TOPlist
Sledujte nás:

Motivátorka č.2 ve sféře Jo, jo a zase bylo jo-jo

Zpět
 

 

S neuvěřitelnou precizností a pečlivostí vám představujeme Naďu Jeřábkovou, motivátorku pro 2. polovinu soutěže ve sféře Jo, jo  a zase bylo jo-jo.

Na STOBklubu ji najdete pod jménem: nada

  1. Kdy začala vzrůstat moje hmotnost?

Jako dítě jsem byla krmená zahuštěnými zeleninovými polévkami a k večeři jsem do šesti let vyžadovala krupicovou kaši. Maminka byla nadšená, jak pěkně papám. Odpouštím jí, že mi zmnožila tukové buňky. Ve škole jsem byla vždycky největší ze třídy a podle fotek si myslím, že jsem měla normální postavu. V 18 letech jsem skončila závodně s basketem s BMI = 22, usedla do školních škamen na VŠE, potom do zaměstnání a vdala se. Sedavému zaměstnání a nedostatku pohybu přičítám zvýšení váhy na BMI = 25. Kdyby to dál nepokračovalo, byla bych docela spokojená, protože při mé výšce 178 cm jsem nikdy nebyla křehotinka. Po dětech jsem průběžně přibírala a v důchodu jsem se dopracovala k BMI=35. V současnosti se moje zimní nadváha pohybuje kolemBMI = 29, letní BMI = 28.

 

  1. Byly mi mé kilogramy na obtíž? Jaký byl rozhodující moment, že jsem svou hmotnost začal/a řešit?

Nemohu říct, že by mi byly kilogramy na obtíž, jsem velmi činorodý člověk, ale odjakživa mě matka považovala za tlustou, protože moje sestra byla hubená. Měla jsem tedy od ní zafixováno, že musím zhubnout. Myslím, že měla pravdu až kolem mojí padesátky, což souviselo s hormonálními změnami. Hmotnost jsem řešila krátkodobými dietami s klasickými jojo efekty.

 

  1. Jak vypadaly mé předchozí pokusy o hubnutí?

V pětadvaceti mi kamarádka dala fenmetrazin pro potlačení chutí k jídlu. Naštěstí jiná kamarádka-lékařka mi užívání rezolutně zakázala. V pětatřiceti mi paní doktorka napíchala do uší jehličky a dietní sestra mi rozepsala týdenní dietu na 600 kcal (2520 kJ), jejíž podstatnou součástí bylo kysané zelí. Protože jsem kysané zelí nejedla, brzy jsem s dietou skončila. I přes jehličky se mi chuť k jídlu nesnížila. Prošla jsem i kúrou Herbalifu, ale zhubnutá kila se s přídavkem vrátila zpět.

 

  1. Nejšílenější dieta či způsob hubnutí, jaký jsem kdy zkusil/a?

Nejsem si vědomá, že by některý z mých pokusů o zhubnutí byl šílený. Byl jen poplatný době a neznalosti. Jediná literatura byla tehdy knížka MUDr. Rajko Dolečka, internet ani STOB ještě neexistovaly.

 

  1. Jaký způsob redukce hmotnosti se mi „osvědčil“?

V roce 1996 se mi dostala do rukou knížka Ivy Málkové Jak hubnout pomalu, ale jistě. Zhltla jsem ji jako detektivku a začala počítat kalorie. Ale když jsem přestala počítat, váha se s dalším přídavkem vrátila. Zlom nastal až v roce 2010, kdy jsem na internetu objevila první Sebekoučink, v té době určený k celkovému přepracování. Objevila jsem bílkoviny, tuky a sacharidy a jako většina z nás jsem zjistila, že moje předchozí pokusy ztroskotávaly na skladbě jídelníčku, ve kterém převažovaly tuky a sacharidy na úkor bílkovin. Stačilo změnit skladbu, upravit jídelní režim, dodržovat semaforky a kila šla dolů. Jsou to už tři roky, kdy jsem s tímto programem zhubla 20 kg a se zimními výkyvy, které zvládám vyřešit, váhu udržuji.

 

  1. Co mi při hubnutí nejvíce pomáhalo, jaká byla a je moje motivace?

Nejvíce mi pomohla nabídka Ivy Málkové na spolupráci při řešení nové verze Sebekoučinku. S chutí jsem se vrátila ke své IT profesi, a co jsem vymyslela, hned jsem na sobě vyzkoušela. Díky testování programu jsem byla nucena zapisovat jídelníček a pohybovou aktivitu několik měsíců a v jejich průběhu jsem si zafixovala skladbu potravin a jejich energetickou hodnotu natolik, že umím odhadnout denní příjem. Jen když moc ujedu a povolím na delší dobu, pokorně se vrátím k zapisování, abych si znovu nastolila příjem do 8000 kJ, při kterém váhu udržuji nebo 7000 kJ, při kterém shodím přebytečná kila.

Kromě studeného počítače jsou důležitá i vřelá slova a příjemný kolektiv se stejnými zájmy. Toho se mi dostalo v kurzech, vedených příjemnou a kamarádskou MUDr. Skalskou (MaSka), dále na pobytech STOBu a v rozšiřujícím se počtu spoluhubnoucích na STOBklubu.
Moje současná motivace je udržet se v nadváze, která mi vyhovuje ze zdravotních důvodů, vejít se do obměněného šatníku, aniž by na mně praskaly švy a trhaly se knoflíky, být stále pohyblivá na úrovni svého věku a dožít se v přijatelné formě letních kulatých sedmdesátin.

 

  1. Jsou nějaké informace, které by mi hubnutí ulehčily, kdybych je měl/a  na začátku?

Internet a STOB.

 

  1. Já + pohyb = ?
    Pohyb mi nevadí, to mi zůstalo z mladých let. Když jsem začínala shazovat kila, cvičila jsem doma podle videa, zpočátku jen 20 minut a postupně si přidávala. Ani jsem nechodila tak svižně jako teď. Dvacetikilový batoh na zádech se těžce nese a člověk při tom funí. Do tělocvičny jsem se v kurzu STOB odvážila až po 7kilovém úbytku, dřív bych celou hodinu cvičení nezvládla. Teď cvičím v pondělí pilates, v úterý zdravotní cvičení pro ženy, ve čtvrtek proháním doma orbitrec a kromě zimního klouzavého počasí se snažím téměř denně hodinu chodit, v sobotu nebo v neděli s hůlkami. Od jara do podzimu pracuji doma na zahrádce a na chatě. Vadí mi zima, kdy mám méně pohybu a má to dopad na váhu.

 

  1. Myslíte si, že toto vaše „poslední“ zhubnutí je trvalé a případně proč?

Věřím si, že toto zhubnutí je trvalé s výkyvem 5 % váhy mezi létem a zimou včetně vánočních přírůstků. Ty začínám likvidovat vždy po dojedení svátečních zásob, které si neodpírám.

 

  1. Co přejete našim Silným – soutěžícím?
    Silným přeji, aby jim silná vůle vydržela nejen po dobu soutěže, ale po dobu celého hubnutí a trvalého udržení váhy.

Možná nám Naďa v průběhu soutěže prozradí, jak to dělá, že nám  její věk přijde, jak překlep....chcete na to také přijít? Do soutěže se můžete připojit ZDE.

 Rozhovor s Nadˇou na portálu ona.dnes si můžete přečíst ZDE.

 

Hodnocení (32 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

10. 05. 2013 09:01
taky už nechci jojo
18. 03. 2013 21:16
I já se pripojuji a dekuji paní Nade za uzitecné rady a za velkou motivaci. Máte muj obdiv, jednou bych chtela ve Vasich letech být jako Vy.
18. 03. 2013 21:05
Děkuji za krásný příběh a děkuji Nadě za povzbuzení a pomoc v mnohém.
18. 03. 2013 21:03
Jo - jo je to tak, Naďy a je rady jsou ty věci,ktré mně provázejí mým celým STOBím životem. Její rady jsu srdeční a přesné. Díky STOBe za Naďu. a za všechny, kteří nezištně poradí a pomohou.
18. 03. 2013 21:01
Paní Naďo, jste skvělá žena, která si umí poradit...a rady rozdává i nám...vážím si toho a moc děkuji. Ať se Vám daří:))))
18. 03. 2013 20:52
gabag
Jojo Naďa toho má za sebou už hodně a vžycky dobře poradí :-)
02. 03. 2013 06:53
Naďo,děkuji za váš příběh.A za to že vás tady máme máte za sebou už tolik zkušeností a předáváte je dál díky :)))
24. 02. 2013 12:41
Dobrý článek, asi po delší době také začnu s tím sebekoučinkem :-)... děkuji,
07. 02. 2013 14:33
Beru si Vás za vzor a znovu opráším sebekoučink,neb moc dobře vím,že to je jedná správná cesta k hobnutí.Ráda bych od Vás brala informce,kde pořád brát ty " bílkoviny "????
31. 01. 2013 22:27
¨Moc díky za takovou motivaci. Potřebuji ji jako sůl. Přiznám se, že tabulkování mne nebavilo a chvíli trvalo, než jsem pochopila, že než si osvojím to, jak správně zkombinovat celodenní jídelníček, tak se bez tabulek neobejdu. Ikdyž u mne jde váha dolů velmi, velmi pomalu , úspěch je už to, že nemám výkyvy ve váze směrem nahoru. Zřejmě je to na mně i nějak vidět, protože manžel už pokukuje po mých jídlech, která dříve odmítal :-) Byla bych moc ráda, kdybych já motivovala aspoń jeho a mohli bychom se stravovat zdravě společně.
29. 01. 2013 11:38
Děkuji, Naďo, nakopla jste mě / tedy inspirovala .) k sebekoučinku, překonala jsem odpor k tabulkám a systematičnosti a už mě to bavííí .)
28. 01. 2013 12:58
Perfektní volba...tuhle motivátorku jsem předvídala, kdo jiný by to měl být, s tolika zkušenostmi tady :-D
27. 01. 2013 22:23
Paní Naďo, jste mým velkým vzorem už od začátku co jsem objevila tyto stránky :) Super, že jste tu :)
26. 01. 2013 21:57
Paní Naďo, píšete o vřelých slovech kolektivu na STOBU. Tak právě takový pocit mám z výše napsaného, krásný, hřejivý a vyrovnaný. Děkuji :o)
26. 01. 2013 18:49
super motivátorka :-)
26. 01. 2013 17:41
Bezvadně vybraná motivátorka :-)
26. 01. 2013 16:11
Miládko, válčíme v tom spolu už dlouho a dosáhla jsi stejných úspěchů. Jsi motivátorka na svém místě a jdu rozšířit tvé hvězdné nebe.
26. 01. 2013 15:54
Naďenko, jsi úžasný človíček a já si tě hrozně moc vážím !!!!
26. 01. 2013 14:05
Motivátor na svém místě a nám důvěrně známý.
26. 01. 2013 12:56
Další motivátor ze kterého mám radost :-)
26. 01. 2013 12:37
Koukám,další super volba :) děkuji.
26. 01. 2013 11:58
Skvělá motivátorka!!!
Tohle je človíček, kterého si nesmírně vážím!!!
Díky za to, že jsi :-)
26. 01. 2013 11:06
Opět další známá tvář. Výborný článek. Obdivuji tu vitalitu a nadšení. Skvělá motivátorka! Děkuji :-)))
26. 01. 2013 10:39
Také moc děkuji za tuto motivátorku. Mám podobné jo-jo zkušenosti. Ráda od nadi čtu komentáře. A co obdivuji nejvíc - obrovskou vitalitu, chuť, nadšení, cit pro radu.....Díky.
26. 01. 2013 10:35
Naď vymy slels pro nás trochu víc dospělé nový vše vystihující termím. Říká nám ODROSTENKY. Moc se mi to slovo líbí.
26. 01. 2013 10:01
Opět správná volba.. a jak výstižně to píše Banaska správná motivátorka pro nás ,,trochu dospělejšíˇˇ. Taky mě babička připravovala nejrůznější lahůdky npř. žloudek s cukrem - abych se spravila a bohužel se jí to povedlo. Odpusť babičko kila musí pryč :-D
26. 01. 2013 09:34
Správná volba, úžasná motivátorka pro všechny bez ohledu na věk, vlastně hlavně pro nás už trochu dospělejší! Obdivuji a doufám, že dokážu alespoň trochu "napodobit" Tvůj úspěch! A mimochodem, krupicovou kaši jsem taky milovala, pamatuji si, že jsem ji jako malá jedla i v restauraci...
26. 01. 2013 09:19
opět skvělá volba motivátorky. Tak držím palce. :-)
26. 01. 2013 09:19
Dobré ráno Nado, vítám tě mezi námi motivátory. Tvé rady buou velmi fundované. Už se moc těším. Jistě to víš, ale chci to připomenout, že tvůj púříběh v Tině mně přimněl vyhledat SEBEKOUČINK a zatočit se svou váhou. Přeji úspěch tobě i tvým svěřencům.
26. 01. 2013 09:19
Pro vaší informaci všichni Silní budou proměření, vyšetřeni, vyzkoušeni, prozkoumáni od hlavy k patě a navíc je ověsíme krokoměry, sporttestery, vybavíme váhami a možná nejenom Silné...MaSka
26. 01. 2013 09:12
Na soutěž se těším, bude to oživení na naší dlouhé cestě za zdravým životním stylem. Mého SILNÉHO (i ostatní) budu na této cestě motivovat, protože zdravý životní styl je cenější , než jednostranná honba za počtem zhubnutých kil, která se většinou po návratu ke starým zvykům vrátí zpět.
Odlišně posuzujeme počet kil, zhubnutých z morbidní nebo střední obezity, oproti kilům, kterými se snažíme upravit svoji normální váhu. Malé výkyvy patří k životu a přibývajícím letům, důležité je neuhnout z nastoupené cesty nebo mít sílu se na ni vrátit.
Mému SILNÉMU poradím, aby si nechal po prvním týdnu hubnutí a na jeho konci změřit složení těla Bodystatem pro zjištění, jestli se mu podařilo odhodit převážně tuky bez úbytku svalové tkáně. U ní je vítaný spíš její přírůstek, abychom při udržování váhy mohli zvýšit svůj energetický příjem bez obavy o návrat kil.
Moje heslo: jo-jo, ne-ne!
Naďa
26. 01. 2013 09:04
Prostě úžasná, po přečtení tohodle článku si říkám, to by bylo, abych to nedala taky. Dík za motivátorku i motivaci :o)
26. 01. 2013 08:58
Tahle volba motivátorky mě nepřekvapila, kdo jiný by to měl být? :)

Naši partneři