TOPlist
Sledujte nás:

Jak posvačit za pár korun

Zpět
 

Mgr. Marika Králíková, recenze Ing. Hana Pávková Málková


Svačina, drobné jídlo, které nás často zachrání před tím, abychom si na oběd nebo večeři dali něco nevhodného nebo díky vlčímu hladu spořádali větší porci, než jsme zamýšleli. A i tady jako u ostatních denních jídel platí pravidlo, že kdo je připraven, není překvapen. Naše dnešní tipy na svačiny jsou superjednoduché, nutričně vyvážené, a navíc by měly také šetřit vaši peněženku.


Svačiny ne tak úplně na sladko

Milujete-li sladké svačiny, nemusíte se jich vzdát jen proto, že si hlídáte váhu nebo jste v procesu hubnutí. Stačí použít správné recepty, ve kterých nechybí vláknina, bílkoviny, ovoce a další nutričně kvalitní suroviny, které byste ve spoustě sladkostí z obchodu jen těžko hledali. Ano, je pravda, že do přípravy vlastních kulinářských výrobků musíme vložit náš drahocenný čas, ale zase z jedné várky pečení máte vystaráno na několik svačin během týdne nebo se můžete rozdělit s dětmi a ušetřit čas na přípravu školních svačin. Vyzkoušet můžete třeba celozrnné muffiny, jejichž základem je celozrnná mouka a kefír nebo podmáslí, jaké ovoce nebo další ingredience do nich přidáte, je už jen na vaší fantazii, domácích zásobách a chuti. Nebo si upečte geniální mrkvánky s tvarohem jen lehce slazené pouze mrkví bez špetky přidaného cukru.

Skořicové celozrnné muffiny se švěstkami

Recept na muffiny najdete zde. 

Celozrnné mrkvánky s tvarohem a povidly

Recept na mrkvánky najdete zde.

Chcete-li si pochutnat na vyvážené sladké svačině téměř bez práce, a hlavně bez použití trouby, pak doporučujeme toust à la štrúdl s tvarohem a jablkem. Podobně můžete „štrúdl“ udělat i z tortilly.

Toust à la štrúdl s tvarohem, jablkem a skořicí

Recept na štrúdl najdete zde.


Tyčinky a sušenky na sto způsobů

U dětí i dospělých budou mít zaručeně úspěch i domácí sušenky nebo domácí müsli tyčinky. Pokud stále váháte, zda se vám domácí příprava vyplatí, mrkněte na etikety podobných výrobků v obchodě. Případná nízká cena bývá často vykoupena vyšším obsahem cukru a tuku, případně všemožných aromat či barviv. Při domácí výrobě je kvalita zaručena. Navíc můžete ingredience libovolně obměňovat, střídat různé druhy ořechů, semínek a sušeného ovoce nebo doplnit na kousky nasekanou hořkou čokoládou. 

Arašídové sušenky s ovesnými vločkami a brusinkami

Recept na sušenky najdete zde.

Müsli tyčinky s ořechy a brusinkami

Recept na müsli tyčinky najdete zde.

Ovesné kostky se sušeným ovocem

Recept na ovesné kostky najdete zde.

Vmícháte-li do směsi na tyčinky také proteinový prášek rázem získáte domácí proteinové tyčinky, a to za zlomek ceny proteinových tyčinek z obchodu.


Domácí mléčné proteinové bomby

Proteinové výrobky všeho druhu, tedy potraviny slibující vysoký obsah bílkovin, na nás číhají na každém kroku. Občas jde jen o trik výrobců, kteří se snaží za vyšší peníz prodat potravinu s podobných obsahem bílkovin jako její běžná verze (klasickým příkladem je třeba „proteinový“ tvaroh). Ale abychom byli spravedliví, některé výrobky se opravdu pyšní vyšším obsahem přidaného proteinu, jako třeba proteinové pudinky. Nicméně i zde platí, že za vyšší obsah bílkovin si prostě připlatíme. Velmi jednoduše si ale můžeme podobnou bílkovinnou bombu vyrobit doma z několika cenově přijatelných surovin. Kvalitní protein patří sice mezi dražší suroviny, ale pokud ho nebudete používat denně (což bychom ani nedoporučovali), tak vám vydrží na několik měsíců. 

Domácí proteinový pudink

Recept na pudink najdete zde.

Ideální svačinou, na které si určitě pochutnají nejen dospělí, ale i děti pak představuje domácí vanilkový pribináček nebo čokoládový termix s pořádnou dávkou bílkovin a minimem přidaného cukru. 

Domácí vanilkový pribináček

Recept na domácí pribináček najdete zde.

Domácí čokoládový termix

Recept na termix najdete zde.


Někdo to rád spíše naslano

Jste-li zvyklí na klasickou svačinu „pečivo s něčím“ a máte pocit, že jste již vyčerpali veškerou invenci, třeba najdete inspiraci v následujících receptech. Není v tom vlastně žádná věda, velký prostor pro improvizaci nám dávajípomazánky. My nabízíme poněkud netradiční kombinace z levných surovin jako jsou tvaroh, čočka, červená řepa nebo celer. 

Čočková pomazánka z červené řepy

Recept na pomazánku najdete zde.

Pomazánka z pečeného celeru a česneku

Recept na pomazánku najdete zde.

Místo klasického pečiva si můžete pro změnu zapéct celozrnný toust a jako náplň použít vaječnou omeletu.

Toust s vaječnou omeletou a sýrem

Recept na toust najdete zde.

Stavujete-li se rádi pro „zdravější“ svačinu na benzínce nebo v nějakém fasfoodovém řetězci, vězte, že domácí bageta s kuřecími stripsy či tortilla s kuřecími medailonky vás vyjdou jednoznačně levněji, a navíc nebudete muset dělat žádný kompromis ohledně kalorického dresinku nebo dipu.

Bageta s kuřecími stripsy a jogurtovým dresinkem

Recept na bagetu najdete zde.

Tortilla s kuřecími medailonky a jogurtovým dipem

Recept na medailonky najdete zde.

Nesmíme zapomenout ani na pečení naslano. Slané varianty muffinů jsou skvělé pro zužitkování všemožných zbytků, třeba libového uzeného nebo pečeného masa, různých sýrů, přidat můžeme dušené či předem namočené sušené houby a samozřejmě nesmí chybět zelenina, třeba pórek, hrášek, jarní cibulka, špenát či brokolice.

Podobnou službu nám udělají i koláče naslano, a nemusí být jen z klasického těsta, zajímavou obměnou je třeba rýžový koláč, který je vhodný i pro bezlepkovou dietu.

Rýžový koláč s květákem, šunkou a hráškem

Recept na koláč najdete zde.


Když už opravdu nestíháme

Sáhněme si upřímně do svědomí, někdy ani sebelepší plánování nepomůže a občas se prostě ocitneme v situaci, kdy jedinou možností, jak zahnat hlad, je ulovit si rychle něco v obchodě. A jak z toho elegantně vybruslit tak, abychom si pořídili vyváženou svačinu, která nebude předražená? Tady jsou naše tipy: menší balení kefírového mléka nebo jiného zakysaného mléčného nápoje a banán nebo třeba mandarinka (toto je jednoznačně svačina k okamžité konzumaci), případně menší kus pečiva či knäckebroty. Pokud máte možnost si svačinu sníst v soukromí, pak bude repertoár určitě o něco širší, dobrou službu vám jistě udělá kelímek bílého jogurtu nebo Cottage sýru, vanička tvarohové pomazánky, malá plechovka tuňáka nebo sardinek nebo menší balení plátkového sýra a samozřejmě jakýkoliv druh ovoce nebo zeleniny, které stačí před konzumací jen omýt.


Všechny recepty najdete i v programu Sebekoučink

Sebekoučink vám pomůže s kontrolou denního energetického příjmu a dalších důležitých ukazatelů.

V programu najdete kromě receptů i ukázkové jídelníčky o různých energetických hodnotách.


>>Vyzkoušejte program Sebekoučink na 3 dny zdarma<<


 

Hodnocení (1 hlasů):

Komentáře je možné psát až po přihlášení.

Naši partneři