, pitný režim také. Prášky na tlak beru více jak 10 let. Před 4 roky se mi váha začala plížit nahoru, ale už jsem v normě jak s váhou tak tlakem a prášky beru stále. Nevím jestli je mohu přestat brát. Soused prášky nebral a bylo mu dobře a pak mu jednou praskla aorta a málem zemřel. Prý to měl z neléčeného vysokého tlaku.
06. 02. 2014 06:54
Já solím jak prase a tlak ideální.. ono to jde asi ruku v ruce s nadváhou a špatným pitným režimem. když se sníží hmotnost a zlepší pitný režim.. klidně podle mě teda může člověk solit poněkud víc než je doporučováno... ale ot je jen můj postřeh a nikoho bych nerad nabádal ke konzumaci soli...
06. 02. 2014 06:33
Sůl v domácnosti nevedu již řadu let, jediný příležitostný příjem je z tvrdých sýrů a oblíbených tvarůžků :-)

Kvíz o ceny

Soutěž o produkty Meggle
Soutěž byla ukončena, gratulujeme výhercům. Výhru je nutné si vyzvednout na Dni Zdraví 22.10.2022 v Praze na Pankráci. Více info zde

Ankety

Jaké nové recepty byste chtěli na STOBklubu?

Naši partneři