TOPlist


Energetická hodnota hotových pokrmů a příloh

 

Častým problémem uživatelů v Sebekoučinku je, jak odhadnout hodnotu a složení energetických hodnot pokrmů konzumovaných v restauracích.

Jak odhadnout energii v hlavních jídlech

V unikátní „databázi potravin“, respektive v programu sebekoučink, jsou uvedeny druhy potravin, jejichž energetickou hodnotu lze snadno vypočítat – stačí si zvolit potravinu a zadat hmotnost. O zbytek se postará program sám. Problémem zůstává odhadnutí co nejpřesnější kalorické hodnoty u hotových jídel. A to zejména u těch, které si uživatel nepřipraví sám – tzn. jídel v restauracích. Ideální by bylo, kdyby všechny restaurace vařily ze stejných surovin, pomocí stejného postupu, totožná jídla – s přesnou gramáží všech ingrediencí. Což je, jak jistě uznáte, utopie. Člověk, který hubnout nepotřebuje, jistě ocení, když mu na talíři přistane o deset dkg masa navíc. Ale co hubnoucí?

Občas je třeba odhadovat

Naštěstí již víme, že abychom hubli, není třeba být otroky kalorických tabulek či vah. V restauracích se nestravujeme denně, a tak nás nemusí stresovat občasná konzumace hotového pokrmu, nad jehož přípravou jsme nestáli s tabulkami energetických hodnot v jedné ruce a s kuchyňskou váhou v ruce druhé.

Jsme lidé rozumní, takže spoléhejme na svůj vlastní rozum. Vždy máme na výběr – a to jak toho, co sníme, tak toho, kolik sníme. Ty doby, kdy nad námi ve školní jídelně stávala učitelka a direktivně nás nutila dojídat mohutné porce mnohdy ne příliš chutného oběda, jsou už dávno pryč. Základem je volba správného pokrmu. Samozřejmě vás nechceme a ani nemůžeme nutit do neustálé konzumace jídel vysloveně ideálních, což pro hubnutí a udržení hmotnosti ideální samozřejmě je. Ryba se zeleninou s malou přílohou. Třeba. Ale nejen zdravě živ je člověk. Někdy si tělo poručí dozlatova vypečenou husičku s červeným zelím a knedlíkem – o tady máme fígl - metoda JJP (jez jen polovinu) a i zde můžeme energetickou hodnotu z jednotlivých potravin odhadnout.

Polévky a omáčky a směsky

Horší je to s polévkami (se zásmažkou, nebo ne?), omáčkami (zahuštěny jíškou, či pasírovanou zeleninou?) nebo s pokrmy, jejichž základem je směs (například tzv. „čína“, ražniči, sekaná). Pokud máte jakékoliv pochybnosti o energetické hodnotě takových pokrmů, byť sebechutnějších, raději omezte kvantitu a snězte třeba jen polovinu porce.

Novinka v sebekoučinku

Připravili jsem pro vás vzorek restauračních, kdy jsme vycházeli jsme z knihy Jaroslava Runštuka, Receptury teplých pokrmů. Naleznete je v databázi Sebekoučinku jako samostatnou kategorii.

Hodnocení (69 hlasů):

Komentáře

Komentáře je možné psát až po přihlášení. Pokud již máte účet, přihlaste se prosím. Pokud ještě účet nemáte, registrujte se

01. 05. 2013 00:14

VelkaKatka

Když já si kolikrát více pochutnám na bramborech než na masu.

22. 03. 2013 23:38

tkoskubova

To jsem také zjistila,že je třeba odhadovat,a pokud se spletu o 10-20g,tak to není žádné neštěstí

13. 03. 2013 13:06

uctolen

Dělám ve stravování, mám tzv. stravovací povinnost. Z domova si nosím krabičky s dietou a můj oběd z jídelny musím brát domů manželovi.....

13. 03. 2013 07:04

JaninaDseznamcz

No hovězí guláš s bramboráčky ,to bych si určitě nezvolila,ale dalo by se tam využít alespoń pravidlo JJP :-)

04. 03. 2013 13:53

Mrazova

Byla jsem v sobotu na běžkách v Krkonoších a dala si hovězí guláš s bramboráčky. Díky hotovým jídlům v Sebekoučinku se to dalo pěkně zpočítat a nestačila jsem se divit :-(. Myslím ale, že jízda na běžkách v rozbředlém sněhu na sjezdovce a několik pádů zase nabytou energii ubralo :-)).

04. 03. 2013 12:22

Gogosek

Jím jídlo jen doma. Úplně vše si připravuju doma, takže nemám problém s vážením. Od doby co jsem tady, což je víc jak rok, jsem ještě nebyla v restauraci a ani mě to neláká :-)

03. 03. 2013 13:50

mamkajarka

Mně by vyhovovalo, kdyby mi někdo jídlo servíroval pod nos už hotové a zvážené :-)

03. 03. 2013 13:30

jilkajda

Tak jsem včera dostala krásnou malinkou váhu, budu jí brát i do práce

03. 03. 2013 11:26

filipova

měla jsem období kdy jsem vážila úplně všechno, teď nevážím a odhaduji a docela mi to jde, občas to chce kontrolní převážení odhadnutého jídla

02. 03. 2013 22:08

belle.poupee

Sisterrys:
Moje dcera studuje v Americe, a strava je tam příšerná.. Výdy se těší, až jí pošlu nějaké potraviny odsus - všechno je tam chemické a tučné. Nevím ale jestli to není tím, že je v El Pasu, což je na hranicích s Mexikem, a asi to ta pravá Amerika není. No, více zjistím v létě při osobní návštěvě:-)

02. 03. 2013 20:31

sisterrys

Třeba k nám jednoho dne dorazí to,co je běžné v Americe. Na jídelním lístku máte krom přibližného složení jídla (což se u nás občas taky objevuje) i kalorie. Obsah jednotlivých živin sice ne, ale třeba i na to časem dojde. Jinak do restaurace v poslední době téměř nechodím a když u vyrazím, dávám si něco neobvyklého, co si obvykle doma neuvařím, třeba i tu kačenku s knedlíky ;)

01. 03. 2013 20:14

tkoskubova

Obědvala jsem dnes v restauraci,podařilo se mi objednat jídlo s přiměřenou energetickou hodnotou

01. 03. 2013 10:05

jannnina

Obědvám v jídelně, takže z nové kategorie veřejné stravování jsem opravdu nadšená.

01. 03. 2013 07:36

JaninaDseznamcz

Jídla v restauraci si přeci objednáváme sami ne nikdo nám je nevybírá tak proč nezkusit třeba rybu místo kung pao a nebo řízku a pod.Dnes jsou nabídky jídel už dost rozšířené na to abychom si vybrali i mi no ne?
A upřímně kdo z nás jí v restauraci každý den?(Pokud tedy nemáte jinou možnost než tu restauraci je to škoda)

28. 02. 2013 22:15

Sapinka6

Já kamkoliv jdu, mám sebou váhu, a příručku Talířky :) takže, se snažím to dodržovat, i na rodinných sešlostí :) jen ty restaurace je problém, ale raději se jim vyhýbám je to lepší pak mám ze sebe špatný pocit :)

28. 02. 2013 18:04

tkoskubova

Snažím se vážit téměř všechno

28. 02. 2013 16:52

Alenka.Silna

Teprve s tím začínám, uvidíme na konci jak budu dobrá.

28. 02. 2013 16:09

Tedky si všechno vážím,ale myslím si,že pro jednou ( myslím tím jednou za 3 měsíce ),když si dám něco v restauraci,tak se z toho nestřílí, a proto nemám ani žádné výčitky!!!!

28. 02. 2013 14:40

muriela

Metoda JJP je dobrej nápad :-)

28. 02. 2013 13:20

Belohloubek

Napište komentář...

28. 02. 2013 13:18

Belohloubek

Vážím a odhaduji. Nějak to prostě udělat musím. Po době cca 2 měsíců přibližně vím, co bych měl jíst a kolik. Je až s podivem, jak se žaludek při dodržování objemů jídla dokáže přizpůsobit a tak nějak "stáhnout". Alespoň u mne to tak nějak funguje. Ale dokáže se velmi a rychle také snadno roztáhnout. A co se týče kilogramů tělesné váhy, pak mám měřítko jednoznačné. Když si cca 2 hodiny po jídle sednu na kolo, tak mi nesmí stehno při jízdě ťukat do faldů na břiše, jinak je to špatně. Funguje to ale jenom v zimě, kdy mám na sobě hafo oblečků, abych neomrzl.

27. 02. 2013 21:41

tomicek

Já zatím nevážím, ale snad brzo dorazí váha:-)

27. 02. 2013 21:28

slapajda

Já při vaření vážím úplně vše :-)

27. 02. 2013 21:20

tatranek

Já jsem taky letos začala vše odvažovat. Někdy přemýšlím co si mám udělat k jídlu na další den :-)

27. 02. 2013 21:19

EdKom

Taky se snažím vážit.

27. 02. 2013 17:29

tkoskubova

Raději jsem začala s vážením některých potravin,ne všechno dokážu odhadnout

27. 02. 2013 14:47

belle.poupee

Aha, tak tu databázi jsem ještě neotevřela

27. 02. 2013 14:43

radhaj

Sem tam do této kategorie mrknu. Ale zápis je opravdu jen orientační, protože jedno jídlo se dá uvařit různě kalorické. Taková svíčková od babičky a z restaurace určitě bude mít různé hodnoty. Ale jako pomůcka je to dobré. Dík

27. 02. 2013 14:09

sarka 22

Tak já na to ještě nepřišla ale mrknu na to

26. 02. 2013 22:35

Bohdanaa

Databáze hotových pokrmů je super - hlavně polévky.

26. 02. 2013 22:11

jarmilabeerova

Do restaurace jdeme jen několikrát do roka a nebo na dovolené.A i tam se dají najít dobrá jídla a ne tolik kalorická a když jsou bez příloh tak v tom není problém.Ve Stob kursu nám naše lektorka říkala že se nám nic nezakazuje jen upravit si upravit jídelníček v daném dni(konzumovat víc zeleniny a potravin které nejsou tolik kalorické) a musím říct že to opravdu funguje.

26. 02. 2013 21:14

Veve12

Do restaurace moc nechodím a když náhodou tak si dám maso a zeleninu bez přílohy. Na mě jsou to moc velké porce a nesnědla bych to, takhle sním vše. Na dovolené jsme byli s manželem na obědě v Tropicalu u Rozkoše a jak jsem si všimla tak jen já měla po jídle prázdný talíř. A to byla restaurace plná. Všichni se nacpali hranolkami a zeleninu nechali. Nevědí o co přišli, taková dobrota. :-))))

26. 02. 2013 21:13

Hanuja

V restauraci složení pokrmu i množství odhaduji a s pomocí sebekoučinku ten zápis vždy dám dohromady. Když je to jenom občas?!

26. 02. 2013 20:13

Jarunka 1

Jídlo jsem již v restauraci neměla ani nepamatuji a je fakt že restauraci znám už dlooooouho jen zvenku!!!

26. 02. 2013 20:01

pilotka-f1

do restaurace už nechodím, preventivně

26. 02. 2013 19:56

Lubicka

v restauraci si přílohu většinou neobjednávám, už to jídlo je kalorická bomba.

26. 02. 2013 18:02

tkoskubova

Výborným pomocníkem je také program "Sapiens",zakoupila jsem si ho na doporučení naší paní instruktorky v rámci kursu "Stob obezitě",lze najít na www.sapiens.cz,moc doporučuji

26. 02. 2013 12:33

kokodyl

Do restaurace na oběd chodím vždycky jen když jdeme s přáteli na celodenní vycházku a snažím se dát si něco lehčího. bohužel pivku neodolám. Není to denně a tak to snad nebude tak zlé :-O

26. 02. 2013 12:23

madridacka

Dobrý metr.

26. 02. 2013 12:22

Hana2

V restauraci jím tak 4x do roka, takže si dám to na co mám chuť, většinou něco, co neznám a chci zkusit a neřeším to. Ale pro ty, co se stravují v restauracích často je tento článek určitě přínosný a inspirující.

26. 02. 2013 11:57

vlastovka

přínosný článek, hlavně pro ty, kdož nemají jinou možnost než obědvat za stravenky v restauraci

26. 02. 2013 11:36

ijedlinska

Sice se v restauraci také nestaravuji, ale pro jistotu, kdybych chtěla jít, tak kategorii restaurační jídla určitě vítám.

26. 02. 2013 09:35

Lidus

V restauraci se běžně nestravuji, na dovolené s vnučkou/ještě malou/ jsem to řešila tak, 1 porce - 2 talíře.

26. 02. 2013 09:22

Banaska

Je, metoda JJP, tu používal můj tatínek (většinou po vánocích) a u něj fungovala skvěle!

26. 02. 2013 09:06

Pyszkova

Přesně tak - člověk by neměl být otrokem počítání kalorií. Můj souhlas.

26. 02. 2013 08:40

Petra71

Manžel mě do restaurace stejně nezve a tak mu vlastně můžu říct, že to dělá v mém zájmu :-)
Když jdu občas s dcerou, tak si, podle gramáže v jídelním lístku, dáváme společně jednu porci. Dřív na nás koukali divně, že chceme navíc prázdný talíř a příbor, ale teď už asi nejsme jediné.
Když jdu s partou, tak se snažím vyvarovat smaženého, nebo si dám jenom maso a zeleninu bez přílohy. A hlavně, si k mé velké lítosti,
nedám mé oblíbené pivo, ale 2dcl suchého bílého vína a půllitr vody z kohoutku :-)

26. 02. 2013 07:52

seredka

super článek, díky za něj

26. 02. 2013 07:46

IrenaM

to je fajn,u polévek jsem vždy váhala jak zadávat

26. 02. 2013 06:26

JaninaDseznamcz

Děkujeme,určutě se to bude hodit.A rada JJP je prima ,když si nevíme en.hodnoty.

26. 02. 2013 06:16

jilkajda

Díky, dobrý nápad

08. 10. 2011 22:56

mauskamms

suuuper nápad

08. 10. 2011 13:47

Martja

V nové verzi sebekoučinku polévky i další veřejné stravování funguje. Takže od pondělí to určitě bude OK :o)

08. 10. 2011 12:47

marceladusi

prima nápad

08. 10. 2011 00:12

Ariellaida

Álo, a není to až v té nové verzi? Měla by být nasazena z neděle na pondělí, tak možná proto..což?

07. 10. 2011 23:58

kalerme

Skvělý nápad! Ty polévky z knihy J.Runštuka dost pomohly, jen, nevím, čím to je, když je chci zadat v sebekoučinku jako porci jídla, nezobrazí se mi. Zobrazí se mi, že zadaná kategorie (polévky) neobsahuje žádné recepty.

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma

Reklama - díky našim sponzorům můžete využívat tyto stránky zdarma